تلفن همراه

گجت

July 7, 2020
14:52 سه شنبه، 17ام تیرماه 1399
کد خبر: 113815

فناوری صوتی چطور فضای کار پسا کرونا را شکل خواهد داد

با بازگشایی دوباره ادارات، رابط های کاربری نقش مهمی در تضمین امنیت کارکنان خواهند داشت. در حالی که شرکت‌ها با واقعیت‌های بازگشایی فضای کار در شرایط بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، فناوری‌های صوتی و رابط‌های کاربری متعددی را می‌توان برای ایجاد محیط کاری امن استفاده کرد.
 در اکثر کشورها هنوز هم رعایت فاصله اجتماعی الزامی است و همین شرایط ممکن است برای جلوگیری از شیوع دوباره این ویروس تا پایان سال ادامه پیدا کند. با وجود اینکه در ماه‌های اخیر شرکت‌ها برضرورت همکاری از راه دور و برگزاری کنفرانس‌ها به صورت ویدیوئی تمرکز کرده‌اند، آنتونی مولن تحلیلگر ارشد گارتنر (موسسه تحقیقات و مشاوره تجاری) عقیده دارد که شرکت‌ها باید به دنبال بازگشت به محیط کار باشند.
 
مولن می گوید «مطمئنا باید انتظار تغییر داشت، و نه تنها برای کارکنان، مدیران و تیم های HR نیز باید تغییر کنند. مسلما بسیاری از سازمان‌های بزرگ همین الان در حال بررسی آینده فضای کار هستند، اما در واقع دچار زیاده روی شده‌اند.»
 
بنابراین دستیارهای صوتی-الکسا برای تجارت، کورتانا مایکروسافت یا گوگل هوم-که تا به الان در محیط های کاری چندان استفاده نشده اند و حتی ربات‌های مخصوص چت که برای شناخت صوت از AI استفاده می‌کنند هم می‌توانند نقش مهمی در انجام کار در کنار حفظ فاصله اجتماعی بازی کنند.
 
در اختیار داشتن ابزار مناسب
در اواسط ماه مارس که یک مرتبه یقه سفیدها یا همان کارکنان تخصصی که معمولا در پست‌های بالای مدیریتی شرکت‌ها مشغول به کار هستند، مجبور به دور کاری از خانه شدند، بسیاری از سازمان‌ها قادر به ارائه ابزار لازم به آنها برای حفظ خلاقیت کاری در شرایط تازه نبودند. از همین رو آنان مجبور به خرید تجهیزات مختلف برای حفظ کارآیی آنان شدند، پس از صرف هزینه بالا برای خرید لپ‌تاب، پلتفورم‌های همکاری و نرم افزارهای کنفرانس تصویری، حالا شرکت‌ها پس از گذشت سه ماه به دنبال بازگشایی محیط کار هستند. بنابراین اکنون به جای سرمایه گذاری روی دورکاری، باید به دنبال ابزارهای مناسب برای حفظ امنیت محیط کار باشند.
 
 
در آینده با ادامه دار شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دستیارهای صوتی بیشتر از امروز به کار خواهند آمد.
 
براساس یافته‌های وبسایت تحقیقاتی 451، دستیارهای صوتی و دیگر رابط‌های کاربری به گزینه‌های اول سرمایه‌گذاری سازمان‌ها تبدیل خواهند شد و رابط‌های کاربری صوتی، دستیارهای هوشمند و تائید بیومتریک کاربرد زیادی خواهند داشت.
 
اندروهالیول طراح خدمات شرکت تجاری ویرجین (Virgin Media Business)، که در حال حاضر به آماده سازی شرکت‌ها برای «دوره بازگشت» در نیم دوم سال کمک می‌کند معتقد است: «شرکت‌های تجاری باید فناوری لازم برای پشتیبانی از تحول تجاری و انعطاف پذیری این دوره را در اختیار داشته باشند.»
 
هالیول می‌گوید فرایندها باید به گونه‌ای طراحی شوند تا کارمندان پس پس از بازگشت پاره وقت به محل کار و همچنین قرنطینه‌های احتمالی همچنان بتوانند وظایف خود را انجام دهند و از عملیات تعریف شده و مشتریان در آینده پشتیبانی کنند.
 
