تلفن همراه

گوشی

May 27, 2020
11:07 چهارشنبه، 7ام خردادماه 1399
کد خبر: 112250

انتقال مالکیت گوشی دست‌دوم را فراموش نکنید

هنگام خرید دستگاه دست‌دوم، حتماً فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهید، در غیر این صورت، مالک اصلی دستگاه، مالک قبلی شناخته می‌شود و کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی در نظر گرفته خواهد شد.
 
 اگر می‌خواهید دستگاه کارکرده (دست‌دوم) خریداری کنید حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و در حضور ایشان، دستگاه را برای سیم‌کارت خود، با موفقیت فعال‌سازی کنید. در غیر این صورت، معامله بدون سند انجام شده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوءاستفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، مالک اصلی دستگاه، مالک قبلی شناخته شده و کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای ایشان در نظر گرفته خواهد شد.
 
در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود. با وجود تاکیدها و توصیه‌های متعدد سامانه همتا در زمینه ضرورت انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش دستگاه، شکایت‌های زیادی در این زمینه به سامانه همتا، شده است. این شکایت‌ها می‌تواند شامل این باشد که دستگاه را بدون انتقال مالکیت خریده باشید و به شماره همراه فروشنده دسترسی نداشته باشید که از ایشان درخواست انتقال مالکیت کنید. یا اینکه به شماره همراه فروشنده دسترسی داشته باشید اما این شماره خاموش باشد و یا اینکه از شناسه (IMEI) دستگاه توسط فروشنده، سوءاستفاده شده و دستگاهتان قطع شده باشد.
 
 حالت‌های مختلف نمایش شماره مالک
 
اما در صورتی که دستگاه دارای مالک باشد و از شناسه دستگاه سوءاستفاده نشده باشد، در پیام هشدار انتقال مالکیت ارسالی از همتا، شماره مالک با چند رقم پنهان نمایش داده می‌شود. در صورتی که دستگاه دارای مالک نباشد و در پیام هشدار انتقال مالکیت ارسالی از همتا، شماره مالک ذکر نشده باشد و از شناسه دستگاه نیز سوء‌استفاده نشده باشد، می‌توانید شماره‌ای که امکان دریافت مالکیت دارد را مشاهده کنید. اگر این شماره منقضی یا واگذار شده باشد، شماره با چند رقم پنهان نمایش داده می‌شود.
 
در ابتدا باید از تمام اسلات‌های دستگاه، با شماره همراه خودتان استفاده کنید تا تاریخچه فعالیت این زوج در شبکه اپراتوری رویت شود. سپس با همان سیم‌کارت استفاده‌کننده از دستگاه، وارد کارتابل شماره همراه خود در سامانه همتا به نشانی www.hamta.ntsw.ir شوید. پس از وارد کردن شماره سیم‌کارت خودتان، رمز عبور موقت برای آن شماره ارسال می‌شود. با استفاده از رمز عبور ارسال‌شده و وارد کردن کد امنیتی، می‌توان وارد سامانه شد. در ادامه وارد قسمت «وضعیت شناسه دستگاه (IMEI)» شوید.
 
در مرحله بعد باید یکی از شناسه‌های دستگاه مربوطه را وارد کنید. دقت داشته باشید حتما باید از دستگاه با سیم‌کارت خود استفاده کنید تا موفق به مشاهده نتیجه شوید. درصورتیکه این شناسه (IMEI) تحت مالکیت قطعی هیچ سیم‌کارتی نباشد (یعنی قبلاً توسط هیچ فردی وارد کارتابل نشده باشد) و از آن، سوءاستفاده هم نشده باشد، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن فرآیند نمایش داده می‌شود. با کلیک روی گزینه OK اطلاعات نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با سیم‌کارت درج‌شده در نتیجه تماس گرفته و از ایشان درخواست کنید مالکیت دستگاه را به شما منتقل کند.
 
همچنین در صورتی که شماره مالک را می‌شناسید ولی سیم‌کارت مالک منقضی و یا واگذار شده است، می‌توانید اطلاعات سیم‌کارت را بازیابی کنید. اما اگر از شناسه‌های دستگاه سوءاستفاده شده باشد، شماره مالک در هیچ‌کدام از حالت‌ها نمایش داده نمی‌شود. به همین دلیل لازم است در زمان خرید و فروش و در حضور فروشنده، فرآیند انتقال مالکیت و فعال‌سازی دستگاه برای سیم کارت خریدار را انجام دهید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.