اپراتورها

تلفن همراه

May 5, 2020
11:28 سه شنبه، 16ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111507

ضریب نفوذ موبایل اشباع شد؟

آمارهای جدید منتشر شده از سازمان رگولاتوری نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن‌همراه در سه ماه چهارم سال ۹۸ در مقایسه با سه ماه سوم همین سال با کاهش ۰۴/ ۰درصدی همراه بوده است. این آمار بر اساس عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در کشور اعلام شده است. به گزارش «ایسنا» ویژگی‌هایی از جمله تعداد خطوط واگذارشده، ضریب نفوذ، تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ، میزان پوشش جاده‌ای، درصد پوشش جمعیتی، شهر و روستاهای تحت پوشش و درصد مکالمات موفق در هر یک از اپراتورها متفاوت است که می‌تواند آنها را از هم متمایز کند. این شاخص‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر تعداد خطوط فعال تلفن همراه تا پایان سه ماه چهارم سال ۱۳۹۸، به ۱۱۸ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۵۲ عدد رسیده که ضریب نفوذ را به ۰۷/ ۱۴۲ درصد می‌رساند که در مقایسه با سه ماه سوم، با کاهش ۰۴/ ۰درصدی مواجه است.
 
 
مطابق آمار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره‌ وضعیت توسعه تلفن همراه در سه ماه‌ چهارم سال ۱۳۹۸، خطوط واگذار شده دائمی ۲۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۹۰ عدد و خطوط واگذار شده اعتباری ۱۶۲ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۱۹ عدد است که مجموع خطوط واگذار شده دائمی و اعتباری را به ۱۸۷میلیون و ۷۳ هزار و ۶۰۹ عدد می‌رساند.   از میان خطوط واگذار شده، ۲۱ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۷۰۶ خط دائمی فعال و ۹۶ میلیون و ۵۵ هزار و ۷۴۶ خط اعتباری فعال وجود دارد که مجموع خطوط دائمی و اعتباری فعال را به ۱۱۸ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۵۲ عدد می‌رساند. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه تا پایان سه‌ماه چهارم سال ۱۳۹۸ برابر ۰۷/ ۱۴۲درصد است.  همچنین شاخص‌های دیگری از جمله تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ، میزان پوشش جاده‌ای، درصد پوشش جمعیتی، شهر و روستاهای تحت پوشش، درصد مکالمات موفق و غیرموفق نیز وجود دارد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این شاخص‌ها را برای هر یک از اپراتورها بررسی کرده است.  در اپراتور همراه اول، تعداد خطوط واگذار شده دائمی تا پایان سه ماه چهارم سال ۱۳۹۸ به ۲۰ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۶۸۳ رسیده که از این میان تعداد ۱۹ میلیون و ۴۰ هزار و ۶۶۲ خط فعال است.
 
خطوط واگذار شده اعتباری نیز به ۶۹ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۶۷۲ عدد رسیده که از این میان ۴۳ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۶۱۵ خط فعال است. همچنین ضریب نفوذ این اپراتور ۵۰/ ۷۵ درصد اعلام شده است. طبق این آمار، ۵/ ۹۶ درصد تحت پوشش۲G و ۸۵ درصد تحت پوشش۳G و ۸۱ درصد تحت پوشش۴G قرار دارند.  همچنین تعداد شهرهای تحت پوشش تا پایان سه ماه چهارم به ۱۳۲۱ و تعداد روستاهای تحت پوشش به ۴۴ هزار و ۹۱۸ رسیده است. میزان پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی نیز به ۴۱/ ۸۶ درصد رسیده است.  در اپراتور ایرانسل، تعداد خطوط واگذار شده دائمی تا پایان سه ماه چهارم سال ۱۳۹۸ به چهار میلیون و ۸۵ هزار و ۹۳۷ رسیده که از این میان تعداد ۲ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۸۷۲ خط فعال است. خطوط واگذار شده اعتباری نیز به ۸۴ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۵۰۸ عدد رسیده که از این میان ۴۸ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۶۴۳ خط فعال است. 
 
همچنین ضریب نفوذ این اپراتور ۷۳/ ۶۱درصد اعلام شده است. طبق این آمار، ۹۴/ ۸۶ درصد تحت پوشش۲G، ۹۰/ ۷۷ درصد تحت پوشش ۳G و ۱۲/ ۵۰ درصد تحت پوشش ۴G قرار دارند. همچنین تعداد شهرهای تحت پوشش تا پایان سه ماه چهارم به ۱۳۰۸ و تعداد روستاهای تحت پوشش به ۱۷ هزار و ۸۶۲ رسیده است. میزان پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی نیز به ۳۹/ ۶۷ درصد رسیده است.  در اپراتور رایتل، تعداد خطوط واگذار شده دائمی تا پایان سه ماه چهارم سال ۱۳۹۸ به ۱۸۷ هزار و ۳۷۰ رسیده که از این میان تعداد ۱۰۰ هزار و ۱۷۲ خط فعال است.   خطوط واگذار شده اعتباری نیز به ۷ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۷۳۹ عدد رسیده که از این میان ۳ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۵۸۸ خط فعال است. همچنین ضریب نفوذ این اپراتور ۸۲/ ۴ درصد اعلام شده است. طبق این آمار، ۴۴/ ۶۲ درصد تحت پوشش ۳G و ۵۵/ ۲۷ درصد تحت پوشش ۴G قرار دارند. همچنین تعداد شهرهای تحت پوشش تا پایان سه ماه چهارم به ۴۶۹ و تعداد روستاهای تحت پوشش به ۷۷ رسیده است. میزان پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی نیز به ۳۶/ ۲۹ درصد رسیده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.