اپراتورها

تلفن همراه

May 5, 2020
11:42 سه شنبه، 16ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111511

مشکل فعال‌سازی سیم‌کارت‌های طرح سرپرست خانوار کجاست

مدیرکل پست استان تهران می‌گوید به صورت روزانه، اطلاعات سیم‌کارت‌هایی که به شهروندان تحویل داده شده است را به اپراتورها اعلام می‌کند و فعال نشدن سیم‌کارت‌ها در طرح سیم‌کارت رایگان سرپرستان خانوار، برعهده اپراتورهای تلفن همراه است.
 
در حالی که برخی از شهروندان اعلام می‌کنند پس از ثبت‌نام در طرح دریافت سیم‌کارت رایگان سرپرست‌های خانوار، همچنان سیم‌کارت خود را دریافت نکرده یا سیم‌کارت دریافتی، فعال نشده است، مدیرکل پست استان تهران می‌گوید در زمینه دریافت نکردن سیم‌کارت، ممکن است ایرادی به شرکت پست وارد باشد؛ اما این شرکت اطلاعات سیم‌کارت‌های تحویل شده را به صورت روزانه در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد تا در زمینه فعال‌سازی آنها اقدام شود.
 
روز گذشته (۱۴ اردیبهشت) همراه اول اعلام کرد به منظور پیگیری دریافت و فعال‌سازی سیم‌کارت‌های سرپرستان خانوار، سامانه‌ای را طراحی کرده است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این صفحه، مشکل خود را ثبت کنند.
 
پیگیری می‌شود
به دنبال شیوع ویروس کرونا و وارد شدن زیان اقتصادی به خانواده‌ها، دولت اعلام کرد آن دسته از سرپرستان خانوار که خواهان دریافت وام یک‌میلیون تومانی هستند، از تلفن همراهی که سیم‌کارت آن به نام سرپرست خانوار است، کد ملی خود را به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند. اما مشکل زمانی خود را نشان داد که برخی از سرپرستان خانوار، سیم‌کارت مورد استفاده‌شان به نام خودشان نبود. به منظور رفع این مشکل، اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند سیم‌کارت رایگان در اختیار سرپرستان خانوار قرار می‌دهند. این موضوع باعث شد بسیاری از افراد با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی در سراسر کشور، خواستار دریافت سیم‌کارت رایگان یا تغییر مالکیت سیم‌کارت خود شوند.
 
ازدحام مردم در دفاتر خدمات ارتباطی که می‌توانست انتقال ویروس کرونا را تشدید کند، با انتقاد بسیاری مواجه شد و در ادامه وزیر ارتباطات خواستار تغییر مدل ثبت‌نام سیم‌کارت شد و سرانجام رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد برای جلوگیری از تجمع مردم در دفاتر خدمات ارتباطی تا دو هفته آینده (از اول اردیبهشت) افراد می‌توانند به صورت آنلاین برای دریافت سیم‌کارت اقدام کنند و احراز هویت آنها نیز از طریق پست و در زمان تحویل سیم‌کارت انجام می‌شود. اما با گذشت دو هفته از آغاز اجرای این طرح، برخی از شهروندان اعلام می‌کنند یا سیم‌کارت درخواستی را دریافت نکرده‌اند یا سیم‌کارتشان همچنان غیر فعال است.
 
در همین زمینه همراه اول اعلام کرده است به منظور پیگیری دریافت و فعال‌سازی این سیم‌کارت‌ها، سامانه‌ای را طراحی کرده و شهروندان می‌توانند با مراجعه به صفحه «پیگیری خرید سیم‌کارت» مشکل خود را ثبت کنند.
 
