تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 6, 2020
16:33 شنبه، 17ام خردادماه 1399
کد خبر: 112647

ورود شناسا به سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت پسماند

 شناسا، به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت به تازگی و با هدف توسعه فعالیت‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری در تاسیس استارتاپ «جاروب» به عنوان یکی از کسب و کارهای نوآور فعال در حوزه مدیریت پسماند کرد.
 
به گزارش روابط عمومی شناسا، این مجموعه با اتخاذ استراتژی ورود به زنجیره ارزش حوزه مدیریت پسماند، از آذرماه سال گذشته براساس اولویت‌‌های تعیین شده، در گام نخست، اقدام به شناسایی و ارزیابی کسب و کارهای زیر حوزه مدیریت تولید و جمع آوری پسماند کرده که در نهایت استارتاپ جاروب به عنوان گزینه نهایی انتخاب و به سبد سرمایه‌گذاری این شرکت اضافه شده است.
 
حامد ساجدی، مدیرعامل شناسا در خصوص این سرمایه‌گذاری و انتخاب جاروب گفت: «اهمیت ویژه ارتقای سبک زندگی و توجه به سرمایه‌های طبیعی از رویکردهای دیرپا در شناسا بوده و هست.با توجه به افزایش جمعیت و جایگاه محیط زیست در زندگی روزمره، موضوع مدیریت پسماند در تمامی کشورهای جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. با بررسی روند سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته، شاهد سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم و شرکت شناسا با توجه به روندهای جهانی و نیز در نظر گرفتن شرایط مختلف کشور ایران، برنامه جامع مدیریت پسماند را تدوین کرد.» او ادامه داد: «در شناسا با بررسی مزایا و چالش های حوزه پسماند، زنجیره ارزش این حوزه شامل مدیریت تولید پسماند و فرآیند جمع آوری آن، بازیافت و فروش مجدد پسماند، غربال‌گری پسماند و آموزش و فرهنگ سازی مورد توجه است.» ساجدی اعلام می‌کند که تصور آنها بر این است که به کارگیری فناوری‌های روز و مدل‌های کسب و کاری نوآورانه در این زمینه می تواند راهگشا و ارزش آفرین باشد که جاروب در این راستا مورد توجه شناسا قرار گرفت.
 
ساجدی تاکید می‌کند که ویژگی‌های مطمئن و افق های روشن جاروب، توسعه فنی، زیر ساخت های لازم، رشد کسب و کار، نیروهای متخصص جاروب و از همه مهمتر اهداف محیط زیستی پایدار جاروب باعت شد مجموعه شناسا، جاروب را انتخاب و با سرمایه‌گذاری از آن پشتیبانی کند.
 
طرحی برای فرهنگ‌سازی در سیستم مدیریت پسماند
جاروب سامانه‌ای برای جمع آوری زباله خشک در شهر تهران است که در قالب اپلیکیشن و سایت امکان ثبت درخواست شهروندان برای تحویل زباله های خشک را محیا می کند. جاروب با بهره گیری از تکنولوژی روز، لجستیک و نیروی انسانی برای سامان بخشی به سیستم جمع‎آوری پسماند کشور فعالیت خواهد داشت.
 
بنیان‌گذاران جاروب با گذشت۱۴ ماه از آغاز فعالیت این استارت‌آپ معتقدند ایده‌های بزرگی برای تحقق اهدافشان دارند. امیر نیک‌مرام، هم‎بنیان‎گذار جاروب در این زمینه گفت: «از میان دوراهی سود یا رشد که پیش‎روی هر استارت‌آپ است ما رشد را انتخاب کردیم. از طرفی مکانیزم توسعه استارت‌آپ‌ها بعد از رسیدن به محصول برای بالندگی و رشد، جذب منابع مالی لازم برای توسعه کسب و کار است. جاروب نیز پتانسیل و استعداد بالایی برای جهش و رشد دارد  و از این قاعده مستثنی نیست.»
 
مهدی فیروزان، بنیان‌گذار دیگر این استارت‌آپ هم به دلایل انتخاب مجموعه شناسا برای جذب سرمایه اشاره کرد و گفت: «من تجربه همکاری شهر کتاب مجازی (bookcity online) با فناپ که شناسا هم یکی از زیر مجموعه‌های این هلدینگ است را موفق می‌دانم و همین تجربه موفق و استراتژیک باعت شد که از پیشنهاد شناسا استقبال کنم. شناسا دارای ریشه‌های محکمی در گروه مالی پاسارگاد است که از طرفی تعامل سازنده‌اش با بازیگران جدی زیست بوم کارآفرینی و با تجارب ارزنده، ساختاری محکم، قابل اتکا و در عین حال روزآمد را برای یک شریک استراتژیک شکل داده است.
 
فیروزان در خصوص ایده شکل گیری جاروب توضیح داد: «ایده اولیه، سامانه‌ای برای جمع آوری پسماند خشک ابتدا در آبان ۹۷برای مدیریت پسماند لبنان شکل گرفت. از سویی شهر کتاب سابقه طولانی پیشگامی در فرهنگ‌سازی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار را با تجربیات موفقی در حل مسئله مصرف کاغذ از طریق پروژه‎هایی نظیر شهر کتاب‎مجازی و فیدیبو در کارنامه کاری خود داشت. نتیجه آن شد که مسئله مدیریت پسماند کلان شهری مثل تهران و رسیدن به اهداف توسعه پایدار آنقدر با اهمیت بود که در دی ماه ۹۷ مقصد تغییر کرد و استارت‌آپ جاروب برای سامان‌بخشی به سیستم سنتی جمع آوری پسماند شروع به فعالیت کرد.»
 
به گفته او اسفند۹۷ اولین نسخه از اپلیکیشن جاروب آماده شد و در طول سال ۹۸ جاروب به دنبال ایجاد مزیت رقابتی به مسئله فرهنگ‌سازی پرداخت. آنطور که فیروزان می‌‌گوید جمع آوری زباله خشک مدارس تهران نخستین گام اجرایی جاروب و نتیجه آن تجربه موفق کار با نوجوانان بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.