اپراتورها

تلفن همراه

June 21, 2020
12:16 یکشنبه، 1ام تیرماه 1399
کد خبر: 113178

وزیر ارتباطات مطرح کرد: انحصار مخابرات باید شکسته شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (اول تیرماه) در مجلس بر شکستن انحصار مخابرات در توسعه شبکه درون استانی و ارتباطات ثابت و باز گذاشتن راه برای ورود بخش خصوصی تاکید کرد و خصوصی‌سازی صورت گرفته در این بخش را بدون اشکال ندانست. او که در ادامه حضور وزیران در مجلس جدید در صحن علنی حضور یافت و گزارشی از عملکرد وزارت متبوع خود را ارائه داد، ضمن معرفی حوزه‌های کلیدی وزارت‌ ارتباطات که در دو حوزه شبکه ملی اطلاعات و برنامه فضایی تعریف می‌شود، از نمایندگان درخواست کرد تا در این زمینه‌ قانون‌گذاری برای حفظ حریم خصوصی افراد دولت را یاری کند.
 
 محمد جواد آذری جهرمی در صحن علنی امروز (اول تیرماه) در گزارش عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شب گذشته گزارش عملکرد وزارت‌خانه از طریق نامه‌ای به صورت الکترونیکی از طریق دولت الکترونیکی و اتوماسیون اداری مجلس برای یکایک نمایندگان مجلس ارسال شد، گفت: «در این گزارش وضعیت انطباق شرایط فعلی با آنچه در اسناد بالادستی به خصوص برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، آمده است.هم‌اکنون به جای پرداختن به آمار به معرفی خدمات حوزه فناوری اطلاعات و چالش‌ها و موانع می‌پردازم. در وزارت ارتباطات دو حوزه کلیدی فعالیت وجود دارد؛ اول شبکه ملی اطلاعات و مبحث دوم برنامه صلح آمیز فضایی. همه اقدامات وزارت ارتباطات ذیل این دوبرنامه تعریف می‌شود.»
 
او ادامه داد:‌«شبکه ملی اطلاعات مبحث مهمی است که در سال ۸۴ مطرح شده و در سال ۸۶ به تصویب رسیده است و از سال ۸۶ در حال پیگیری توسعه شبکه ملی اطلاعات هستیم و اولین گام پیگیری شبکه ملی اطلاعات، استقرار شبکه ارتباطی مناسب بوده است. بعد از تصویب شبکه ملی اطلاعات در برنامه پنجم توسعه در مجلس از سال ۸۶ تا ۹۲ اقدامات خوبی انجام شده است؛ اما از سال ۹۲ رشد این حوزه قابل توجه بوده است. در سال ۹۲ مجموع ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات عددی معادل ۶۸۰ گیگابیت برثانیه بوده و الان به ۱۸ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است.»
 
به گفته جهرمی در لایه دسترسی نسل سوم و چهارم تلفن همراه در حال حاضر تمام شهرهای کشور یعنی هزار و ۲۴۲ شهر تحت پوشش قرار گرفته‌اند. او همچین تاکید کرد: « بامدنظر قرار دادن ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه برای اجرای عدالت ارتباطی که ذیل عدالت اجتماعی تعریف می‌شود، توسعه دسترسی روستایی هم مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات به  ۸۹ درصد رسیده است و  تحت پوشش خدمات نسل سوم و چهارم قرار گرفتند.»
 
