5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

فناوری

June 19, 2020
1:33 جمعه، 30ام خردادماه 1399
کد خبر: 113089

هواوی پیشرو در چهارمین انقلاب صنعتی؛ نگرانی‌های اروپا چیست؟

 
«چهارمین انقلاب صنعتی» دنیای جدیدی را بوجود آورده که در آن به کمک ترکیب فناوری‌ها، خطوط موجود میان دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال محو می‌شود. به زودی میلیاردها شیء متصل به یکدیگر در اطراف ما، داده‌هایی را تولید می‌کنند که برای افزایش بهره وری و ارتقاء سطح کیفیت زندگی ما استفاده می‌شوند.
 
به همین دلیل است که فعالان صنعت مخابرات، دنیای کسب و کار و حتی دولت‌ها در سراسر جهان، برنامه‌هایی را برای حرکت به اینترنت «نسل پنجم» موسوم به «5G» در دست اجرا دارند.
 
برای اروپا نیز بسیار مهم است که همچنان در صف اول نوآوری‌ها باقی بماند و برای عملی کردن این موضوع مهم، تنها یک راه در پیش دارد: همکاری.
 
رهبران اروپا در بخش‌های مختلف از جمله فناوری، صنعت و انرژی طی روزهای ۴ و ۵ نوامبر به مناسبت «روز نوآوری هواوی در اروپا» در پاریس جمع شدند تا برای یافتن راه‌هایی برای سرعت بخشدن به روند دیجیتالی شدن این قاره، با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.
 
آبراهام لیو، رئیس نمایندگی شرکت هواوی در اروپا می‌گوید: «بیش از ۲۰ سال است که شرکت هواوی در اروپا فعالیت می‌کند. ما با راه حل‌هایمان به اوپراتورها کمک کردیم تا بزرگراه‌های اطلاعاتی اروپایی را برای نسل‌های بعدی بسازند و رهبری خود را در انقلاب صنعتی چهارم حفظ کنند. تنها برای سال ۲۰۱۸ میلادی سهم هواوی در تولید ناخالص داخلی اروپا بیش از ۱۲.۸ میلیارد یورو بوده است. ما همچنین از ۱۶۹ هزار شغل در اروپا پشتیبانی کرده‌ایم.»
 
با این وجود اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای عضو آن همچون آلمان از این موضوع نگرانند که کار در موضوع «5G» با کشورهای غیراروپایی، مشکلات امنیتی بوجود آورد و اروپا را در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر و به تامین کنندگان خارجی وابسته کند.
 
اروپا به تازگی توصیه‌هایی را برای ایمن‌تر کردن شبکه «5G» ارائه داده است.
 
با این وجود برای مارکوس گروبوش مدیر اجرایی شرکت آلمانی تامپتون، داشتن نوآوری در بخش خدمات مخابراتی بسیار مهم است. او دربارۀ توصیه‌ نامه‌های اتحادیه اروپا می‌گوید: «هواوی در حال حاضر یک فناوری پیشرو محسوب می‌شود و دیگران حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه عقب‌تر هستند. شخصا برای من جای سوال است که آیا چنین توصیه‌هایی با انگیزه‌های سیاسی ارائه نشده است؟ زیرا پیش از این نیز این هواوی بوده که تجهیزات اینترنت نسل سوم و چهارم موسوم به 3G و 4G را فراهم کرده است.»
 
در پاسخ، جوزیان گوتایار نماینده پارلمان اروپا می‌گوید: «نباید به مقررات تنظیم شده در این باره توسط اتحادیه اروپا به چشم یک محدودیت نگریست بلکه این تنظیمات، فرصتی برای فراهم آوردن استانداردهای بهتر است و به این معنی نیست که نمی‌توانیم با شرکای خارجی همکاری کنیم زیرا باور به چنین دیدگاهی، باعث می‌شود که منزوی شویم.»
 
هواوی بر این باور است که تجربه‌هایش می‌تواند به اتحادیه اروپا کمک کند تا در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی به پیشرفت‌های درخور توجهی برسد.
 
جیانگ تائو، معاون هواوی در بخش محاسبات هوشمند می‌گوید: «ما ۱۰۰ میلیون یورو در ساخت برنامه‌ای در موضوع اکوسیستم هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. این اطلس ۹۰۰ هواوی است؛ قدرتمندترین خوشۀ هوش مصنوعی در جهان. دانشمندان در وضعیت کنونی برای جستجوی ۲۰۰ هزار ستاره‌ای که در آسمان است، باید حدود ۷۴ ساعت زمان برای هر جستجو صرف کنند اما به کمک اطلس ۹۰۰ هواوی، این کار فقط در ۱۰ ثانیه انجام می‌شود.»
 
هوش مصنوعی تنها مختص روبات‌ها یا فعالیت‌های محاسباتی نیست بلکه می‌توان از دانش آن در اپلیکیشن‌هایی استفاده کرد که در زندگی روزانۀ مردم کاربردهای زیادی دارد؛ مانند اپلیکیشن «StorySign» که توسط هواوی برای کودکان ناشنوا ارائه شده است.
 
آلکس لی، مدیر روابط عمومی محصولات اروپای غربی شرکت هواوی می‌گوید: «شخصا بسیار طرفدار این اپلیکیشن هستم زیرا یک دختر سه سالۀ ناشنوا دارم و از مسیر این اپلیکیشن توانسته‌ام رابطه‌مان را بهبود ببخشم. اما در این سیاره ۳۲ میلیون کودک ناشنوا وجود دارد که همه چنین فرصتی را در اختیار ندارند. شرکت هواوی با استودیوهای شرکت انیمیشن سازی بریتانیایی «آردمن» وارد همکاری شد و به این ترتیب توانست اپلیکیشن "StorySign" را طراحی کند. اپلیکیشنی که می‌توان آن را بطور رایگان دانلود کرد. من اپلیکیشن را فعال و یکی از کتابهای داستانی را که قبلا شرکت هواوی برای این منظور آماده کرده انتخاب می‌کنم و به این ترتیب اپلیکیشن، خواندن کتاب به زبان اشاره برای کودکان را آغاز می‌کند.»
 
فناوری‌های دیجیتال در قلب استراتژی‌های هواوی قرار دارد. این شرکت در چهارچوب پروژه «Tech4All» به دنبال توانمندسازی افراد با فناوری‌های نوین است. هواوی می‌گوید نگرانی‌های امنیتی که ممکن است بوجود آید را برطرف خواهد کرد.
 
کارل سونگ، معاون ارتباطات جهانی هواوی می‌گوید: «امیدواریم در ۵ سال پیش رو ۵۰۰ میلیون نفر دیگر را نیز به این فناوری‌ها متصل کنیم. همکاری با اروپا برای هواوی بسیار مهم است. از نظر ما امنیت سایبری نیز موضوع مهمی است و می‌توانیم این نگرانی‌ها را با روشی منطقی و مبتنی بر واقعیت، برطرف کنیم.»
 
اروپایی‌ها اینترنت «نسل پنجم» موسوم به «5G» را اصلی‌ترین سرمایه برای رقابت در بازارهای جهانی می‌دانند؛ بازاری که پیش‌بینی می‌شود درآمد جهانی آن تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۲۲۵ میلیارد یورو برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.