اپلیکیشن

تلفن همراه

May 15, 2020
12:39 جمعه، 26ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111881

تمرکز شرکت‌های فناوری روی اپلیکیشن‌های میلیون دلاری ردیاب کرونا

 
بیش از سه ماه است که جهان با ویروس کرونا دست به گریبان شده و هر لحظه خبرهای مختلفی در مورد نزدیک شدن بشر برای ساخت واکسنی که می‌تواند با این ویروس مقابله کند منتشر می‌شود؛ خبرهایی که به نظر می‌رسد تا تبدیل شدن آنها به یک واقعیت فاصله زیادی دارند. البته در این بین شرکت‌های فناوری هم دست به کار شده و سعی کرده‌اند از طریق سرویس‌های مختلف شیوع کرونا را ککاهش دهند. در واقع در این چند ماه شرکت‌های فناوری مختلف از موسسات بزرگ ارائه خدمات حرفه‌ای گرفته تا استارت‌آپ‌های مختلف، اپلیکیشن‌ها و پوشیدنی‌هایی را برای کسب و کارها ساخته‌اند تا شیوع ویروس کرونا را ردیابی کنند و امکان گسترش آن بین کارمندان خود را از بین ببرند. به باور تحلیل‌گران این برنامه‌ها میلیاردها دلار ارزش دارند؛ جرا که می‌توانند به حفظ امنیت افراد در محیط کار یا جامعه کمک کنند.
 
اسم این فناوری «ردیابی دیجیتالی تماس» است و چند شرکت بزرگ به صورت عمومی اعلام کرده‌اند از این ابزارها استفاده می‌کنند. شرکت‌های فناوری این نوآوری را فرصتی بزرگ در شرایط بازگشایی دفاتر و سازمان‌ها می‌دانند و سعی دارند بر ردیابی کرونا تمرکز کنند.
 
لورا بیکر، تحلیلگر تجربه کارمندان در IDC می‌گوید استفاده از این فناوری در ردیابی تماس‌های افراد، جدید است اما او تخمین می‌زند میلیاردها دلار ارزش دارد؛ زیرا باعث حفظ امنیت کارکنان می‌شود. او توضیح می‌دهد: «وقتی نگاهی به سازمان‌های بزرگ، مثلاً سازمان‌هایی با بیش از هزار کارمند، می‌اندازیم حیاتی بودن مساله مشخص می‌شود. پیش‌بینی من بازار 3/4 میلیاردی برای این فناوری است.»
 
در همین زمینه اپل و گوگل سعی دارند نرم‌افزارهای ردیابی تماس‌ها را توسعه دهند؛ اما سیستم آنها عموم مردم را هدف قرار می‌دهد و بناست از سوی مقامات بهداشتی ‌درمانی اروپا استفاده شود و اپلیکیشن‌های رایگان را برای همه ملت فراهم آورد. نرم‌افزار اپل و گوگل خرید و فروش نمی‌شود و باعث می‌شود نتوان از توسعه چنین نرم‌افزارهایی درآمد زیادی کسب کرد. همچنین ممکن است این نرم‌افزارها در دفاتر و سازمان‌ها استفاده شوند، زیرا هر قدر افراد بیشتری از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند عملکردشان کاربردی‌تر و موثرتر می‌شود و می‌توان کارمندان یا دانشجویان را ملزم به استفاده از آنها کرد.
 
PwC به عنوان شرکتی که در حوزه خدمات مشاوره مالی و مدیریتی مشغول به کار است در این حوزه اپلیکیشنی توسعه داده که می‌گوید برای بار اول بعد از بازگشایی دفتر خود از آن استفاده خواهد کرد. اما برخی سوالات همچنان در میان است: آیا کارکنان با حضور این اپلیکیشن‌های ردیابی احساس امنیت می‌کنند و آیا ملزم کردن افراد به استفاده از آنها قانونی است و در نهایت اینکه آیا این فناوری واقعاً کارآمد است؟
 
مارک بارنز، از مشاوران حقوقی‌درمانی موسسه حقوقی Ropes and Gray توضیح می‌دهد: «این اپلیکیشن‌ها ضروری‌اند، اما استفاده اجباری از آنها و آزمایش اجباری‌شان از نظر قانونی پیچیده است.»
 
