تلفن همراه

گوشی

July 12, 2020
16:58 یکشنبه، 22ام تیرماه 1399
کد خبر: 114005

عقب‌نشینی دولت از ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو اشتباه بود

 
نمایندگان انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه در یک نشست خبری یک هفته بعد از رسانه‌ای شدن خبر ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورویی و جنجال‌های به پا شده، از اشتباه دولت برای اجرای نشدن این تصمیم ‌گفتند و اعلام کردند که لغو ممنوعیت واردات و رجیستری گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو تحت‌فشار‌های روانی اتفاق افتاد. آنها در این زمینه دولت را متهم کردند و گفتند که دولت از تصمیم درستی که از ابتدای سال در این زمینه گرفته بود، عقب‌نشینی کرد که این عقب‌نشینی هم یک اشتباه بزرگ برای بازار موبایل بوده است.
 
 ‌حسین غروی‌رام، رئیس انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه، تبلت و لوازم جانبی در نشست خبری این انجمن با عنوان «کالبدشکافی تبصره منع واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو»  از تلاش دولت برای محدودیت واردات گوشی بالای ۱۵۰ یورویی گفت و اینکه در نهایت با مخالفت انجمن و پیگیری‌های آنها دولت این محدودیت را برای گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در نظر گرفته است. او با اشاره به اینکه با وجود طرح رجیستری قاچاق در بازار تلفن‌همراه همچنان ادامه دارد گفت: «باوجود اجرای طرح رجیستری، قاچاق گوشی همچنان ادامه دارد و قاچاقچیان گوشی‌هایی را که به روش‌های غیرقانونی مختلف وارد کشور می‌کنند، رجیستر  و بدون گارانتی می‌فروشند و دقیقاً به همین علت بود که به‌ محض اعلام رسمی خبر ممنوعیت واردات و رجیستری گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو جنجال‌های فراوانی در این مورد به راه انداختند تا دولت را وادار به عقب‌نشینی کنند که متأسفانه نیز موفق شدند.»
 
وی ادامه داد: «اتفاقی که در قالب خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو اعلام شد اصلاً اتفاق تازه‌ای نیست؛ از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا زمان اعلام این خبر هم هیچ ارزی بابت ترخیص گوشی در محدوده قیمتی بالای ۳۰۰ یورو اختصاص نیافته بود و حدود ۵۴۲ هزار گوشی با قیمت بالای ۳۰۰ یورو به همین علت در انبارهای گمرک دپو شده است. با این‌وجود ما در انجمن تلاش داشتیم با دولت حداکثر همراهی را داشته باشیم چراکه یقین پیداکرده بودیم دولت واقعی ارزی برای تخصیص ندارد ولی به‌محض اینکه برای از بین بردن هرگونه رانت اطلاعاتی، خبر ممنوعیت را اعلام کردیم، برخی از متخلفان که منافع خود را در خطر دیدند، جنجال به راه انداختند.»
 
غروی‌رام  با اشاره به برآوردهای این انجمن در زمینه میزان گوشی مورد نیاز بازار در سال ۱۳۹۹ گفت: «برای تأمین گوشی مورد نیاز بازار در سال جاری به حدود ۲.۴ میلیارد یورو ارز نیاز است، ولی دولت به ما اعلام کرد تنها ۱.۵ میلیارد یورو از این مقدار را می‌تواند اختصاص دهد. برای حل مشکل پیشنهاد دادیم برای واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو ممنوعیت وضع شود تا ارزی که به این دامنه قیمتی اختصاص پیدا خواهد کرد به گوشی‌های ارزان‌تر ولی بیشتری تعلق بگیرد.»
 
او در ادامه  با رد گران بودن قیمت گوشی در ایران اعلام کرد: «اثبات گران نبودن گوشی در ایران کار بسیار راحتی است؛ همین الان قیمت یک مدل گوشی را در سایت آمازون با یکی از سایت‌های فروش اینترنتی داخلی مقایسه کنید. با احتساب دلار ۲۲ هزار تومانی در مورد گوشی مانند ردمی لایت شیائومی کاملاً قابل‌ محاسبه است که این مدل گوشی در ایران ارزان‌تر از آمازون قیمت خورده است.»
 
