سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 20, 2020
14:37 چهارشنبه، 31ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 112100

ابررایانه مایکروسافت با ۲۸۵ هزار پردازنده مرکزی و ۱۰ هزار پردازنده گرافیکی

 
ابررایانه شرکت مایکروسافت که یکی از پنج پرسرعت‌ترین سیستم‌های دنیا است، دارای ۲۸۵ هزار پردازنده مرکزی(CPU) و ۱۰ هزار پردازنده گرافیکی(GPU) است که با همکاری شرکت "Open AI" سعی در آزمودن و توسعه مدل‌های کارآمد هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ دارد.
 
به نقل از انگجت، سال گذشته شرکت مایکروسافت یک میلیارد دلار در شرکت "Open AI" سرمایه گذاری کرد، شرکتی که توسط "ایلان ماسک" بنیان‌گذاری شده و بر توسعه هوش مصنوعی سازگار با انسان متمرکز است. اکنون امروز در کنفرانس توسعه دهندگان "۲۰۲۰ Build" شاهد اولین نتایج این سرمایه گذاری هستیم.
 
مایکروسافت اعلام کرد که برای تست مدل‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ که توسط شرکت "OpenAI" توسعه یافته، یک ابررایانه با میزبانی "آزور"(Azure) ساخته است.
 
در حالی که ما شاهد اجرای بسیاری از برنامه‌های هوش مصنوعی متمرکز بر وظایف گوناگون، مانند شناسایی اشیاء خاص از روی تصاویر یا ترجمه زبان‌های مختلف هستیم، موج جدیدی از تحقیقات روی مدل‌های گسترده‌تر متمرکز است که می‌توانند چندین کار را به طور همزمان انجام دهند.
 
همانطور که مایکروسافت خاطرنشان می‌کند، این کار می‌تواند شامل تعدیل جریان بازی‌ها باشد. در واقع، این مدل‌های بزرگ می‌توانند هوش مصنوعی را برای مصرف کنندگان و توسعه دهندگان بسیار مفیدتر کنند.
 
این ابررایانه از ۲۸۵ هزار پردازنده مرکزی و ۱۰ هزار پردازنده گرافیکی تغذیه می‌کند که هر یک از آنها با سرعت ۴۰۰ گیگابیت در ثانیه متحد می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند. در حالی که مایکروسافت اطلاعات مشخصی درباره قابلیت سرعت این ابررایانه فاش نکرده، می‌گوید این ابررایانه در فهرست برترین ۵۰۰ ابررایانه‌های افشا شده عمومی قرار دارد.
 
در این مرحله مشخص نیست که شرکت "OpenAI" دقیقاً چگونه از چنین سیستم قدرتمندی بهره خواهد برد، اما حداقل می‌توان انتظار داشت که نتایج جالبی به دست بیاورد. این شرکت بیشتر به ایجاد الگوریتمی شناخته شده است که می‌تواند اخبار جعلی قانع کننده بنویسد و همچنین اثبات این نکته که حتی ربات‌ها نیز می‌توانند تقلب یاد بگیرند.
 
شاید "OpenAI" توصیه‌ای از مایکروسافت بگیرد و چیزی شبیه به مدل‌های ریزمعماری(Turing) خود برای تولید زبان طبیعی بسازد که یک پیاده سازی مقیاس بزرگ از هوش مصنوعی است که باعث ایجاد چیزهایی مانند تولید زیرنویس به صورت زنده می‌شود. این هوش مصنوعی با ۱۷ میلیون پارامتر برای درک زبان پشتیبانی می‌شود.
 
مایکروسافت همچنین اعلام کرد که اقدام به تولید مدل‌های ریزمعماری با منبع باز می‌کند، بنابراین توسعه دهندگان به زودی می‌توانند از آن برای نیازهای پردازش زبان خود استفاده کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.