او افزود: «در سال ۹۲، ۳۰۰ هزار شهروند ایرانی از طریق موبایل پهن باند به شبکه ملی اطلاعات دسترسی داشتند و هم اکنون این عدد به حدود ۷۰ میلیون شهروند رسیده است. از وابستگی کامل در خدمات ابری که یکی از موضوعات اصلی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است، امروز به لطف شرکت‌های نوآور به خودکفایی رسیدیم. به زعم شرایط تحریم و فشارهای بین المللی شکوفایی خوبی داشتیم و سازمان مخابرات جهانی در گزارشی که سال گذشته منتشر کرد، جمهوری اسلامی ایران را علیرغم فشارهای بین المللی دارای بالاترین نرخ رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه معرفی کرد و در دنیا ایران مقام دوم را کسب کرد. »
 
کرونا زیرساخت را محک زد
او در صحبت‌های خود همچنین به بحث شیوع کرونا و وضعیت ارتباطی کشور در این دوران اشاره کرد و گفت: «البته کرونا مجالی خوبی برای محک زدن وضعیت ما در توسعه زیرساخت‌ها بود و در بازه ۱۰ روزه با رشد ۱۵۰ درصدی مواجه شدیم یعنی استفاده از شبکه‌های ارتباطی کشور ۲ و نیم برابر شده است. آمارهایی که پیش‌بینی می‌کردیم در خرداد ۱۴۰۰ به آنها دست پیدا کنیم، ظرف ۱۰ روز محقق شد. تمام امورات کشور در این ایام به نوعی روی این بستر قرار گرفت از آموزش تا بهداشت و سلامت و بانکداری.»
 
جهرمی اضافه کرد: «البته در این زمان ضعف‌هایی هم پدیدار شد و مشخص شد که ما باید در هر شرایطی در ارتباطات ثابت انحصار بشکنیم و راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز کنیم. خصوصی‌سازی علیرغم دستاوردهای مهمش اشکالاتی هم داشته است. واگذاری کانال‌های زیرزمینی و سیم مسی باید مورد اصلاح قرار بگیرد که راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز کند. در توسعه شبکه درون استانی یا باید مجوز داده شود که دولت وارد شود یا راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز شود. باید از تلاش‌های شرکت مخابرات در دوران شیوع کرونا تشکر کنیم، اما نباید بر شرکت مخابرات تکیه کنیم و باید این وظایف را تقسیم کنیم.»
 
براساس گفته‌های جهرمی در مناطق روستایی در زمان بروز شیوع کرونا مشکلاتی بروز کرد چرا که پهنای باند موجود کفاف نیاز مردم را نمی‌داد، باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. او همچنین تاکید کرد که اصلاح  این موارد تنها با اراده دولت و حرکت وزارت ارتباطات کافی نیست و نیازمند حرکت مشترک مجلس و دولت است.
 
جهرمی در ادامه اضافه کرد که باید مخابرات ایران را وارد گود رقابت کنند تا استعدادهای بی‌نظیر که در بدنه مخابرات است شکوفا شود و شرکت رشد کند و مردم خدمات بهتری دریافت کنند.
 
توسعه خدمات؛ توسعه کسب و کارها
جهرمی در ادامه سخنان خود با اشاره به توسعه زیرساخت‌های خدماتی و برنامه‌‌های این وزارتخانه برای حمایت از کسب‌وکارها گفت: «در کنار توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، زیرساخت‌های خدماتی هم مدنظر است. سال ۹۲، ۴۰۰ اپلکیشن ایرانی داشتیم که توسط جوانان ایرانی توسعه داده شد و الان این عدد به ۳۴۵ هزار اپلیکشن رسیده است. امروز مردم نقاط دور از مرکز توانستند روی این فضا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند؛ از پیرمرد قائنات که زعفران خود را به خارج صادر می‌کند تا مادری که در خراسان حوله دست بافت خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند. حمایت از کسب و کارهای کوچک در دستور کار قرار گرفته است تا جوانان شهرستانی در رقابت با جوانان پایتخت نشین از فرصت برابر برخوردار شوند.»
 
به گفته جهرمی طرح نوآفرین با هدف حمایت از کسب‌وکارها راه‌اندازی شد و هم‌اکنون پنج هزار شرکت نوپا از تسهیلات این موضوع برخوردار شدند.»
 
