اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 13, 2020
14:41 دوشنبه، 23ام تیرماه 1399
کد خبر: 114032

استفاده از بالون برای ارائه اینترنت به روستاهای کنیا رسید

طرح ارائه اینترنت توسط بالون‌های مخصوص در برخی از کشورها در حال آزمایش است و حالا خبر آمده که  برای اولین بار طرح استفاده از بالون برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت تجاری در مناطق روستایی و دور افتاده کنیا به اجرا درآمده است.
 
این طرح با هدف ارائه اینترنت 4G مقرون به صرفه به مردم مناطق روستایی، با استفاده از تکنولوژی لون (Loon) از شرکت اَلفابت (Alphabet)، یکی از شرکت های زیرمجموعه گوگل، به اجرا در آمده است. این بالون‌ها به پایگاه‌های اینترنت زمینی متصل شده و سپس از طریق انتقال دهنده‌های هوایی با یک دیگر ارتباط برقرار می‌کنند و به محدوده‌ای در وسعت ۵۰ هزار کیلومتر مربع به حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت اینترنت رسانی خواهند کرد.
 
جو ماکرو، وزیر اطلاعات کنیا پس از اجرای این طرح در روز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با رویترز گفت: «لون بالاخره به کنیا آمد. کنیا اولین کشور جهان است که از این تکنولوژی استفاده تجاری خواهد داشت. پایگاه‌های این طرح در ارتفاعی حتی بالاتر از هواپیما‌ها قرار دارند.»
 
 
برای اجرایی شدن شبکه اینترنت کنیا که با همکاری کنیا تلکام انجام گرفته مجموعا از ۳۵ بالون استفاده خواهد شد
 
مدت زیادی است که تکنولوژی «لون» قابلیت اجرایی پیدا کرده است و این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ به عموم مردم  توسط گوگل نمایش داده شد؛ اما این طرح تا به امروز کاربرد تجاری نداشته است. این بالون‌ها که از هلیوم پر می‌شوند یک صفحه خورشیدی و یک باتری به همراه دارند و در ارتفاع بالاتر از هواپیماها و هوا یعنی در لایه بالایی جو قرار می‌گیرند. این بالون‌ها از پایگاهی در کالیفورنیا و پورتوریکو به پرواز در آمده و در همین ارتفاع تا مقصد مورد نظر حرکت می‌کنند.
 
برای اجرایی شدن شبکه اینترنت کنیا به کمک این بالون‌ها که با همکاری کنیا تلکام انجام گرفته مجموعا از ۳۵ بالون استفاده خواهد شد. دورکاس کیپتریو، فروشنده  عسل در کنیا در مورد مزایایی که اجرای این طرح برای او به دنبال خواهد داشت به رویترز گفت: «این فناوری به من اجازه می‌دهد به مردم مناطق مختلفی دسترسی داشته باشم، کاری که پیشتر با شبکه اینترنت ضعیف امکان پذیر نبود. ما در برخی زمینه‌های ارتباطی عقب مانده‌ایم، من می‌خواهم عسل را برای مردم ارسال کنم اما ارتباطات یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود.» دولت کنیا امیدوار است با اجرای این طرح بتواند توسعه اینترنت در این کشور را با سرعت بیشتری انجام دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.