 
صفحه ویژه پیگیری سیم‌کارت‌ها در سایت همراه اول
 
همراه اول اعلام کرده است که تأخیر در فعال‌سازی این سیم‌کارت‌ها به دلیل طی شدن روند کاری قانونی است. براساس این روند پس از ارسال سیم‌کارت‌های رایگان سرپرست خانوار توسط شرکت پست و با توجه به اینکه به لحاظ قانونی و برای جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده‌های احتمالی، اپراتور باید منتظر دریافت تأییدیه احراز هویت و وصول سیم‌کارت به دست شخص ثبت نام کننده از جانب شرکت پست باشد و سپس سیم‌کارت را فعال سیم‌کارت‌ کند.
 
همراه اول اعلام کرده است با راه‌اندازی این سامانه، اپراتور موارد دریافتی را به شرکت پست برای تسریع در اعلام وضعیت ارسال و پس از دریافت تأییدیه نسبت به فعال‌سازی آن‌ها اقدام خواهد کرد.
 
ایرانسل نیز با اعلام این نکته که مشکل پیش آمده از سمت این اپراتور نیست و به روند کاری شرکت پست مربوط است، از شهروندان خواست در صورت وجود مشکل در فعال‌سازی سیم‌کارت‌هایشان با پشتیبانی این شرکت تماس بگیرند. به گفته این اپراتور، برخی از شهروندان به گمان این‌که سیم‌کارت ایرانسلی به نامشان نیست، درخواست دریافت سیم‌کارت کرده‌اند؛ اما چون قبلاً سیم‌کارت به نامشان در شبکه ایرانسل وجود داشته، سیم‌کارت جدیدی دریافت نکرده‌اند. ایرانسل اعلام می‌کند که شهروندان برای آگاهی از وجود سیم‌کارتی به نام خودشان در شبکه اپراتور دوم، می‌توانند از اپلیکیشن «ایرانسل من» استفاده کنند.
 
پیگیری کنید
در حالی که همراه اول می‌گوید به محض دریافت تأییدیه تحویل سیم‌کارت از سوی شرکت پست، سیم‌کارت را فعال می‌کنند، مهدی مقصودی، مدیرکل پست استان تهران می‌گوید این اطلاعات به صورت روزانه به اپراتورها تحویل می‌شود.
 
مقصودی در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد از ابتدای این طرح تا پایان روز ۱۴ اردیبهشت ۸۰۰ هزار سیم‌کارت برای مردم ارسال شده است، گفت: «از همان ابتدا اعلام کردیم سیم‌کارت‌هایی که اپراتورها به پست تحویل می‌دهند را ۲۴ ساعت بعد در تهران به دست مردم می‌رسانیم. این زمان برای مراکز شهرستان‌ها ۴۸ ساعت و برای روستاها ۷۲ ساعت خواهد بود.»
 
به گفته او نقص آدرس یا اشتباه بودن آن می‌تواند منجر به برگشت خوردن مرسوله شود. همچنین از آنجا که اپراتورها تأکید کرده‌اند سیم‌کارت پس از رؤیت کارت ملی افراد تحویل شود، چنانچه کارت ملی در دسترس نباشد، سیم‌کارت تحویل داده نمی‌شود.
 
مقصودی گفت: «بسته‌ای که اپراتورها به ما تحویل می‌دهند شامل یک سیم‌کارت و دو برگه سند است که یکی از آنها به مشتری تحویل داده می‌شود و برگه دوم پس از امضا به مرکز پستی برگشته و در نهایت به اپراتور تحویل می‌شود.»
 
 
صفحه ویژه پیگیری مرسولات در سایت پست
 
مدیر کل پست استان تهران تأکید کرد به منظور تسریع کار، بارکد بسته‌ها در قالب یک فایل به صورت روزانه به اپراتورها داده می‌شود و در فرصت‌های بعدی، سند امضا شده به آنها داده خواهد شد.
 
او اعلام کرد شهروندانی که در طرح دریافت سیم‌کارت سرپرست خانوار ثبت‌نام کرده‌اند به منظور پیگیری مرسوله خود می‌توانند با مراجعه به صفحه پیگیری مرسولات در سایت پست و انتخاب سیم‌کارت، کد ملی خود را وارد کنند و به صورت لحظه‌ای از روند امور مطلع شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.