بازی

فناوری اطلاعات

May 8, 2020
12:37 جمعه، 19ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111612

۶۸ استودیو بازی‌سازی عضو ساختار حمایتی همگرا شدند

فرآیند ارزیابی ۱۱۹ متقاضی عضویت در ساختار حمایتی همگرا سال ۹۹ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به پایان رسید و از این تعداد ۶۸ استودیوی بازی‌سازی (شامل تیم‌ها و شرکت‌ها) موفق به  عضویت و دریافت رتبه در این ساختار شدند.
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بهمن ماه سال گذشته در فراخوانی از تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌سازی برای ثبت‌نام در سامانه حمایتی همگرا دعوت کرد. حال پس از گذشت ۴ ماه معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد ارزیابی متقاضیان عضویت در این سامانه به پایان رسیده و از ۱۱۹ تیم‌ و شرکت‌، ۳۲ شرکت و ۳۶ تیم برای عضویت در سامانه حمایتی همگرا انتخاب شدند.
البته بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال جاری تغییراتی در روند ارزیابی متقاضیان و نحوه حمایت از تیم‌ها و شرکت‌ها ایجاد کرده است. سیدمحمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد این تغییرات و نحوه ارزیابی تیم‌ها و شرکت‌ها به پیوست گفت: «ما در پایان سال ۹۸ فراخوان جذب اعضای همگرا را منتشر کردیم. ۱۱۹ متقاضی عضویت در سامانه همگرا ثبت‌نام کردند. سپس ارزیابی‌های خود را آغاز کردیم. در ارزیابی‌های ما ۳ شاخص «تولید»، «فرهنگی» و «مخاطب و بازار» را در نظر گرفتیم و براساس آنها به متقاضیان امتیاز دادیم.»
او ادامه داد: «ارزیابی بخش مخاطب و بازار را به دو مجموعه کافه بازار و تپسل سپردیم و آنها امتیازهای این دو بخش را به تیم‌ها و شرکت‌ها دادند. ارزیابی فرهنگی در کمیته فرهنگی و ارزیابی تولید نیز در کمیته تولید صورت گرفت.»
سیدحسینی در مورد تغییرات ایجاد شده در ارزیابی‌های امسال توضیح داد: «سال گذشته برای عضویت در ساختار همگرا شرایط ورود تعیین کرده بودیم و تیم‌ها و شرکت‌هایی که شرایط را نداشتند، نمی‌توانستند وارد ساختار همگرا شوند و در همان مرحله اول متقاضیان خوبی را از دست می‌دادیم. ما برای ارزیابی امسال شرایط ورود را حذف کردیم و همه تیم‌ها و شرکت‌ها را ارزیابی کردیم و امتیاز دادیم.»
سیدحسینی در ادامه اضافه کرد: «پس از امتیازدهی و ارزیابی، براساس بودجه‌ای که درنظر گرفته بودیم و تعداد استودیوهایی که می‌توانستیم در سطح دو و سه جذب کنیم، ۶۸ تیم و شرکت اول که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند را برای عضویت در ساختار همگرا پذیرفتیم.»
 
او در مورد حمایت‌هایی که تیم‌‌ها و شرکت‌های سطح دو و سه می‌توانند دریافت کنند، بیان کرد: «در ساختار جدید ۳ دسته حمایت‌ درنظر گرفتیم که با سال گذشته متفاوت است. البته این حمایت‌ها با همکاری نهادهای دیگر هم صورت می‌گیرد. این سه دسته شامل حمایت‌‌های داخلی، حمایت‌های صادراتی و حمایت‌ها در حوزه بازی‌های جدی است. در این سه حوزه خدمات متنوعی را عرضه می‌کنیم؛ درحوزه داخلی خدماتی از قبیل خدمات تبلیغاتی، زیرساختی، شرکت در رویدادهای داخلی، آموزشی، تحقیقات کاربردی و مشاوره را عرضه می‌کنیم.»
سیدحسینی تاکید کرد که شرکت‌های عضو ساختار همگرا یا تیم‌هایی که به شرکت تبدیل می‌شوند، می‌توانند در فهرست شرکت‌های خلاق ستاد توسعه فناوری‌‌‌های نرم و هویت‌ساز هم قرار بگیرند و از حمایت‌های دیگر چون معافیت مالیاتی، تسهیلات نظام وظیفه، تسهیلات بیمه تکمیلی و غیره بهره‌مند شوند.
او با بیان اینکه در حیطه حمایت‌های بین‌المللی و صادراتی، همکاری خوبی بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز تعاملات بین‌المللی ریاست جمهوری شکل گرفته است، گفت: «بخشی از اعتبار را بنیاد و بخش دیگر را مرکز تعاملات تامین می‌کند. تنوع خدمات در این حوزه هم بسیار است. البته در روزهای آتی شیوه‌نامه دریافت حمایت را برای اعضای همگرا ارسال و منتشر می‌کنیم.»
به گفته او متقاضیانی که در این ساختار حائز رتبه نشده‌اند، می‌توانند به عضویت «فراهمگرا» درآیند. سیدحسینی در مورد تفاوت «همگرا» و «فراهمگرا» بیان کرد: «در همگرا ما به تیم‌ها اعتبار اختصاص می‌دهیم و آنها می‌توانند از اعتبار خود در قالب خدمات بهره ببرند. در همگرا به اعضا پول خام نمی‌دهیم بلکه با ارائه‌دهندگان خدماتی که با ما تفاهم‌نامه امضا کردند و خدما‌ت‌دهندگان معتبر، تعامل کردیم تا خدمات را به بازی‌سازان ارائه دهند و همگرا هم درصدی از هزینه‌ها را با توجه به سقف اعتباراتی که در هر سطح و رتبه تعیین کردیم، پرداخت می‌کند.»
او همچنین بیان کرد: «اما تیم‌ها و شرکت‌های عضو فراهمگرا اعتبار دریافت نمی‌کنند. بلکه می‌توانند از تخفیف‌هایی که ما از ارائه‌دهندگان خدمات مانند پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال برای اعضای همگرا دریافت می‌کنیم، بهره‌مند شوند. علاوه برآن آنها می‌توانند از فرصت‌های حمایتی موقعیتی چه درحوزه داخلی و چه در حوزه بین‌المللی که بنیاد برای بازی‌سازان به دست می‌آورد، هم استفاده کنند.»
او در این مورد توضیح داد: «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای امکان دارد فرصت‌هایی مانند حضور در جشنواره‌های خارجی و غرفه‌های رایگان در این جشنواره‌ها یا امتیاز ورودی رایگان برای برخی از رویدادهای خارجی را به دست آورد. تیم‌ها و شرکت‌های عضو فراهمگرا همچنین می‌توانند از این فرصت‌ها بهره ببرند.»
سیدحسینی در ادامه صحبت‌های خود به سطح یک ساختار همگرا اشاره و بیان کرد: «در ساختار همگرا ما سطح یک هم داریم که قرار است شرکت‌های بزرگ بازی‌‌سازی در سطح یک همگرا عضو شوند. فراخوان عضویت دراین سطح را در روزهای آتی منتشر خواهیم کرد. البته برای عضویت در سطح یک محدودیت زمانی وجود ندارد و در طول سال شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی می‌توانند در سطح یک ساختار همگرا عضو شوند.»
 