او همچنین افزود: «در بحث پیام‌رسان‌ها  اقدامات خوبی انجام شده و  ۸ میلیون از دانش آموزان و معلمان  از نرم افزار شاد با وجود مشکلاتی که داشت، استفاده کردند. یک پیام رسان بومی دیگر با سرمایه‌گذاری دو اپراتور بزرگ کشور فعال شده و با رشد متوسط ۴ماهه ۳۲ درصد به عدد نصب فعال ۹.۹ میلیون کاربر رسیده و این رشد قابل توجهی است و باید تقویب شود. ما با برنامه‌ریزی مدون در تلاش هستم تا پایان امسال اقدامات انجام شده در این زمینه را به پایان برسانیم. در نیمه مرداد ماه امسال مرکز داده خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات همچنین افتتاح می‌شود.»
 
نیازمند قانون حفظ حریم خصوصی هستیم
او بار دیگر در صحبت خود به همکاری مجلس در زمینه قانونگذاری اشاره کرد و گفت: « فتوای راهبردی رهبر معظم انقلاب در مورد حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی نیازمند به قانون و دستورالعمل شفاف دارد و در این زمینه به مساعدت مجلس نیازمند هستیم. در این مورد لایحه‌ای از طریق دولت تهیه کردیم و از مجلس می‌خواهیم که دراین مورد هم همکاری کند. الزام و تسهیل ارائه خدمات به مردم از طریق پیام رسان بومی همچنین نیازمند مساعدت قانونی مجلس است و در برخی مواقع موانع قانونی وجود دارد و انحصار باید شکسته شود.»
 
جهرمی بحث دولت الکترونیکی را یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت ارتباطات عنوان کرد و گفت: «  آنچه مربوط به زیرساخت‌های دولت الکترونیکی است را  پیاده‌سازی کردیم و هم در سازمان ملل در رده‌بندی کشورها ایران در بحث دولت الکترونیکی ۲۰ رتبه رشد داشته است و هم مجلس در طرح تحقیق و تفحص مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وزارت ارتباطات بالاترین نمره را داد. البته شیوع کرونا ضعف‌ها و قوت‌هایی را برای ما مشخص کرد و نشان داد که اگر بخواهیم و اراده کنیم، می‌توانیم تنها با ارسال پیامک به ۲۴ میلیون نفر وام بدهیم این یعنی زیرساخت‌ها آماده است. حتی پیوستن قوه قضائیه به دولت الکترونیکی یکی از بزرگترین جهش‌ها دراین زمینه است.»
 
او ادامه داد: «همچنین صدور بیمه نامه شخص ثالث الکترونیکی شد. ماهانه ۶۵ میلیون استعلام در وزارت ارتباطات صورت می‌گیرد که ایفای نقش نظارتی مجلس برای ما در این حوزه راهگشا است.»
 
جهرمی درمورد برنامه وزارت ارتباطات در زمینه فضایی هم گفت: «تا سال ۹۲ تعداد ماهواره‌های ساخته شده در کشور سه مورد بوده که در سال ۹۶ به هفت ماهواره ارتقا پیدا کرده است. تا پایان ۹۹ نیز ۱۸ ماهواره داخلی ساخته خواهد شد. ضمن این که درسال ۹۸ با احتساب مشکلاتی که وجود داشت، بودجه بخش فضایی را ۱.۵ درصد افزایش دادیم.»
 
او همچنین در مورد اقدامات انجام شده در پست نیز گفت: «در یک سال گذشته با اجرای طرح تحول در ارائه خدمات پستی، ترافیک شبکه پستی رشد ۴ برابر داشته است وبا توجه به گستردگی فعالیت پست و  ازدیاد نیروی انسانی ضررده بوده و الان سودده شده است. پست بانک نیز با ۱۵ هزار شعبه گسترده‌ترین شبکه بانکی را دارد و برنامه پست بانک هم توسعه دولت الکترونیکی در روستاها است و ۲ هزار و ۵۰۰ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.