تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 16, 2020
14:57 شنبه، 27ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111914

اقدام جدید دولت آمریکا علیه هواوی/ چین تلافی می کند

 
 
به گفته وزیر بازرگانی آمریکا، شرکت های آمریکایی که تراشه می سازند برای تامین ذخایر قطعات هواوی باید از دولت آمریکا مجوز دریافت کنند. چین اعلام کرده این اقدام را تلافی می کند.
 
 به نقل از تلگراف، روز گذشته جنگ تجاری آمریکا و هواوی وارد مرحله جدیدی شد زیرا کاخ سفید محدودیت های تازه ای بر هواوی تحمیل کرد. از سوی دیگر چین نیز تهدید کرده با اقدامات مشابهی علیه شرکت های آمریکایی از جمله اپل، تلافی می کند.
 
ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد شرکت هایی که از تجهیزات آمریکایی برای تامین ذخایر میکروتراشه هواوی استفاده می کنند، تحت کنترل بیشتری قرار می گیرند. این اقدام برای زمین گیر کردن شرکت چینی انجام می شود.
 
چنین دستوری به معنای آن است که پس از ۱۲۰ روز شرکت های طراحی و تولید تراشه که محصولات آنها در تجهیزات هواوی به کار می رود، باید از دولت آمریکا مجوز دریافت کنند.
 
 آمریکا سلطه مالکیت معنوی خود را یک ابزار مهم برای به چالش کشیدن چین می داند.
 
راس هواوی را متهم کرد با دور زدن قوانین نظارتی آمریکا، تلاش دارد تا فناوری نیمه رسانا را داخل چین تولید کند اما با این وجود همچنان به صنعت آمریکا تکیه دارد.
 
پس از انتشار این خبر دولت چین در رسانه رسمی این کشور اعلام کرد، می تواند با اقداماتی مشابه اپل، کوالکام و شرکت های دیگر را هدف قرار دهد تا محدودیت هایی برای آنها وضع یا تحقیقاتی درباره شرکت ها انجام شود.
 
به نوشته نشریه گلوبال تایمز (روزنامه انگلیسی زبان چینی) اقدامات مقابله ای چین به آمریکا یادآوری می کند این کشور باید بهای سنگینی برای سرکوب هواوی پرداخت کند.
 
از بهار ۲۰۱۹ میلادی شرکت های تراشه سازی و تولید نرم افزار آمریکایی از جمله گوگل از تامین سرویس و کالا برای هواوی منع شده اند. آمریکا ادعا می کند هواوی تهدیدی علیه امنیت ملی است. در نتیجه این اقدام چین تلاش های خود برای تولید تراشه در داخل کشورش را افزود.
 
به هرحال این دستور از ۱۲۰ روز دیگر اجرایی می شود. طبق آن تولید کنندگان تراشه از تامین ذخایر هواوی با کمک تجهیزات آمریکایی منع نشده اند اما برای انجام آن باید مجوز دریافت کنند.
 
 شرکت تراشه سازی تایوانیTSMC هفته گذشته اعلام کرد یک کارخانه در آمریکا می سازد. این شرکت یکی از بزرگترین تامین کنندگان ذخایر هواوی است و چنین اقدامی بدان معنا است که TSMC نیز برای ادامه کسب وکار خود با هواوی باید از دولت آمریکا مجوز دریافت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.