۵ میلیون کاربر فعال، اضافه شدن قابلیت مسیریابی آفلاین تا احتمال عرضه نسخه ios نشان در تابستان

منبع: پیوست
اولین نشست خبری نقشه و مسیریاب نشان بعد از دو سال از شروع به کار جدی آن با برند «نشان» امروز (۱۰ خرداد) و به صورت آنلاین برگزار شد. مدیران نقشه و مسیریاب نشان در این نشست از مسیری که در این سال‌ها طی کرده‌اند گفتند و اینکه در نسخه جدید نشان چه قابلیت‌هایی قرار است به آن اضافه شود و استراتژی آنها برای آینده چیست. آنطور که جواد عامل، مدیرعامل نشان در این نشست اعلام کرد، آنها در دور اول جذب سرمایه توانسته‌اند از گروه مالی فناپ و بانک پاسارگاد ۶ میلیارد به صورت نقدی جذب سرمایه کنند و از طرف دیگر نیز نزدیک به ۵ میلیارد تومان زیرساخت و سخت‌افزارهای مورد نیاز این سرویس توسط بانک پاسارگاد تامین شده است. به گفته عامل، نشان حالا نزدیک به ۵ میلیون کاربر دارد و در به روزرسانی جدید قرار است قابلیت‌هایی مانند مسیریابی به صورت آفلاین، مسیریابی برای دوچرخه‌سواران و موتورسواران به آن اضافه شود و از سوی دیگه نقشه ماهواره‌ای نیز برای دسترسی به داده‌های دقیق به این نقشه و مسیریاب اضافه شده است. همچنین مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به یکی از سوالات پیوست در مورد وضعیت نسخه ios این سرویس با توجه به تحریم‌ها اعلام کرد که آنها در تلاش هستند تا تابستان امسال نسخه آزاد و رایگان نشان برای سیستم‌عامل ios را روی اپل‌استور در اختیار کاربران این گوشی قرار دهند.
 
نشان در مسیرهای طی شد
نقشه و مسیریاب نشان آنطور که مدیران آن در نشست خبر خود گفتند در ابتدا دهه نود در همکاری با شهرداری مشهد شکل گرفته بوده و به مرور زمان به دلیل برآورده نشدن انتظاراتشان از شهرداری این شهر تصمیم گرفته‌اند که این سرویس به یک نقشه و مسیریاب مستقل از شهرداری به کار خود ادامه دهد، در نهایت هم این نقشه و مسیریاب در زمستان سال ۱۳۹۶ با برند «نشان» متولد می‌شود.
جواد عامل، مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان می‌گوید که در ابتدای شروع به فعالیت، آنها توانسته‌اند در یک دور جذب سرمایه از گروه مالی فناپ و بانک پاسارگاد موفق به جذب سرمایه ۶ میلیارد تومانی به صورت نقدی شوند و ۵ میلیارد هزینه بابت تامین زیرساخت و سخت‌افزار این سرویس برای زمان مشخصی را نیز از سمت بانک تامین کنند. او رشد استفاده از این برنامه مسیریاب را ارگانیک می‌داند و اعلام می‌کند که در این سال‌ها تنها ۱۰ درصد بودجه آنها صرف تبلیغات و بخش اعظم بودجه‌ای که در اختیار داشته‌اند صرف تحقیق و توسعه این برنامه شده است. براساس اظهارات او هم‌اکنون نشان نزدیک به ۵ میلیون کاربر فعال دارد.
 
 
هم‌اکنون نشان نزدیک به ۵ میلیون کاربر فعال دارد.
 
او در ادامه با اشاره به آمارهای جالبی از نشان پرترافیک‌ترین روزهای گذشته را بهمن ماه سال ۱۳۹۸ می‌داند و می‌گوید:‌«پرترافیک‌ترین روزهای ما همچنان بهمن ماه سال گذشته است و الان هم در حال نزدیک شدن به آن میزان ترافیک هستیم اما به حجم دقیق ترافیک در آن ماه از سال نرسیده‌ایم. در بهمن تقرییا روزانه  ۵ میلیون درخواست مسیریابی  داشتیم و ۷۰۰هزارجست‌وجو در نشان اتفاق می‌افتاد و نشان ۱۳ میلیون دقیقه در هر روز پیش روی کاربران باز بوده است.» به گفته او متوسط دیده شدن نشان توسط راننده‌های تاکسی به ۱ نیم ساعت می‌رسد و این یعنی  روزی ۹۰ دقیقه هر راننده تاکسی به صورت متوسط نشان را می‌بیند.
 
