اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

June 16, 2020
14:58 سه شنبه، 27ام خردادماه 1399
کد خبر: 113032

سامانه سیگنال با تکیه بر تکنولوژی هوش مصنوعی به بهره بر‌داری رسید

شرکت دانش‌بنیان پارت با ارائه سامانه «سیگنال» امکان احراز هویت غیرحضوری و به صورت دیجیتال و الکترونیکی را برای ورود به بازار سرمایه فراهم آورده، این سامانه با تکیه بر تکنولوژی هوش مصنوعی به بهره‌برداری رسیده است.
 
شرکت دانش‌بنیان پارت با ارائه سامانه «سیگنال» امکان احراز هویت غیرحضوری و به صورت دیجیتال و الکترونیکی را برای ورود به بازار سرمایه فراهم آورده، این سامانه با تکیه بر تکنولوژی هوش مصنوعی به بهره‌برداری رسیده است.
 
علی رسولی‌زاده، مدیرعامل دانش‌بنیان پارت، در معرفی این سامانه گفت: در یک سال گذشته شاهد رشد چشمگیر بازار سرمایه در کشور بودیم. در پی این رشد، علاقه مردم برای ورود به این بازار که یکی از سالم‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است، بیشتر شد.
 
وی افزود: یکی از راهکارهای اصلی سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق، تامین مالی است که از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد. راه ورود به بازار سرمایه نیز ثبت‌نام در سامانه سجام و طی کردن مراحل احراز هویت است.
 
رسولی‌زاده در توضیح سامانه سجام گفت: سجام سامانه‌ای است ‌متمرکز بر احراز هویت افراد برای ورود به بازار سرمایه و هر کس بخواهد در بازار سرمایه فعالیت و کد بورسی دریافت کند، باید به این سامانه وارد شود و مراحل ثبت‌نام را طی کند و پس از اینکه مراحل را به صورت الکترونیکی طی کرد در انتها احراز هویت شود. با احراز هویت اثبات می‌شود خود فرد  است که تصمیم گرفته وارد بازار سرمایه شود و سرمایه‌گذاری کند.
 
مدیرعامل دانش‌بنیان پارت در ادامه تشریح کارکرد سامانه سیگنال خاطرنشان کرد: با مراجعه گسترده مردم به نهادهایی مانند کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان که امر احراز هویت را انجام می‌دادند صف‌های طولانی شکل گرفت و اسباب ابطال وقت را فراهم آورد، همزمان با این اتفاق شاهد شیوع بیماری کرونا و لزوم حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی بودیم. در همین راستا با دستور رئیس جمهور و وزیر اقتصا د مقرر شد برای نخستین بار در کشور احراز هویت به صورت دیجیتال و الکترونیکی صورت بگیرد. 
 
 
رسولی‌زاده افزود: با همکاری سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی زیرساخت‌های این قضیه آماده و مقرر شد تا افراد بتوانند بدون حضور در محل، به صورت دیجیتال احراز هویت شوند.
 
وی اضافه کرد: طی کردن این فرآیند مستلزم پیش‌نیازهایی است که مهم‌ترین آنها ایجاد زمینه‌های احراز هویت فرد، بدون نیاز به حضور فیزیکی است. فرایندی که سال‌هاست در دنیا مطرح است و در جریان آن احراز هویت الکترونیکی توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود.
 
رسولی‌زاده در توضیح احراز هویت از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی گفت: در این فرایند به صورت خاص الگوریتم‌های بینایی ماشین با پردازش تصویر و پردازش ویدئو از راه دور اطلاعات فرد را دریافت می‌کند و همان کاری را که مقرر بود اپراتور انسانی به صورت حضوری انجام می‌دهد، هوش مصنوعی به صورت غیرحضوری انجام می‌دهد.
 
وی افزود: عکس فرد دریافت می‌شود و عکس دریافت شده با عکس‌های موجود در سامانه‌های حاکمیتی مقایسه می‌شود تا مشخص شود کسی که اقدام به احراز هویت کرده خود شخص است یا نه؟ پس از آن زنده بودن فرد و اینکه احراز هویت در لحظه صورت می‌گیرد یا نه تشخیص داده می‌شود. برای این کار فرد با ارسال ویدئوی خود که با خواندن یک متن به صورت تصادفی در لحظه تولید می‌شود فرآیند را آغاز می‌کند. در این مرحله بار دیگر الگوریتم‌های هوش مصنوعی ویدئوی فرد را پردازش می‌کند و بینایی ماشین تشیخص می‌دهد فرد زنده است و متن را می‌خواند و الگوریتم‌های تبدیل صوت به متن مشخص می‌کند متن خوانده شده چقدر با متنی که به فرد داده شده تطابق دارد. در انتها امضای فرد اخذ می‌شود و با ترکیب اینها هویت فرد به صورت الکترونیکی بدون نیاز به خروج از منزل احراز می‌شود. 
 
مدیرعامل دانش‌بنیان پارت تصریح کرد: این دستاورد انقلابی در کشور است. سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این مسیر پیش‌قدم شدند و شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت نیز در راستای کمک به هموطنان برای مقابله با بیماری همکاری لازم را به عمل آورد تا سامانه احراز هویت دیجیتال در مدت‌کوتاهی در اپلیکیشن سیگنال رونمایی شود.
 
رسولی‌زاده همچنین گفت: اپلیکیشن سیگنال پیش از این نیز رونمایی شده بود و اطلاع‌رسانی در حوزه بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی اعم از بانک‌ها، اوراق بدهی و مباحث مربوط به سکه و ارز را در اختیار مردم قرار می‌داد.  این اپلیکیشن همچنین در حوزه آموزش و آشنا شدن مردم با بازار سرمایه کار کرده و محتوای گوناگونی در اختیار مردم قرار داده است. 
 
وی اظهار کرد: در زمان کوتاهی که از آغاز به کار این سامانه گذشته حدود ۵۰۰هزار نفر به صورت دیجیتال احراز هویت شده‌اند. امیدواریم این خدمت به سایر بازارها هم تسری پیدا کند و یکی از مظاهر تکنولوژی که احراز هویت الکترونیک است در اختیار هموطنان قرار بگیرد.
 
رسولی‌زاده در پاسخ به سوال در مورد چگونگی تامین امنیت سامانه گفت: استانداردهای امنیتی متعارفی که در کشور برای تامین امنیت اپلیکیشن‌های مالی برقرار است، در این سامانه پیاده‌سازی شده و از امنیت کامل برخوردار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.