تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 20, 2020
14:55 چهارشنبه، 31ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 112107

شرکت‌های بیمه به سامانه «شاهکار» متصل می‌شوند

 
 
بیمه مرکزی درخواست اتصال به سامانه شاهکار برای ارائه سرویس غیرحضوری بیمه شخص ثالث را به کارگروه تعامل پذیری ارائه کرد و اعضای کارگروه با این اتصال موافقت کردند.
 
 بیمه‌مرکزی به منظور ارائه خدمات صدور بیمه شخص ثالث به صورت غیرحضوری و حذف کاغذ و همچنین امکان احراز هویت متقاضیان خرید بیمه شخص ثالث نیازمند دسترسی به سامانه شاهکار بود که این درخواست را در دوازدهمین جلسه کارگروه تعامل پذیری مطرح و اعضای این کارگروه با آن موافقت کردند.
 
طبق مصوبه کارگروه تعامل پذیری این سرویس جهت انطباق کدملی و شماره موبایل بیمه‌گذار در هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث خودرو با قابلیت تفکیک به شرکت‌های بیمه‌گذار ارائه خواهد شد.
طبق توافقات صورت گرفته مقرر شده است امکان دسترسی به سامانه شاهکار از طریق مرکز تبادل اطلاعات (GSB) برای بیمه مرکزی و در نهایت شرکت‌های بیمه فراهم شود.
 
یکی از موضوعاتی که در دوره شیوع ویروس کرونا مطرح شد امکان خرید بیمه‌نامه به صورت برخط بود. تا کنون به دلیل اینکه شرکت‌های بیمه از شبکه گسترده فروش در سراسر کشور برخودرا بودند نیاز به ارائه سرویس برخط را حس نکرده بودند و با وجود اینکه هر کدام از شرکت‌ها به صورت جداگانه اقدام به ارائه سرویس‌های مختلف برخط کرده بودند اما شیوع ویروس کرونا و الزام به فاصله‌گذاری اجتماعی و خانه نشین شدن تعداد زیادی از مردم لزوم ارائه سرویس‌های برخط را بیش از پیش پررنگ کرد. همان زمان نیز رئیس کل بیمه مرکزی طی نامه‌ای از شرکت‌های بیمه خواست تا امکان ارائه خدمات بیمه به صورت آنلاین را برای بیمه‌گذاران فراهم کند.
 
نشانی‌ مشاغل کدگذاری می‌شود
از دیگر مصوبات کارگروه تعامل پذیری که در دوازدهمین جلسه این کارگروه مطرح و به تصویب رسید، درخواست شرکت پست برای تکمیل پایگاه داده‌ای کدپستی برای کسب و کارهای فعال بود. طبق مصوبه کارگروه تعامل‌پذیری مقرر شد تا برای تکمیل پایگاه داده‌ای مکان محور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای نشانی اشخاص حقوقی، وزارت صنعت معدن و تجارت نیز برای نشانی واحدهای صنفی و پروانه‌های تولیدی و سازمان تامین اجتماعی برای نشانی کارگاه‌های تحت پوشش خود اقدام کنند و آن را از طریق پایگاه تبادل اطلاعات در اختیار شرکت پست قرار دهند.
 
تکمیل و ارائه سرویس‌های بهینه از طریق پایگاه ملی نشان‌گذاری مکان محور یکی از اولویت‌های دولت‌الکترونیکی است و جزو ۲۳ پروژه اولویت دار مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز قرار دارد. با دستور رئیس جمهور طرح GNAF به شرکت ملی پست واگذار شد که با کمک ۱۳ سازمان و شرکت این طرح را اجرائی کند این طرح در ۳ بخش کدپستی، کدیونیک یا امکان اختصاصی طول و عرض جغرافیائی مکان‌ها و سامانه یکپارچه سرویس تقسیم می‌شود. براین اساس این پروژه به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری در دو بخش نشانی استاندارد و سیستم یکپارچه سازی املاک کشوردر دستور کار قرار گرفته است.
 
از همین روست که در این جلسه کارگروه تعامل‌پذیری مقررشد تا نقشه‌های پوششی سازمان نقشه‌برداری نیز در اختیار شرکت پست قرار گیرد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز نقشه‌های روستایی تهیه شده توسط خود را در اختیار این سازمان قرار دهد. در این بخش مقرر شد تا به منظور تسهیل ارتقای کیفیت داده پایگاه ملی نشانی گذاری مکان محور برای تبادل اطلاعات در مرحله اول به‌صورت دسته‌ای تبادل صورت گیرد.
 
حفظ امنیت اولویت دارد
در ابتدای جلسه دبیرکارگروه تعامل‌پذیری بر حفظ امنیت در هنگام تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف تاکید کرد. رضا باقری اصل اعلام کرد: «برای پیاده‌سازی هر کدام از مصوبات کارگروه تعامل پذیری باید تمامی استانداردها و مصوبات مربوط به حفظ امنیت داده‌ها لحاظ شود و عدم اشاره به آن استانداردها و مصوبات به معنای در نظر گرفته نشدن آنان نیست بلکه فرض بر اجرایی شدن آنان است.»
 
او با اشاره به مسئولیت دستگاه‌‌ها در حفظ امنیت داده‌ها گفت: «اگر دستگاه‌‌ها خارج از مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری اقدام به تبادل اطلاعات می‌کنند باید مسئولیت امنیت داده‌ها را بپذیرند.»
به نظر می‌رسد این اشاره دبیرکارگروه تعامل پذیری به تبادل اطلاعات میان سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت بود که آن تعامل به دلیل در نظر نگرفتن برخی از مسائل امنیتی و همچنین فورس زمانی تبادل اطلاعات میان این دو نهاد دولتی منجر به نشت اطلاعات تعدادی از شهروندان شد. همان زمان سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد که این نشت اطلاعات به دلیل تعامل داده‌ها میان سازمان ثبت و وزارت بهداشت و از سمت وزارت بهداشت به دلیل اشتباه غیرعمدی اتفاق افتاده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.