 
 
 
جواد عامل، مدیرعامل نشان، رشد استفاده از این برنامه مسیریاب را ارگانیک می‌داند و اعلام می‌کند که در این سال‌ها تنها ۱۰ درصد بودجه آنها صرف تبلیغات و بخش اعظم بودجه‌ای که در اختیار داشته‌اند صرف تحقیق و توسعه این برنامه شده است.
 
براساس اظهارات او امروز در نشان ۷۳۰ هزار مکان منحصر به فرد  وجود دارد که این داده‌ها به کمک گوگل مپ، شهرداری‌ها و مشارکت کاربران جمع‌آوری شده است. عامل تاکید می‌کند که مهمترین منبعی که به رشد آنها کمک می‌کند مشارکت خود کاربران است.
او در ادامه با اشاره به آماری در زمینه ویرایش‌های داده روی نشان توضیح داد: «در یکسال گذشته نزدیک به یک میلیون ویرایش در شبکه معابر زدیم. این ویرایش شامل اسم، ترسیم نقشه، تغییر یک‌طرفه‌ها حذف المانها روی نقشه است که اعمال و اصلاح شده است. ۸۰ درصد این مشارکت توسط ادیتورهای open street map اتفاق افتاده که به صورت رایگان نقشه آزاد را ویرایش می‌کنند و کپی‌رایتشان هم زیر نقشه نشان قابل مشاهده است و ۲۰۰ ویرایش هم توسط همکاران خوب من در تیم نشان اتفاق افتاده است.»
 
آنطور که عامل می‌گوید در یک سال گذشته کاربران نزدیک به ۱۰ میلیون گزارش ترافیکی در نشان ثبت کرده‌اند که این یعنی به طور متوسط تقریبا روزی ۲۶ هزار گزارش سال در این زمینه در نشان ثبت شده است. عامل در این زمینه می‌گوید:‌«در روزهای پیک بهمن تا پایان بهمن چند هزار گزارش ترافیکی روزانه دریافت می‌کردیم که این شامل ترافیک، پلیس، تصادف، دروبین، سرعت‌گیر، مه‌آلودگی و سایر گزارشهایی است که راننده زمان رانندگی به آن برخورد و ثبت می‌کند و بسیاری از داده‌های ما از اینجا نشات می‌گیرد.»
 
 
 
 
عامل در ادامه به گزارش‌های جالب ثبت شده در نشان در مورد سرعت‌گیرها اشاره می‌کند و می‌افزاید: «امروز ۲۳ هزار سرعتگیر در نشان در کل ایران ثبت شده است که با مشارکت کاربران به دست آمده است. این از جمله قابلیت‌هایی است که در مسیریاب‌های مشابه خارجی وجود ندارد. برای مثال کاربران ایرانی از ویز خیلی خواسته‌اند که این سرعت‌گیرها را روی مسیرهای نقشه خود اضافه کند ولی این اتفاق نیفتاده است.» به باور اون  این اتفاق ویژ ه در اکوسیستم است که بنا بر فرهنگ ایرانی است و در واقع از فیچرهای جذابی است که کاربران ایرانی آن را دوست دارند.
 
اما بخشی از کاربران نشان را رانندگان تشکیل می‌دهند. براساس اظهارات عامل در حال حاضر ۳۶ درصد رانندگان اینترنتی از نشان استفاده می‌کنند که  این آمار هم براساس پیمایش خود نشان به دست آمده است. او در این زمینه می‌گوید: «این عدد وقتی جذاب می‌شود که بدانید در تهران ۹۰ درصد رانندها تاکسی اینترنتی از مسیریاب استفاده می‌کنند و سهم ما ۴۰ درصد است و  سهم ۵۰ درصدی در این زمینه در اختیار  مسیریاب‌ها مانند گوگل مپ، ویز و … است.  ولی در شهری مانند مشهد مسیریاب در حد ۴۰ تا ۵۰ درصد راننده‌ها از آن استفاده می‌کنند و در کل کشور این عدد از ۶۰  تا ۷۰ درصد تجاوز نمی‌کند.»
 