او با بیان اینکه در سطح یک ساختار همگرا امکانات ویژه‌ای برای شرکت‌های بزرگ فراهم می‌شود، در مورد این حمایت‌ها و امکانات بیان کرد: «در سطح یک به شرکت‌های بزرگ کمک می‌کنیم تا نقش‌هایی که در حوزه بازی‌سازی دارند را توسعه دهند. به عنوان مثال اگر می‌خواهند ناشر بازی‌ها باشند یا خدماتی را در حوزه بازی‌سازی به بازی‌سازان در مسیر رشد ارائه دهند، به آنها کمک می‌کنیم. تسهیلات کلان کم‌بهره برای این شرکت‌ها فراهم کرده و بخشی از تضامین وام‌ها را بر عهده می‌گیریم، به طور مشترک با آنها سرمایه‌گذاری کرده و موقعیت‌های جذب سرمایه بیشتری برای آنها ایجاد می‌کنیم، در بحث مجوزهای قانونی هم به آنها یاری می‌رسانیم.»به گفته سیدحسینی آنها پیش‌بینی می‌کنند ۸ شرکت بازی‌سازی بتوانند عضو سطح یک ساختار همگرا شوند.
او در صحبت‌های خود به سطح چهارم ساختار همگرا همچنین اشاره کرد و در توضیح بیشتر این سطح گفت: «در این سطح تنها تیم‌های مستعد عضو می‌شوند. امکان دارد این تیم‌ها بازی‌ تولیدشده نداشته باشند و نتوانستند عضو سطح دو و سه ساختار همگرا شوند. ما برای این سطح مبادی همگرا تعریف کردیم. مبادی مانند جشنواره بازی‌های جدی یا جشنواره‌های دیگر که می‌توانند تیم‌های برتر را به ما معرفی کنند و در سطح چهار عضو شوند و حداقلی از حمایت‌ها را بدون ارزیابی دریافت کنند. البته این مبادی باید در شورای همگرا تصویب شوند.»
او ادامه داد: «این تیم‌ها اعتبار حمایتی را دریافت می‌کنند که با نظارت مبادی می‌توانند اعتبار خود را هزینه کنند. معمولا تیم‌های کوچک و نوپایی عضو سطح چهارم می‌شوند که می‌توانند از این اعتبارات استفاده کنند. حتی شرکت‌های سطح یک هم می‌توانند جزو مبادی به حساب بیایند و تیم‌های مستعد را به ما معرفی کنند.»
 سیدحسینی در پاسخ به این سوال که وضعیت تیم‌ها و شرکت‌هایی که سال گذشته در ساختار همگرا حضور داشتند به چه صورت است، گفت: «تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌سازی که قبلا در ساختار همگرا حضور داشتند، براساس ساختار جدید عضو سامانه همگرا شدند. در ارزیابی دوباره رتبه برخی از آنها ارتقا پیدا کرده، برخی در همان رتبه باقی ماندند و رتبه برخی دیگر کاهش یافته است. تعداد کمی از بازی‌سازان هم که سال گذشته عضو همگرا بودند، به دلیل عملکرد ضعیف خود حذف شدند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.