اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 1, 2020
14:55 دوشنبه، 12ام خردادماه 1399
کد خبر: 112496

آیا اپل به دنبال ورود به حوزه رایانش ابری است؟

اپل این روزها در تلاش است تا بتواند در کنار تولید محصولات آیفون، آیپد و مک‌بوک، با بهره‌گیری از روش‌هایی نوین، نرم‌افزارها و سرویس‌های مبتنی بر کلاد خود همانند اپل موزیک، نیوز پلاس و آیکلاد را تقویت کند.
 
این شرکت برای آنکه بتواند عملکردی موثر و بهینه سرویس‌های مبتنی بر کلاد خود را برای بیش از 1.5 دستگاه فعال تحت برند اپل به ارمغان آورد، از ظرفیت‌های بخش کلاد و همچنین سرویس کلاد آمازون که با نام AWS شناخته می‌‎شود، بهره می‌‎گیرد.
 
طبق آخرین گزارش‌ها، اپل ماهانه حدود 30 میلیون دلار را برای استفاده از خدمات رایانش ابری آمازون به این شرکت پرداخت می‌‎کند و جزو بزرگ‌ترین مشتریان این کسب‌وکار به شمار می‌‎رود. با این حال، اپل هنوز اطلاعاتی را در خصوص نحوه استفاده از خدمات کلاد AWS منتشر نکرده و تنها چیزی که می‌‎دانیم، سرویس آیکلاد است که از پتانسیل این سرویس بهره می‌‎برد. ناگفته نماند که اپل برخی از خدمات کلاد خود را از شرکت گوگل و سرویس گوگل کلاد نیز دریافت می‌‎کند.
 
آمازون با راه‌اندازی کسب‌وکار AWS، تحولی عظیم را در مدیریت دیتاسنترها و میزبانی از اپلیکیشن‌ها بوجود آورد. این شرکت در حال حاضر، بیشترین سهم از ارائه خدمات کلاد در جهان را به نام خود زده و در این زمینه حرف اول را می‌‎زند.
 
به دنبال آمازون، مایکروسافت (Azure) و گوگل با سرویس‌های کلاد پا به عرضه گذاشتند و سعی کردند تا سهمی‌‎از بازار رایانش ابری را تصاحب کنند. بد نیست بدانید که طبق آخرین گزارش‌ها، مایکروسافت توانست از کسب‌وکار AWS خود، درآمدی بالغ بر 10 میلیارد دلار را در سه ماهه نخست 2020 بدست آورد و رشدی 33 درصدی را تجربه کند.
 
در واقع، کسب‌وکار کلاد آمازون حدود 13.5 درصد از مجموع درآمدهای‌های آمازون در سه ماهه نخست سال جاری میلادی را به خود اختصاص داده است. سرویس گوگل کلاد نیز که شامل Google Cloud Project و G-Suite می‌‎شوند، در این بازه زمانی سه ماه، حدود 2.78 میلیارد دلار درآمد را برای اهالی مانتین ویو به ارمغان آورد که رشدی 52 درصدی را به نسبت درآمدهای این کسب‌وکار در سه ماهه نخست سال 2019 نشان می‌‎دهد.
 
با نگاهی به این اعداد و ارقام، می‌‎توان گفت که این کسب‌وکار درآمد سالیانه تقریبی 10 میلیارد دلاری را برای گوگل به دنبال دارد. مایکروسافت اما اطلاعاتی را در رابطه با میزان درآمدهای سرویس کلاد Azure خود منتشر نکرد و صرفا به اعلام افزایش 51 درصدی درآمدهای این کسب‌وکار در مقایسه با سه ماهه اول سال 2019 بسنده کرد.
 
بی‌تردید، اپل نیز به خوبی به اهمیت این کسب‌وکار واقف است و می‌‎داند که زیرساخت‌های کلاد پیشرفته و کارآمد یکی از ارکان اصلی و ضروری برای ارتقای تجربه کاربری مشتریان محصولات این شرکت است. کوپرتینو نشین‌ها نیز همانند دیگر بزرگان عرصه فناوری، تیمی‌‎را برای کار و توسعه فناوری رایانش ابری در کنار هم گردآورده که این گروه به نام Apple Cloud Infrastructure یا به اختصار ACI شناخته می‌‎شود. تمرکز تیم ACI در زمینه ساخت و طراحی سیستم‌هایی برای ارتقای سرویس‌هایی همچون آیکلاد، آیتیونز، سیری و مپ معطوف شده است.
 
آمازون چگونه سرویس کلاد AWS خود را راه‌اندازی کرد؟
 
اگرچه آمازون در سال 2006، سرویس Amazon Web Services خود را راه‌اندازی کرد، اما سنگ بنای آن شش سال قبل یعنی سال 2000 قرار داده شد. ایده راه‌اندازی AWS نیز بدین گونه بود که وقتی این شرکت کار خود را در سال 1994 و به عنوان یک کتابفروشی آنلاین آغاز کرد، توانست مشتریان و سفارش‌های زیادی را جذب کند. با رشد روزافزون آمازون، نیاز به بستری امن و بدون اختلال در عملکرد به خوبی احساس می‌‎شد و در سال 2000، این شرکت از سرویس تجارت الکترونیک خود به نام Merchant.com را راه‌اندازی کرد که به سایر شرکت‌های این اجازه را می‌‎داد تا بتوانند فروشگاه‌های آنلاین خود را در این پلتفرم ایجاد کنند.
 