در ادامه این نشست جواد عامل در پاسخ به این سوال پیوست که چرا نسخه ios این سرویس تنها از طریق فروشگاه‌های ایرانی قرار گرفته که از کاربران در قبال دریافت اپ‌های ایرنی ماهانه حق اشتراک دریافت می‌کنند و چرا اپ این سرویس به صورت رایگان روی خود سایت نشان قرار نگرفته است توضیح داد: «همه ما می‌دانیم که داشتن اپلیکیشن روی اپل استور با چه محدودیت‌هایی همراه است اما ما امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام آن هستیم بتوانیم نسخه رایگان و آزاد اپلیکیشن نشان برای کاربران آیفون را تا تابستان روی اپل استور بگذاریم.» او تاکید می‌کند که انتشار این اپ روی اپل استور به این دلیل طولانی شده که آنها به دنبال راهی هستند تا با حذف محدد اپ‌های ایرانی از اپل استور مجدد کاربران مجبور به طی کردن یک فرایند پیچیده برای نصب این برنامه نشوند.
 
همچنین عامل در پاسخ به سوال دیگر پیوست که تا چه میزان می‌توان به داده‌هایی که کاربران روی این نقشه و مسیریاب اضافه می‌کنند اعتماد کرد و با توجه به شرایط اقتصادی ایران و تغییر کاربری کسب‌وکارها آنها چگونه با این چالش در مسیریابی‌ها برخورد می‌کنند اعلام کرد:‌«به روز بودن و درستی اطلاعات روی نقشه از چالش‌های تمام اپلیکیشن‌هاست و این فقط یک چالش برای نشان نیست. راه‌های متنوعی برای صحت‌سنجی اینکه هنوز کسب‌وکاری که روی نقشه وجود دارد هست از جمله جست‌وجوی کاربران روی خود نقشه و گزارش‌ها ثبت شده آنها روی نقشه و از سمت دیگر تصویربرداری‌هایی که ما خودمان به صورت دوره‌ای انجام می‌دهیم.» او ادامه داد: «اتفاقا کاربران فعال روی نقشه و مسیریاب که مدام هم در حال جست‌وجو روی نقشه هستند یکی از بهترین منابع برای به روز کردن داده‌های سرویس هستند چرا که با جست‌وجوی خود مشخص می‌کنند که کسب‌وکاری هنوز در همان منطقه مشغول به کار است یا خیر.»
 
اما عامل در واکنش به این سوال که در زمان کرونا بسیاری از اطلاعات قرار گرفته روی این نقشه در مورد معرفی مراکز انجام تست کرونا اشتباه بوده است توضیح داد: «بخش از اطلاعات روی نقشه و مسیریاب را ما از سازمان‌های دولتی دریافت می‌کنیم. برای نمونه لیست معرفی مراکز تست کرونا را ما از وزارت بهداشت دریافت کرده‌ بودیم که صادقانه‌هم بگویم یکسری ناهماهنگی‌هایی در این زمینه دیده‌ می‌شد. برای همین ما در حرکت بعدی نام مراکز تست کرونا را حذف و به جای آن از مراکز پذیرش مبتلایان کرونا استفاده کردیم و این نکته را هم اضافه کردیم که کاربران قبل از مراجعه به بیمارستان برای اطمینان از صحت اطلاعات حتما با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرند.»
 
گوگل مپ یکی از سرویس‌های مورد استقبال در بین کاربران تمام جهان است چرا که می‌تواند ریزترین اطلاعات مسیریابی را در اختیار کاربرانش در هر گوشه‌ای از جهان بگذارد. بنابراین به نظر می‌رسد یکی از مسیرهای موفقیت نشان در جهانی شدن آن است. مدیرعامل نشان در پاسخ به این سوال پیوست که چقدر آنها برنامه برای حضور در بازارهای جهانی دارند و آیا در حال‌حاضر امکان اعلام تعداد کاربران خارجی خود را دارند یا خیر می‌گوید:‌ «تعداد کاربران خارجی ما چشمگیر نیست و بیشتر ما سرویس جهانی خود را برای کاربران ایرانی مسافر در کشورهای خارجی مانند ترکیه، گرجستان، عراق، افغانستان و … توسعه داده‌ایم.» او تاکید می‌کند که در فاز اول فعلا آنها برنامه‌ای در این زمینه برای حضور در بازارهای بین‌المللی ندارند.
 