بحران کرونا باعث شد تا به کاستی‌های فنی در شرکت‌ها توجه بیشتری شود و هالیول با یکی از بزرگترین سوالات خود در مورد بخش پشتیبانی تلفنی شرکت‌ها رو به‌رو است؛ دقیق‌تر اینکه با وجود غیر فعال بودن یک سوم از کارکنان یا عدم دسترسی به اداره، ارتباط مشتریان با شرکت‌ها چگونه خواهد بود؟
 
دستیارهای صوتی در بسیاری از شرکت‌ها به بخشی از قابلیت‌های مرکز پشتیبانی و تماس تبدیل شده‌اند و با ادامه گذار شرکت‌ها به استفاده از فعالیت‌های ابری، فناوری صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 
هالیول می‌گوید: «پس از فعال شدن ارتباطات ابری… حالا از طریق APIها یا تجربه دیجیتال یا تجربه خودکار AI زمینه پیشرفت وجود دارد. من خوشبین هستم که تحول به دورکاری و استفاده گسترده از ابزارهای ابری برای همکاری دیجیتال باعث شود تا شاهد افزایش استفاده از دستیارهای صوتی و دستیار های مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت‌ها باشیم».
 
مولن، تحلیل‌گر ارشد گارتنر نیز همین نظر را دارد. پیش از همه‌گیری کرونا نیز بسیاری از کارکنان در نتیجه استفاده از ربات‌های چت یا تکنولوژی‌های صوتی برای تبدیل صوت به متن، تا حدی با چنین ابزارهایی از جمله مایکروسافت تیم، اسلاکس، وبکس یا زوم آشنایی داشتند.
 
او می گوید:«سه یا چهار سال پیش زمانی که این فناوری‌ها تازه وارد شرکت‌ها شدند، استفاده از ربات HR یا ERP یا ربات تحلیل تجاری، کار با مشتریان یا انجام مراحل تحویل از طریق رابط صوتی رایج نبود، تمام اینها خیلی تازه و نو بودند و پر خطر محسوب می‌شدند، اما چند سال بعد حالا بسیاری از فروشندگان با نمرات مشتریان کار می کنند و چیزهای زیادی در مورد ایجاد فرایندهای تجاری و مرتب‌سازی آنها آموخته‌اند».
 
فضای کار در آینده
حتی پیش از امسال که کار در خانه به موضوع رایجی تبدیل شد، مولن با سازمان‌هایی که به تکنولوژی صوتی و پتانسیل آن توجه داشتند صحبت کرده بود. در حالی که در ماه مارس بسیاری از برنامه‌های شرکت‌ها به حاشیه رفت، اما انتظار می‌رود با بازگشایی دفاتر این برنامه‌ها ادامه پیدا کنند.
 
با اینکه دستیارهای صوتی‌ایی همچون الکسا یا گوگل هوم مختص خانه قلمداد می‌شوند اما آمازون با ارائه نسخه تجاری الکسا در امریکا سعی کرده است تا وارد دنیای تجاری شود. این دستیار صوتی با اجرای دستورهایی از جمله مدیریت جلسات، کنترل دستگاه‌های اتاق کنفرانس و تنظیم دمای اتاق می‌تواند مفید باشد.
 
براساس گزارش تحقیقات 451، پیش از کرونا بسیاری از شرکت‌ها ویژگی‌های دستیارهای صورت را «جالب» توصیف کرده‌اند. اما اگر مقررات فاصله اجتماعی در طولانی مدت ادامه پیدا کنند، استفاده از این فناوری‌ها برای شرکت‌هایی که قصد دارند کارکنان خود را به فضای کار بازگردانند ضرورت خواهد داشت.
 
تحلیل‌گر ارشد گارتنر می‌گوید: «تصور نمی‌کنم که فراتر از ایده بازگشت یک سوم از کارکنان در ماه اول و سپس ادامه روند بازگشت کارکنان در ماه‌های بعد یا گردشی کردن فعالیت کارکنان ایده دیگری وجود داشته باشد و هنوز به زمینه‌های دیگر از جمله لوازم اداری یا چگونگی مشارکت کارکنان در این محیط توجهی نشده است» او پیش‌بینی می‌کند که در آینده دست‌دادن‌های تجاری را دیگر شاهد نخواهیم بود.
 
به عقیده او سازمان ها باید تعادل مناسب را ایجاد کنند. مولن می‌گوید: «به نظرم زمانی فکر می کردیم، چه جالب، صوت قرار است به رابط تقریبا همه چیز تبدیل شود و این یکی از پایدارترین سیگنال‌های ممکن است. اما هیچکس اداره‌ای نمی خواهد که افرادش با کامپیوتر صحبت می‌کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.