سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

July 2, 2020
13:26 پنجشنبه، 12ام تیرماه 1399
کد خبر: 113644

مایکروسافت طراحی جدیدی برای منوی استارت ویندوز 10 معرفی کرد

طراحی جدید منوی استارت و نوار وظیفه و پنجره‌ی Alt-Tab برای ویندوز ۱۰ معرفی شد که در مسیر بهینه‌سازی رابط کاربری توسط مایکروسافت قرار دارد.
مایکروسافت طراحی جدیدی برای منوی استارت ویندوز ۱۰ معرفی کرد که بیش از گذشته، بر کارایی کاشی‌های زنده (Live Tiles) متمرکز خواهد بود. ردموندی‌ها نمایی اولیه از منوی جدید را به اشتراک گذاشتند که از همین امروز دردسترس گروه‌های آزمایش‌کننده‌ی ویندوز ۱۰ قرار خواهد گرفت. در بیانیه‌ای که پیرامون تغییرات جدید در طراحی منتشر شد، می‌خوانیم: «ما منوی استارت را با طراحی ساده‌تر و روان‌تر به‌روز می‌کنیم که پنجره‌های رنگی پشت آیکون نرم‌افزارها را حذف می‌کند و ظاهری یکپارچه با پس‌زمینه‌ی شفاف را برای هر اپلیکیشن، نمایش می‌دهد».

شفاف کردن پس‌زمینه‌ی آیکون اپلیکیشن‌ها در منوی استارت، ظاهر آن را ساده‌تر و جذاب‌تر می‌کند. در نسخه‌های کنونی، پس‌زمینه‌ها رنگ‌های متنوعی دارند و اکثر اپلیکیشن‌ها، یک رنگ ثابت آبی را به‌عنوان پس‌زمینه نمایش می‌دهند. اگرچه تغییر جدید در طراحی، آن‌چنان بزرگ و قابل‌توجه نیست، اما به‌هرحال شلوغی منوی استارت را تا حد زیادی از بین می‌برد.
 
به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰، علاوه بر تغییر طراحی منوی استارت، پنجره‌ی منوی ترکیبی آلت-تب را هم تغییر می‌دهد. ردموندی‌ها در پست وبلاگی مرتبط با طراحی جدید نوشتند: «با به‌روزرسانی خبر، تمامی تب‌‌های باز در مایکروسافت اج، در منوی آلت-تب دیده می‌شوند». تغییر مذکور شاید برای برخی از کاربران قدیمی ویندوز، گیج‌‌کننده باشد. البته مایکروسافت به کاربران امکان می‌دهد تا درصورت نیاز، از نسخه‌ و طراحی قبلی آلت-تب استفاده کنند.

مایکروسافت قبلا بارها تغییر در منوی آلت-تب را آزمایش کرده است. آن‌ها زمانی تصمیم داشتند تا تمامی اپلیکیشن‌ها را با قابلیت تب (مانند مرورگرها) عرضه کنند که البته طرح به مرحله‌ی نهایی نرسید. به‌هرحال تغییرات جدید در کارایی و طراحی منوی آلت-تب قطعا با بازخوردهای متنوعی همراه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که ردموندی‌ها تغییرات جدید را به‌صورت پیش‌فرض در نسخه‌های بعدی به‌روزرسانی جامع ویندوز ۱۰، فعال کنند.

بیلد جدید ویندوز ۱۰، علاوه بر تغییرات بالا با بهینه‌سازی طراحی در بخش‌های جزئی دیگر نیز همراه خواهد بود. ظاهر پیش‌فرض نوار وظیفه در به‌روزرسانی اخیر تغییر می‌کند. در طراحی جدید، اپلیکیشن ایکس‌باکس به‌صورت پیش‌فرض برای کاربران ایکس‌باکس لایو در نوار وظیفه چسبانده می‌شود. به‌علاوه، اپلیکیشن Your Phone هم به‌صورت پیش‌فرض برای کاربران اندروید با همین ظاهر دیده می‌شود. البته نوار وظیفه‌ی کاربران کنونی تغییری نخواهد داشت و تغییرات تنها در ورود جدید به ویندوز یا ثبت‌نام کاربر جدید، دیده می‌شوند.
 
از تغییرات دیگر طراحی در به‌روزرسانی جدید می‌توان به اضافه شدن یک دکمه‌ی X در بالا و سمت راست اعلان‌ها اشاره کرد که رد کردن آن‌ها را برای کاربر بسیار آسان می‌‌کند. اپلیکیشن تنظیمات (Settings) نیز در طراحی جدید با بهینه‌سازی‌های کلی همراه خواهد شد. لینک‌های اپلیکیشن تنظیمات که در نسخه‌های کنونی کاربر را به بخش System در کنترل پنل قدیمی هدایت می‌کردند، با طراحی جدید به بخش About در همان اپلیکیشن تنظیمات می‌روند. این بخش در طراحی جدید شامل تنظیمات پیشرفته‌ی بیشتری می‌شود که قبلا تنها ازطریق کنترل پنل انجام می‌شد. مایکروسافت در پایان پست وبلاگی می‌گوید که بهینه‌سازی‌های بیشتری برای اپلیکیشن مذکور در نظر دارد تا آن را هرچه بیشتر به کنترل پنل نزدیک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.