تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 12, 2020
11:59 یکشنبه، 22ام تیرماه 1399
کد خبر: 113984

گستره نمایشگاه مجازی حجاب و عفاف به وسعت ایران بود

 
 
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب همزمان با اختتامیه نخستین نمایشگاه مجازی حجاب و عفاف گفت: گستره این نمایشگاه مجازی به وسعت ایران اسلامی بود و از ۵۱ شهرستان خریدار داشتیم.
 
مهدی اصفهانی در این مراسم مجازی افزود: نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب همه‌ساله جنب نمایشگاه قرآن برگزارمی‌شد و مردم از ماه‌ها قبل منتظر این رویداد بزرگ بودند. این نمایشگاه برای تولیدکنندگان نیز عرصه خوب ارتباط مستقیم با مشتریان، گرفتن آرا و نظرها و در نهایت فروش محصولات بود.
 
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب افزود: امسال نمایشگاه به علت شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و از آن‌جا که مهم‌ترین دغدغه هیئت مدیره حمایت از تولیدکنندگان محصولات حجاب است ایده‌ای در اتاق فکر هیئت مدیره انجمن مبنی بر برگزاری
 
 به کمک مرکز شتاب‌دهی و نوآوری رایمون همکاران ما در حوزه تولید پوشاک عفیفانه با حوزه جدیدی آشنا شدند و توانستند بازارهای فیزیکی را به بازارهای مجازی تبدیل کنند و بازخورد خوبی داشت.
 
وی با اشاره به از خسارات شیوع ویروس کرونا برای تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: صنف پوشاک اسلامی نیز مانند بقیه صنوف شب عید یکی از بهترین زمان برای فروش محصولات است. که به سبب شیوع ویروس کرونا نمایشگاه های بهاره برگزار نشد، بخش دوم نمایشگاه عفاف و حجاب رمضان بود که امسال آن را نیز نداشتیم به سبب حمایت از تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب تصمیم به برگزاری مجازی این نمایشگاه با حضور ۸۰ تولیدکننده فعال حوزه حجاب گرفت.
 
این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب که همزمان با روز حجاب و عفاف (۲۱ تیر) عصر دیروز برگزار شد، ادامه داد: محصولات در ۵ شاخه اصلی چادر مشکی، عبا، ملزومات حجاب، روسری و شال سر وحجاب کودک و نوجوان، در سایت بارگزاری شد. تولید کنندگان در این حوزه بسیار فعال بودند و محصولات متنوعی را عرضه کردند. تولیدکنندگان تجربیات چند سال نمایشگاه حضوری را در نمایشگاه مجازی به نمایش گذاشتند.
 
اصفهانی یادآور شد: به رغم هجمه‌های فرهنگی که شاهد هستیم، مقوله حجاب کماکان جز علاقه‌مندی‌های جامعه است و مخاطب خود را دارد. گستره نمایشگاه مجازی به وسعت ایران اسلامی بود و شهرها و روستاهای بزرگ را در برگرفته بود. این مسئله ما را در ادامه این رویداد فرهنگی ثابت قدم کرد. قیمت ها در این نمایشگاه به دلیل حذف واسطه‌ها منصفانه بود و محصولات با نگاه ملی عرضه شد. این نمایشگاه تجربه نوینی در این حوزه بود که توانستیم با موفقیت از آن خارج شویم.
 
باید با فناوری‌های نوین روبرو شویم
 
هانیه سامعی نیز گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در حوزه بانوان رخ داد برگزاری مجازی نمایشگاه عفاف و حجاب بود، ایده‌های اولیه این  نمایشگاه به ماه‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا برمی‌گردد.
 
وی افزود: خواه نا خواه باید با فناوری‌های نوین روبرو شویم. به نوعی شیوع ویروس کرونا ما را وادار به تن دادن به این فناوری‌ها کرد و مقاومت مردم در مواجه با نوآوری را شکست داد. ما ماه‌ها قبل از این که  کرونا ما را ناگریز به ورود به این بحث کند زیرساخت های لازم برای ورود به عرصه مجازی را ایجاد کرده بودیم اما مقاومت وجود داشت. ویروس کرونا به نحوی ما را به این سمت هدایت کرد که بخواهیم یک سری تغییرات را در خودمان ایجاد کنیم.
 
سامعی با تشکر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: این نمایشگاه کسب و کارها را به عرصه مجازی وارد کرد و نشان داد فضای مجازی در کنار آسیب هایی که دارد بیش از آنچه فکر می‌کنیم فرصت بهره برداری و استفاده بهینه است. یکی از نقاط قوت این نمایشگاه استفاده از تصاویر واضح باکیفیت بود که در جذب مشتری به مسئولان سایت و تولیدکنندگان کمک کرد، در مراحل بعد در این سایت مشتری قادر به دیدن نوع، رنگ، سایز ، جنس و دوخت پارچه بود.
 
اگر می‌خواهیم فرهنگ‌مان را در جامعه نهادینه و به نسل بعدی منتقل کنیم باید برای آن هزینه کنیم. متاسفانه یکی از ضعف‌های اساسی ما در حوزه فرهنگی بحث بودجه است که اکثر دستگاه‌های دولتی انتظار دارند ایده‌های بکر بدون داشتن بودجه کافی به تحقق بپیوندند.
 
نداشتن مواد اولیه بزرگترین مشکل تولیدکنندگان حجاب است
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب نیز در این وبینار گفت: یکی از اساسی‌ترین مقوله‌ها در حوزه محصولات حجاب داشتن مواد اولیه است؛ به عنوان مثال مواد اولیه چادر از کشورهای کره، ژاپن، چین و ویتنام تهیه می‌شود و ۹۰ درصد پارچه مورد نیاز برای تامین چادر داخلی وارداتی است.
 