قابلیت‌های جدید برای نشان
در حالی که کرونا بسیاری از کسب‌وکارها را دورکار کرده و از بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای دور کرده‌است اما مدیران نشان می‌گویند که در دوران کرونا آنها توانسته‌اند این برنامه را توسعه و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کند.  به گزارش پیوست، مصطفی جلم‌بادانی، مدیر محصول نشان در این نشست خبری اعلام کرد که آنها در ایام کرونا توانسته‌اند سه دسته قابلیت ویژه و خاص را به نشان اضافه کنند. او در مورد این قابلیت‌ها توضیح داد: «یکی از قابلیت‌هایی که ارائه کرده‌ایم مرتبط با حمل و نقل پاک است. همیشه در این فکر بودیم که قابلیت مسیریابی حمل و نقل همکانی را به نشان اضافه کنیم. در پاییز سال ۹۸ ما مسیریابی اتوبوس را به نشان اضافه کردیم و نشان می‌توانست مسیر حمل و نقل همگانی در اتوبوس،  مترو و BRT را به کاربرانش نشان دهد.» به گفته او حالا کاربران در ۲۷ شهر بزرگ ایران و ۲۳ شهر پیرامون این شهرها و مجموعا ۵۰ شهر ایران می‌توانند مسیر خود را در شبکه حمل و نقل همگانی پیدا کنند.
 
 
او با اشاره به قابلیت جدیدی که در همین راستا به سیستم حمل و نقل همگانی در بشکه اتوبوس‌رانی اضافه شده است اعلام کرد: «از قابلیت جدیدی که در همین راستا به نشان اضافه شده اعلام  زمان رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه است. در واقع  در نسخه جدید نشان به کاربران می‌گوییم که هر اتوبوس به ایستگاه چه زمانی می‌رسد که  این قابلیت با همکاری شهرداری مشهد و تهران آماده شده است.»
 
مسیریابی دوچرخه و مسیر پیاده روی با توجه به مشخص کردن شیب خیابان، مسیریابی موتورسواران نیز از دیگر قابلیت‌های اضافه شده به نسخه جدید نشان است. جلم‌بادانی در مورد اضافه شدن مسیریابی موتورسواران توضیح داد: «در ایام کرونا درخواست اینترنتی زیاد و کار پیک‌های موتوری هم زیاد شد و به تبع این اتفاق سعی کردیم راه‌حلی داشته باشیم و مسیریابی موتور هم اضافه کردیم. این مسیریابی به کمک دیتا دقیق ترافیکی به دست آمده است که سرعت حرکت موتور و محدودیت عبور موتوور سیکلت را در نظر می‌گیرد.
 
یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب اضافه شده به مسیریاب نشان قابلیت مسیریابی به صورت آفلاین است. براساس اظهارات مدیر محصول نشان تا پیش از این کاربران تنها امکانجست‌وجو و دیدن نقشه به صورت آفلاین را داشتند که حالا قابلیت مسیریابی به صورت آفلاین هم به نشان اضافه شده است. آنطور که مدیران نشان می‌گویند این قابلیت برای کاربران ایرانی که به کشورهای همسایه سفر می‌کنند می‌تواند مزیت قابل توجه‌ای داشته باشد؛ چرا که آنها می‌توانند بدون استفاده از اینترنت و صرف هزینه بالا در این زمینه مسیر خود را پیدا کنند.
 
پیاده‌سازی نقشه ماهواره‌ای، اضافه‌کردن نمای سه بعدی به نقشه (فعلا برای تهران، هم یکی دیگر از قابلیت‌های جدید اضافه شده به نشان است که به باور مدیر محصول این نقشه و مسیریاب به جمع‌آوری دیتای دقیق روی این سرویس کمک شایانی می‌کند.
 
جلم‌بادانی مدیر فنی نشان می‌گوید که قابلیت‌های جدید طی چند روز آینده به این مسیریاب اضافه میشود و سعی شده برای کاربر نیز بهینه باشد تا جایی که در این به روز رسانی مصرف باتری نشان ۱۲ درصد کاهش و پرفرمنس روی انوع گوشی بهتر شده است.
 
همچنین در این نشست به اقدامات نشان در زمان کرونا و گزارش‌هایی که آنها برای کمک به کاربران و دولت منتشر کرده‌اند نیز اشاره شد.

URL: https://www.ictna.ir/id/112392/

Code: 112392