بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 2, 2020
14:44 سه شنبه، 13ام خردادماه 1399
کد خبر: 112542

بانک «حکمت» و «مهراقتصاد» پس از ادغام با سامانه واسط به سپه وصل شدند

فرایند ادغام ۵ بانک در بانک سپه را بانک حکمت روز شنبه کلید زد و بانک مهر اقتصاد نیز آن را ادامه داد تا حالا به تدریج مجامع انحلال بانک‌های انصار، قوامین و کوثر نیز برگزار می‌شود و این بانک‌ها نیز در بانک سپه ادغام ‌شوند. این  فرایند ادغام در شرایطی اجرا می‌شود که بانک سپه خود در حال مهاجرت به سامانه یکپارچه بانکی داتین با عنوان «امیدسپه» است، در چنین شرایطی هماهنگی میان سامانه‌های یکپارچه بانک‌های ادغامی با بانک سپه یکی از موضوعات اصلی به شمار می‌آید، چرا که از طریق این سامانه اتصال بانک‌ها به یکدیگر فراهم می‌شود و مشتریان بانک‌ها می‌توانند از سرویس‌دهی مناسبی برخوردار باشند.
 
 اتصال سامانه یکپارچه بانکی سپه با سامانه بانک‌های ادغامی در دوره گذار از طریق سامانه واسطی با عنوان ESB برقرار می‌شود، این سامانه از یک سو به کلیه شعب بانک ادغامی متصل بوده و از سوی دیگر به Core سیستم‌های آنها.
 
حمید شیخی، رئیس اداره کل توسعه فناوری اطلاعات بانک سپه در گفت‌وگو با پیوست در این مورد اعلام کرد: «سامانه واسط در حقیقت نرم‌افزار متمرکزی‌ برای اتصال شعب بانک‌های ادغامی و کربنکینگ آنها است.» طبق گفته شیخی این سامانه مشابه شتاب در شبکه بانکی عمل می‌کند با این تفاوت که در گاه متصل به آن شعب هستند.
 
سامانه ادغام مشتمل بر دو بخش اصلی نرم‌افزاری گذرگاه سرویس سازمانی یا ESB و واسط یکپارچه شعب است و توسط شرکت داتین طراحی شده است. این سامانه واسط، خدمات حضوری و شعبه محور، مانند رویت مانده و صورتحساب، واریز، برداشت نقدی و انتقال روی سپرده‌های مشتریان نزد بانک‌های ادغامی، تغییر وضعیت کارت و همچنین تغییر رمز اول کارت را برعهده دارد. از دیگر سرویس‌هایی که روی این سامانه تعریف شده می‌توان به سرویس وصول چک‌های عهده بانک‌های ادغامی اشاره کرد همچنین مشاهده اطلاعات، پرداخت نقدی و انتقالی اقساط تسهیلات برای مشتریان این بانک‌ها هنگام مراجعه به شعب، از طریق این سامانه واسط انجام می‌شود.
 
رئیس اداره کل توسعه فناوری اطلاعات بانک سپه در این مورد گفت: «این سامانه به‌صورت یکپارچه تولید شده و با برگزاری مجمع انحلال هر بانک، برای شعب بانک منحل شده و بانک سپه فعال می‌شود.»
 
تا کنون مجمع انحلال بانک حکمت ایرانیان و بانک مهر اقتصاد برگزار شده است. این سامانه هم‌اکنون برای شعب بانک حکمت فعال شده و به زودی برای شعب بانک مهر اقتصاد نیز فعال می‌شود.
 
راه اندازی و ایجاد سامانه واسط میان کربانکینگ بانک‌های ادغامی و Core بانک سپه پس از پیشرفت اجرای پروژه پیاده‌سازی کربانکینگ سپه توسط داتین، به این شرکت واگذار شد. در چارچوب طرح ادغام، دو سامانه نرم‌افزاری دیگر نیز با عنوان «تراز تجمیعی بانک‌های ادغامی» و «تجمیع ذی‌نفع واحد بانک‌های ادغامی» توسط این شرکت طراحی و تولید شده که هر دو سامانه در محیط اصلی و عملیاتی راه‌اندازی شده و اقدامات اداری و اجرایی لازم از سوی بانک سپه برای برقراری دسترسی بانک‌های ادغامی به آن‌ها در دست انجام است.
 
شیخی، رئیس اداره کل توسعه  فناوری اطلاعات بانک سپه در پاسخ به این سوال که این سامانه تا چه زمانی به عنوان واسط عمل خواهد کردو کر بانک سپه چه زمانی در بانک‌های ادغامی پیاده می‌شود گفت: «این سامانه تا زمان حذف تمامی کربانکینگ‌های بانک‌های ادغام شونده باقی خواهد ماند.»
 
پیش‌بینی می‌شود فرایند مهاجرت کربانکینگ سپه حداکثر ۶ ماه و همچنین فرایند ادغام فناوری اطلاعات بانک‌ها، حدود دو سال به‌طول بیانجامد. پیاده‌سازی کربانکینگ در بانک سپه به صورت رسمی از ۲۸ فروردین ماه سال گذشته (۱۳۹۸) آغاز شده و هم‌اکنون مراحل مهاجرت خود را آغاز کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.