علی قلعه‌قوند، افزود: اخیرا یک کارخانه پارچه چادری تولید کرده است؛ آن هم تنها یک نوع پارچه از شش نوع مصرفی با حجم محدود، پس ناگزیر به پذیرش قیمت محصول با افزایش قیمت ارز هستیم.  ما نیاز به حمایت عملی و درست داریم، از دوستان‌مان در وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدا و سیما و رسانه‌ها تقاضا داریم وارد کار شوند و معضلات تولیدکنندگان را برطرف کنند تا محصولاتی شایسته بانوان ایرانی را تولید کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهند.
 
وی با اشاره به نقاط ضعف سایت گفت: اولین کار آسان نخواهد بود وقتی یک چرخ را به حرکت درمی‌آوریم در ابتدای مسیر سختی‌های خاص خود را دارد؛ اما بعد از حرکت ادامه مسیر آسان خواهد بود. از نظر تعداد بازدید، بارگزاری محصول ما موفق بودیم و یک رویداد مجازی فرهنگی در سراسر ایران ایجاد کردیم.
 
رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب خاطر نشان کرد: نخستین نمایشگاه مجازی عرضه محصولات عفاف و حجاب توانست فضایی برای معرفی برندهای حجاب ایجاد کند که مصرف کننده و تولیدکننده را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. یکی از نقاط قوت این سایت اعتمادسازی برای مشتریان بود؛ زیرا مصرف کننده می‌توانست کیفیت دوخت، نوع پارچه، رنگ را به وضوح در سایت مشاهده کند.
 
 
رکورد نمایشگاه‌های مجازی را در مدتی کوتاه زدیم
 
مدیر اجرایی شتاب‌دهنده رایمون، برگزارکننده نمایشگاه، نیز گفت: ایده اولیه شکل‌گیری استارت آپ فروش آنلاین محصولات عفاف و حجاب، از بهمن ماه و از زمان شیوع بیماری کرونا شکل گرفت. با قطعی شدن عدم برگزاری نمایشگاه قرآن جدی‌تر و جلسات زیادی با دوستان انجمن برای برگزاری نمایشگاه برگزار شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم بستری مجازی در قالب طرح استارت آپی ایجاد شود که قابلیت بازدید، بینندگان به صورت غرفه را داشته باشد.
 
علیرضا حقیقی افزود: تقریبا از ۲۰ بهمن طرح برگزاری نمایشگاه مطرح شد و در اتاق فکر مورد بررسی، مدل‌های مختلف در سطح دنیا بررسی شد و در روز ولادت امام حسن مجتبی (ص) از سامانه رونمایی شد. دوستان زیادی برای به ثمر رسیدن این طرح تلاش کردند از جمله معاونت علمی، بچه های انجمن، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام و دبیرخانه صنایع خلاق که همکاری تنگاتنگی با ما داشتند.
 
وی تصریح کرد: تاکنون بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار بازدید از سایت انجام شده که با توجه به بازه زمانی شگفت انگیز است. به مرور زمان و با افزایش تعداد محصولات بارگذاری، رایمون نه تنها در بحث فنی بلکه در حوزه تولید محتوی نیز از این تولید کنندگان حمایت کرد تا بتوانند فروش بهتری داشته باشند.
 
مدیر اجرایی مرکز نوآری و شتابدهی رایمون یکی از نقاط ضعف در صنف حجاب را برندسازی دانست و افزود: در این حوزه نیز رایمون با توجه به زیر ساخت‌های مدیایی که داشت سعی به دعوت از دوستان و ارائه راهنمایی در حوزه تولید محتوی به دوستان داشت در حوزه عکاسی، استودیو، فتوشاپ و در اختیار قرار دادن زیرساخت‌های فنی به تولید کنندگان محصولات حجاب کمک کرد.
 
حقیقی یادآور شد: در نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب رمضان از  ۵۱ شهرستان خریدار داشتیم. اتفاقی که ما را خیلی خوشحال کرد این بود که از شهرستان‌های دور افتاده که عملا شرایط خرید از نمایشگاه حضوری را نداشتند، در نمایشگاه مجازی خرید داشتند، پیام‌های زیادی از شهرستان‌های متفاوت بود که تقاضای ادامه‌دار بودن نمایشگاه را داشتند.
 
این فعال حوزه استارت آپ افزود: کرونا با وجود دردسرهایی که برای جامعه داشت، اما بابی برای حمایت از کسب و کارهای نوین و اینترنتی شد و سبک تجارت جدیدی را برای تولیدگنندگان آغاز کرد. ما نیز باید تلاش کنیم از استارت آپ های فعال در حوزه نهادینه کردن فرهنگ حمایت کنیم. با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد اجرائی فرمان امام از ایده‌های نوین حمایت و برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب تمام تلاش خود را می‌کنیم.
 
راه ‌اندازی نخستین سایت فروش محصولات عفاف و حجاب  کار بزرگ و نوینی بود که در مدت زمان کوتاه اجرا شد. در بحث حجاب نیازمند حمایت سازمانی هستیم، وقتی محصولات قیمت مناسب‌تری دارند طیف وسیع‌تری از مردم را دربر می‌گیرند و توقع داریم استارت آپ‌های این سبک از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند که محصول را با قیمت تمام شده پایین‌تری به دست مردم برسانند.
 
در پایان وبینار اختتامیه از برگزیدگان این نمایشگاه شایستگان در حوزه روسری و حجاب سر، سارایاس در حوزه حجاب کودک و نوجوان، نرسا چادر مشکی، مهر بانو در حوزه ملزومات حجاب و تولیدی دسار برای مانتو و عبا، تقدیر شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.