تنها نیم میلیارد یورو برای واردات گوشی آی‌فون به کشور
در ادامه این نشست خبری حسین یوسفیان، نماینده سامانه همتا هم از آمارهای جالبی در خصوص واردات گوشی در سال گذشته به کشور صحبت کرد. آنطور که او می‌گوید در سال ۱۳۹۸، تنها نیم میلیارد یورو صرف واردات آیفون به شکل مسافری و رسمی به کشور شده است. همچنین یوسفیان به عنوان یکی از موافقان ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورویی در این نشست خبری تاکید کرد که با توجه به شرایط ارزی کنونی کشور ایجاد این ممنوعیت منطقی بود است.
 
یوسفیان، مدیر سامانه همتا کارشناس رجیستری  هم در ادامه این نشست خبری گفت: «میانگین مصرف تلفن‌همراه در کشور قبل از اجرای طرح رجیستری سالانه ۲۵ میلیون دستگاه بوده که از ابتدای سال ۹۷ و هم‌زمان با افزایش قیمت ارز، میزان مصرف به ۱۵ میلیون دستگاه در سال کاهش پیداکرده است. در سال ۱۳۹۸ تنها ۹ درصد در بازار در اختیار گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو بوده است؛ اما همین گروه کوچک، ۳۵ درصد منابع مالی بازار موبایل را به خود اختصاص می‌دهند.»
 
براساس اظهارات یوسفیان، ۹۴۰ هزار گوشی مسافری بالای سیصد یورو در سال ۹۸ وارد کشور شده که ۵۵۰ هزار مورد آن یعنی بیش از نیمی از این تعداد متعلق به آی‌فون بوده است. به گفته او سال گذشته تنها ۴۰ هزار گوشی اپل به صورت رسمی وارد کشور شده و بقیه گوشی‌ها به صورت مسافری روانه بازار شده است.
 
 
نماینده سامانه همتا در این نشست خبری تاکید کرد که اگر مسائل مربوط به تخصیص ارز رمانند سال گذشته مدیریت شود، مشکلات تامین ارز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به قطع واردات تلفن همراه خواهد شد 
 
یوسفیان با اشاره به اینکه  پرمصرف‌ترین گوشی بالای ۳۰۰ یورو در سال گذشته متعلق به آیفون ۱۱ پرومکس و آیفون ۱۱ بوده گفت: «اساسا برند اپل سهم بزرگی در میان گوشی‌های پرمصرف  نرخ بالای ۳۰۰ یورو را در کشور دارد . از سمت دیگر  گوشی‌هایی مانند سری A سامسونگ جزو سه گوشی پرمصرف و پرفروش بازار در سال ۹۸ بودند که زیر ۳۰۰ یورو قیمت داشتند.» نماینده سامانه همتا
 
نماینده سامانه همتا می‌گوید که در سال گذشته نیم میلیارد دلار صرف واردات اپل شده که تنها ۴ درصد از بازار سهم موبایل کشور را پوشش داده است. به گفته او در  سه ‌ماهه اول امسال با مشکلات ارزی موجود، واردات تلفن همراه برخلاف فضاسازی‌ها و اخبار نادرست، نه‌تنها سه برابر نشده بلکه تعداد ۶۰۰ هزار دستگاه نیز کاهش پیدا کرده است.
 
یوسفیان با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد تامین ارز موبایل به شدت دارای مشکل است و اگر بخواهیم مانند گذشته ارز تخصیص بدهیم، واردات تلفن همراه کاهش و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: «اگر مسائل مربوط به تخصیص ارز را مانند سال گذشته مدیریت کنیم مشکلات تامین ارز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به قطع واردات تلفن همراه خواهد شد. در سال گذشته ۲.۴ میلیارد یورو ارز تخصیص داده شده که ۱.۱ میلیارد یورو از این مبلغ به شکل قاچاق وارد شده و از منابع بانک مرکزی نبوده است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.