بازار سرمایه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 27, 2020
15:02 شنبه، 7ام تیرماه 1399
کد خبر: 113434

استعلام رابطه والد- فرزندی با کدملی ممکن می‌شود

تهران- ایرنا- کارگروه تعامل‌پذیری، سازمان ثبت احوال را موظف کرد بستر لازم برای استعلام رابطه والد و فرزندی را صرفا با وارد کردن دو کدملی و به صورت الکترونیکی برای سازمان بورس، وزارت آموزش و پرورش و سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت مهیا کند.
 
در سیزدهمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار شد، مصوباتی مورد موافقت قرار گرفت که هر کدام به تسهیل دریافت خدمات منجر می‌شود.
 
کارگروه تعامل‌پذیری برای حل مسائل مربوط به تبادل داده، تدوین و تصویب قوانین در این حوزه تشکیل شده است. کارگروهی که درخواست‌ بین نهادهای مختلف را بررسی می‌کند و به دسترسی یا عدم دسترسی از داده‌های دولتی رای می‌دهد، قدم‌های کوچکی که تغییرات بزرگی را رقم می‌زنند.
 
از جمله مهم‌ترین مصوبات این جلسه، امکان استعلام رابطه والد و فرزندی با انطباق کدملی بود.
 
برای انجام برخی امور اداری، اثبات رابطه والدین با فرزندان‌شان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تا قبل از تصویب مصوبه کارگروه تعامل‌پذیری اثبات رابطه فرزند و والد صرفا با ارائه مدارک هویتی انجام می‌شد اما کارگروه ثبت احوال را موظف کرد سرویس استعلامی اثبات رابطه والد فرزندی،  تنها با وارد کردن دو کدملی را مهیا کرد. این درخواست از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار،  آموزش و پرورش،  سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت مطرح شد و به تصویب رسید.
 
در این جلسه مقرر شد تا سازمان ثبت‌احوال اقدام به ایجاد سرویس استعلام والدین کند در این سرویس با وارد کردن دو کدملی مشخص می‌شود که آیا رابطه فرزند و پدر و مادری میان آنها برقرار است یا خیر؟
 
علاوه بر این اتفاق که خدمت‌رسانی را به شدت تسهیل می‌کند، در سیزدهمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری سازمان ثبت‌احوال موظف به ایجاد آن شد سرویس ازدواج و طلاق است. البته این سرویس قبل از استفاده عموم در ابتدا برای سازمان‌هایی نظیر بیمه سلامت، سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز هدفمندسازی یارانه‌ها ارائه خواهد شد و پس از مدتی به شکل عمومی‌تر ارائه می‌شود.
 
ارائه سرویس‌های شاهکار و چاپار برای سامانه انحصار وراثت و سازمان امور مالیاتی به شکل جداگانه و با هدف حذف کاغذ و مراجعه حضوری از دیگر مصوبات جلسه سیزدهم کارگروه تعامل‌پذیری بود. سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه یک درخواست دیگر نیز مطرح کرد. سازمان بورس برای تمام ارکان خود نظیر احراز هویت افراد و تطبیق شماره تلفن افراد با هویت‌شان به دریافت سرویس شاهکار نیازمند بود.
 
انطباق شبای بانکی با کدملی 
 
سرویس انطباق شبای بانکی با کد ملی صاحب حساب برای سازمان بورس اوراق بهادار تقاضای دیگری بود که این سازمان مطرح کرد. بر این اساس مقرر شد دستگاه‌های اجرایی با دانستن کدملی افراد می‌توانند شبای فرد را با هویت وی تطبیق دهند و بدون اشتباه به حساب او پول واریز کنند.  
 
نماینده بانک مرکزی در خصوص این سرویس گفت: این سرویس از طریق سامانه سیاح (سامانه یکپارچه الکترونیکی حساب) ارائه می‌شود و با۹۰ درصد از حساب‌ها هم‌پوشانی دارد. اگر تطبیق شباره شبا و کدملی از این طریق امکان‌پذیر نبود، شخص باید به بانک مراجعه و شماره حساب خود را روی سامانه تعریف کند.
 
همکاری ناجا برای کاهش زمان صدور مجوز فرهنگی
 
«موحد» نماینده وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در جلسه اعلام کرد این وزارتخانه متقاضی دریافت سرویس اصالت سوءپیشینه برای بخش صدور مجوزهای خود است. پس از طرح این تقاضا، «رضا باقری اصل» به همکاری ناجا و قوه قضاییه برای راه‌اندازی سامانه سرویس اصالت سوپیشینه برای بخش صدور مجوزهای وزارت اشاره کرد و گفت: در گذشته انتقادهایی متوجه عدم همکاری ناجا و قوه قضاییه برای صدور مجوز بود، اما سامانه‌ای که راه‌اندازی شده است کاملا خلاف این را نشان می‌دهد. راه‌اندازی این سامانه باعث می‌شود، زمان صدور مجوزهای وزارت ارشاد به شدت کاهش پیدا کند و به کمتر از یک ماه برسد.
 
تقاضای سازمان تامین اجتماعی برای دریافت سرویس اشتغال به تحصیل از وزارت علوم و دریافت مدت خدمات سربازی از نیروی انتظامی، تقاضای بانک مرکزی برای دریافت سرویس اقامت خارج از کشور و اتباع خارجی از نیروی انتظامی مورد تصویب قرار گرفت ضمن این که نیروی انتظامی نیز موظف شد امکان استعلام شماره خوردهای دولتی را در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دهد.
 
در کارگروه تعامل‌پذیری چه می‌گذرد؟
 
کارگروه تعامل‌پذیری برای حل مسائل مربوط به تبادل داده، تدوین و تصویب قوانین در این حوزه تشکیل شده است. کارگروهی که درخواست‌ بین نهادهای مختلف را بررسی می‌کند و به دسترسی یا عدم دسترسی از داده‌های دولتی رای می‌دهد، قدم‌های کوچکی که تغییرات بزرگی را رقم می‌زنند.
 
تغییرات شکل نمی‌گیرند مگر این‌که برای آن‌ها قدم‌های کوچک برداشته شود. اتفاقی که در کارگروه تعامل‌پذیری رخ می‌دهد، نمود عینی همین قدم‌های کوچک برای تغییرات بزرگ است. کارگروه تعامل‌پذیری یک مجلس کوچک است. مجلسی که در آن دستگاه‌های خواهان تعامل داده، دورهم جمع می‌شوند و هر کدام برای این که درخواست‌شان به نتیجه برسد، دلیل و برهان می‌آورند. برخی از دلایل رد می‌شوند، برخی به چالش کشیده می‌شوند و در نهایت اگر قرار باشد تعاملی شکل بگیرد، با رای اکثریت گروه این اتفاق می‌افتد.
 
آذر ۹۷، مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور کارگروهی به نام کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک برای حل مشکلاتی از این دست شکل گرفته است. ۲۸ اردیبهشت امسال نیز رییس جمهوری بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، حکم دبیری شورای اجرایی فناوری اطلاعات که رییس کارگروه تامل‌پذیری دولت الکترونیکی است، را به «رضا باقری‌اصل» ابلاغ کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.