سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 2, 2020
16:35 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111408

HiSilicon با عبور از کوالکام در چین به صدر لیست تولیدکنندگان تراشه گوشی‌های هوشمند صعود کرد

در شرایطی که شیوع کرونا تاثیر منفی روی میزان عرضه پردازنده‌های موبایلی برندهای مختلف گذاشته، HiSilicon موفق شد میزان تولید خود را در سه ماهه اول سال جاری میلادی، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد.
 
HiSilicon به عنوان زیرمجموعه شرکت هوآوی به عنوان برند فعال در زمینه تولید نیمه‌هادی و چیپست موفق شد در زمینه عرضه پردازنده‌های ویژه گوشی‌های هوشمند در چین، از کوالکام پیشی بگیرد.
 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، HiSilicon موفق شده ۲۲.۲۱ میلیون پردازنده ویژه گوشی‌های هوشمند را به بازار عرضه کند. این آمار و ارقام توسط شرکت تحقیقاتی CINNO و در جدیدترین گزارش ماهیانه از وضعیت صنعت تولید نیمه‌هادی در چین منتشر شده است. HiSilicon در سه‌ماهه اول سال گذشته میلادی ۲۲.۱۷ میلیون پردازنده مخصوص گوشی‌های هوشمند تولید کرده بود. اگرچه این رقم افزایش جزئی میزان تولیدات این شرکت را در مقایسه با سال گذشته میلادی نشان می‌دهد اما از این جهت اهمیت دارد که HiSilicon را به تنها برند این بازار تبدیل کرده که در مقایسه با سال قبل میزان تولیدش کاهش نداشته است.
 
این میزان تولید باعث شده زیرمجموعه فعال هوآوی در زمینه تولید تراشه گوشی‌های هوشمند، سهم ۴۳.۹ درصدی را از این بازار به خود اختصاص دهد. این رقم در مقابل سهم ۳۶.۵ درصدی HiSilicon از بازار در مدت مشابه سال گذشته میلادی قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه پیش گرفتن HiSilicon از Qualcomm برای اولین بار در تاریخ است؛ سبقتی که باعث شده HiSilicon به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تراشه گوشی‌های هوشمند در چین شناخته شود.
 
عملکرد پایدار HiSilicon در شرایطی به ثبت رسیده که بازار گوشی‌های هوشمند در چین همچنان با تاخیر در عرضه محصولات به دلیل شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس گزارش ماهیانه آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین که در ماه جاری منتشر شده، میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در این کشور در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی با کاهش ۳۴.۷ درصدی، به ۴۷.۷ میلیون دستگاه رسیده است.
 
گزارش CINNO حکایت از آن دارد که روند مشابهی را در زمینه عرضه چیپست‌های ویژه گوشی‌های هوشمند شاهد هستیم. مجموع عرضه تراشه‌های گوشی‌های هوشمند در کشور چین، کاهش ۴۴.۵ درصدی را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته داشته است.
 
 
شرکت آمریکایی کوالکام که مدت‌ها پیشتاز این بازار بوده، با کاهش میزان عرضه پردازنده‌های موبایلی از ۳۷.۸ درصد در سال گذشته میلادی به ۳۲.۸ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، به جایگاه دوم سقوط کرده و MediaTek هم با سهم ۱۳.۱ درصد از بازار در سال جاری، در مقایسه با میزان ۱۴ درصدی سهم از بازار در سه ماهه اول سال گذشته میلادی در جایگاه سوم قرار گرفته است.
 
هوآوی به دلایل مختلف به تازگی تولید چیپ‌های طراحی شده توسط متخصصان HiSilicon را از TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co) به سمت برند مستقر در شانگهای یعنی SMIC (Semiconductor Manufacturing International Corp) برده است. یکی از دلایل این تغییر تلاش واشنگتن برای آماده‌سازی قوانین جدیدی است که بر اساس آن‌ شرکت‌های خارجی که از تجهیزات تولید تراشه آمریکایی استفاده می‌کنند، باید پیش از تامین چیپ‌های مورد نیاز هوآوی، گواهی‌ ویژه‌ای را از مراجع قانونی ایالات متحده آمریکا دریافت کنند.
 
در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های هوشمند هوآوی در چین، از پردازنده‌های HiSilicon استفاده می‌کنند. با این وجود رن ژنگفی موسس هوآوی در مصاحبه‌‌ای با Yahoo Finance  اعلام کرد این شرکت به استفاده از چیپ‌های تولیدی از شرکت‌های آمریکایی نظیر اینتل و کوالکام، تا زمانی که قوانین اجازه می‌دهند ادامه خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.