 
آمازون قصد داشت تا از این طریق، یک پلتفرم متمرکز خود را استفاده از سایر شرکت‌ها بوجود آورد اما این خواسته به ثمر ننشست و نتیجه چیزی جز پلتفرمی‌‎شلوغ و نامرتب نبود. اینجا بود که آمازون دریافت اکوسیستمی‌‎غیرسازماندهی‌شده را عرضه کرده و به همین دلیل، امکان دسته‌بندی و تفکیک سرویس‌های متمرکز مورد نیاز برای ارائه به این شرکت‌ها وجود نداشت.
 
بنابراین، اولین گام در ساخت AWS، خارج کردن پلتفرم از این بهم‌ریختگی و ارائه APIهای با ساختاری دقیق و مشخص بود. از این رو، آمازون به استفاده از ابزارهای توسعه بهینه و ساختاریافته روی آورد.
 
اندی جیسی، مدیرعامل کسب‌وکار AWS آمازون در حالی که به دنبال دلایل سرعت پایین توسعه اپلیکیشن‌ها بود، به این نتیجه رسید که اغلب توسعه‌دهندگان و سازندگان اپلیکیشن‌ها، بخش زیادی از زمان خود را به راه‌اندازی یک زیرساخت برای هر اپلیکیشن اختصاص می‌‎دهند. بنابراین، سعی کرد تا سرویس‌هایی بنیادی را ایجاد و راه‌اندازی کند که توسعه‌دهندگان بتوانند از آن برای هر اپلیکیشنی استفاده کنند.
 
تیم تحت هدایت وی در سال 2013، به این نتیجه رسید که می‌‎بایست تمرکز را به چیزی فراتر از ثبت و ارسال سفارش‌های مشتریان معطوف کند. مهندسان آمازون در آن زمان، مهارت‌های خود را در زمینه کدنویسی، رایانش، ذخیره‌سازی و مدیریت دیتابیس توسعه دادند. در واقع این تیم در آن مقطع، اولین گام‌های خود را در راه‌اندازی یکی از قوی‌ترین ابزارهای کلاد برمی‌‎داشت و در نهایت، این تلاش‌ها به ثمر نشست و سه سال بعد، به راه‌انداز ی Amazon Web Services ختم شد.
 
اما آیا اپل به دنبال ورودی قدرتمند به حوزه رایانش ابری است؟
 
به نظر اپل در حال کار روی ارتقای زیرساخت‌های رایانش ابری (Cloud Computing) به منظور تسهیل نیازهای سرویس‌های خود همانند اپ استور، آیکلاد، آیتیونز، اپل موزیک و غیره است. شاید اگر اپل بتواند سرویس کلاد خود را راه‌اندازی کند، احتمالا درهای آن را به روی دیگر شرکت‌ها نیز باز خواهد کرد تا بتوانند از خدمات آن بهره‌مند گردند؛ کاری که آمازون با راه‌اندازی AWS انجام داد.
 
زمانی که اپل برخی از سرویس‌های کلاد خود را از AWS به گوگل کلاد انتقال داد، برخی از کارشناسان این حوزه، پیش‌بینی کردند که این شرکت در حال ارزیابی کیفیت خدمات کلاد آمازون و گوگل است تا بهترین کزینه را انتخاب کند. اپل اخیرا فعالیت‌هایی را در این زمینه داشته که نشان از آماده شدن این شرکت برای ورود به این حوزه دارد؛ اقدامی‌‎که می‌‎تواند نه‌تنها اپل را از رقبای خود یعنی آمازون و گوگل بی‌نیاز کند، بلکه این شرکت را به رقیبی جدید در کسب‌وکار رایانش ابری تبدیل خواهد کرد.
 
 
پروژه پای (Project Pie) اپل چیست؟
 
اگرچه تمرکز اپل در این سال‌ها، روی ارتقای تجربه استفاده کاربران از محصولات و خدمات این شرکت معطوف بوده اما در طی چند سال اخیر، انتقادهای زیادی از میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان به این شرکت وارد شده است.
 
موضوع اغلب این انتقادها به عملکرد نه‌چندان سریع دستگاه و سرویس‌ها، تصاویر فاش‌شده از محصولات این شرکت، مشکلات اپ استور و غیره مربوط می‌‎شد که وجهه و تلاش‌های این شرکت را در این زمینه، زیر سوال می‌‎برد. بنابراین، نیاز به استفاده از زیرساخت اختصاصی کلاد توسط این شرکت به خوبی احساس می‌‎شود.
 
طبق گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده، چند وقتی است که اپل به طور مخفیانه در حال کار روی سرویس کلاد اختصاصی خود با اسم رمز Pie است. اپل در سال 2016، مهندسان خود را که در سرویس‌های سیری، آیکلاد و مپ کار می‌‎کردند، زیر یک سقف جمع کرد. این موضوع نشان می‌‎دهد که اهالی کوپرتینو به دنبال تغییرات ساختاری جدید برای ارائه بهترسرویس‌های مبتنی بر کلاد خود هستند.
 
این شرکت در سال 2018 رسما از سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت دیتاسنترها خبر داد و یک سال بعد به بنیاد Cloud Native Computing که در زمینه خدمات کلاد فعالیت دارد، پیوست. با آغاز سال 2020 میلادی، اپل به استخدام افراد حاذق در زمینه ایجاد زیرساخت‌های کلاد روی آورد و سعی کرد تا طبق خواسته استیو جابز فقید در استخدام نیروهای زبده برای ایجاد سرویس‌ها و محصولاتی تحول‌آفرین، عمل کرده باشد. این شرکت سابقه خوبی در بکارگیری افراد بااستعداد دارد و به نظر می‌‎رسد که این رویه را در حوزه رایانش ابری نیز در پیش گرفته و قصد دارد تا تغییراتی اساسی را در این زمینه بوجود آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.