این فناوری‌ها می‌توانند هر جایی را که کارمند در آن حاضر بوده، با کسی تماس داشته و اینکه آن فرد چه کسی بوده، کشف کنند و در صورت احتمال ابتلا به شرکت‌ها هشدار دهد. بارنز در مقاله‌ای که نوشته، تاکید می‌کند در ایالات متحده آمریکا، کارفرمایان خصوصی نمی‌توانند کارکنان را ملزم به استفاده از این اپلیکیشن‌های ردیابی کنند و این اقدام غیرقانونی است.
 
بازسازی فناوری
بسیاری از شرکت‌هایی که اعلام کرده‌اند ابزارهای جدیدی برای ردیابی کووید-19 ساخته‌اند سیستم‌ها و فناوری موجود خود را برای تمرکز بر ردیابی ویروس کرونا بازسازی کرده‌اند. یکی از نمونه‌ها شرکت خصوصی آلمانی کینکسون (Kinexon) است که در اصل حسگرهای باند فوق‌وسیع (ultra-wideband) را برای جمع‌آوری داده‌های ورزشکاران عرضه می‌کند. این شرکت در حال حاضر محصولی به فروش می‌رساند که می‌گوید برای اطمینان یافتن از حفظ فاصله اجتماعی و ردیابی ابتلا به ویروس با استفاده از سنسورهاست. کینکسون سنورها را بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ دلار می‌فروشد و قیمت هر نرم‌افزار برای هر سنسور یک تا دو دلار است.
 
استارت‌آپ دیگری به نام Proxfinity محصولی تحت عنوان Rescue smart badget را می‌فروشد که به افراد حاضر در رویدادها و تجمعات شلوغ کمک می‌کند. لیزا کارل، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «ما می‌توانیم اطلاعات ویژه‌ای در مورد تماس هر فرد با دیگری را بدون استفاده از اپلیکیشن‌ها و تلفن یا GPS  ارائه دهیم.»
 
ESRI شرکت فناوری خصوصی دیگری که در کالیفرنیا قرار دارد، ویژگی‌هایی به محصولات نقشه‌های داخلی خود اضافه کرده که با استفاده از سیگنال‌های وای‌فای و بلوتوث تلفن‌های هوشمند، نقشه‌ای همزمان به فرد ارائه می‌دهد. هدف اصلی این برنامه، فضاهای بزرگ مثل بیمارستان‌ها و فرودگاه‌هاست، اما در حال حاضر شرکت‌هایی که می‌خواهند دوباره کار را از سر بگیرند سراغ این فناوری رفته‌اند.
 
برایان کراس، مدیر خدمات حرفه‌ای ESRI در این مورد می‌گوید: «همه قرار است سر کار بروند. و به نظر ما این ابزار بسیار مناسب است و به کارکنان کمک می‌کند رفتارهای خود را در فضای مورد نظر تنظیم کنند.» کراس اعلام می‌کند که می‌توان از نقشه‌های ESRI برای ردیابی افرادی استفاده کرد که آزمایش‌شان مثبت بوده و ممکن است ویروس را به افراد دیگری منتقل کرده باشند.
 
مساله حریم خصوصی در این شرکت‌ها به موضوعی داغ بدل شده است؛ همه این شرکت‌ها می‌گویند امنیت داده‌های حساس را حفظ می‌کنند و فقط داده‌ها را به افراد مسئول مثل مقامات منابع انسانی شرکت ارائه می‌دهند. بارنز توضیح می‌دهد که این ابزارها و اپلیکیشن‌های شرکتی شبیه سیستم اپل و گوگل است، اما از نظر حریم شخصی بهتر طراحی شده‌اند و کارکنان به سروری که اطلاعات در آن ذخیره می‌شود دسترسی ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.