امینت

تلفن همراه

فناوری

July 15, 2020
12:17 چهارشنبه، 25ام تیرماه 1399
کد خبر: 114104

بریتانیا تا 2027 هواوی را از 5G کنار می گذارد؛ تصمیمی که چین را عصبانی و آمریکا را خوشحال کرد

ICTna.ir- بوریس جانسون، نخست زیر بریتانیا بالاخره درباره فعالیت هواوی روی شبکه 5G بریتانیا تصمیم گرفت و در نهایت اعلام کرد می بایست تا پایان سال 2027 تمامی شبکه 5G این کشور از تجهیزات هواوی پاکسازی شود. تصمیمی که خشم چین را به دنبال داشته و این پیام را برای آنها داشته که غرب دیگر از این بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی دنیا استقبال نخواهد کرد.
 
Huawei UK Sanction.JPG
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مهلت هفت ساله برای پاک سازی شبکه اپراتورها از تجهیزات این وندور چینی، اپراتورهای مخابراتی بریتانیایی از جمله BT، وودافون و Three را خوشحال کرده است چراکه از اینکه احتمالا مجبور خواهند بود میلیاردها پوند صرف کنند تا هرچه سریع تر از شر تجهیزات هواوی خلاص شوند، آنها را ترسانده بود.
 
الیور دودن، دبیر دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا به مجلس گفته است از پایان سال جاری میلادی، هرگونه خرید تجهیزات 5G از هواوی از سمت اپراتورها غیرقانونی خواهد بود.
 
او افزوده است: احتمالا این تصمیم بدین معنا است که راه اندازی شبکه 5G دو تا سه سال به تاخیر خواهد افتاد و تا دو میلیارد دلار به هزینه های آنها خواهد افزود.
 
ایالات متحده بوریس جانسون را به سمتی سوق داد که تصمیمش در ماه ژانویه مبنی بر تخصیص نقش محدودی به هواوی در توسعه 5G این کشور را پس بگیرد. لندن همچنین از سرکوب های صورت گرفته در هنگ کنگ و اینکه چین همه حقایق درباره ویروس کرونا را نگفته است، ترسید.
 
دودن گفت: بازوی سایبری آژانس شنود (GCHQ) و مرکز امنیت ملی سایبری انگلیس به نخست وزیر گفته اند که پس از تحمیل تحریم های آمریکا روی چیپست های تکنولوژی نمی توانند دیگر عرضه و تامین پایدار تجهیزات هواوی را تضمین کنند.
 
همچنین به شرکت های مخابراتی گفته شده است استفاده از هواوی در شبکه فیبر باندپهن ثابت را طی دو سال آینده متوقف کنند.
 
دودن توضیح داد: این تصمیم آسانی نبود اما تصمیم درستی هم برای شبکه های مخابراتی بریتانیا و هم برای امنیت ملی و اقتصاد ما درحال حاضر و در طولانی مدت است. ضمن اینکه تا زمان انتخابات بعدی، یک مسیر غیرقابل بازگشت برای حذف کامل تجهیزات هواوی از شبکه های 5G خود را در قانون پیاده سازی خواهیم کرد.
 
هواوی با اعلام اینکه این تصمیم بریتانیا سیاسی و درمورد سیاست تجاری آمریکا و نه امنیت است، گفت: تصمیمی که هم برای بریتانیا و هم برای کاربران موبایل آن بد است و کند شدن حرکت بریتانیا به سمت دیجیتالی شدن، شکاف دیجیتالی و صورتحساب های هنگفت را در پی دارد.
 
در این اختلاف بین چین و آمریکا که برخی آن را با روابط خصمانه جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی مقایسه می کنند، ایالات متحده نگران است که تسلط چین بر 5G منجر به رهبری فناورانه او خواهد شد که موقعیت ژئوپلیتیک قرن 21 را تبیین خواهد کرد.
 
شبکه 5G با امکان انتقال سریع تر داده و ظرفیت افزایش یافته، به سیستم عصبی اقتصاد آینده دنیا تبدیل خواهد شد و دیتای هر چیزی از جریان اقتصادی جهان به زیرساخت های حیاتی از جمله انرژی، دفاعی و حمل و نقل منتقل می شود.
 
بعد از اینکه استرالیا درباره ریسک 5G از سوی یک کشور متخاصم با آنها هشدار داد، غرب بیش از قبل درباره هواوی نگران شد و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید جلسه هایی را طی هفته جاری با مقامات فرانسوی، بریتانیای، آلمانی و ایتالیایی در پاریس برگزار کرد تا درباره امنیت از جمله 5G با آنها بحث و گفت و گو کند.
 
دودن گفت: بریتانیا با متحدان اطلاعاتی خود درحال کار برای ایجاد گروهی از رقبای هواوی از فنلاند، سوئد، کره جنوبی و ژاپن برای ساخت شبکه های 5G است. اولین کاری که باید انجام دهیم هم این است که دو وندور دیگر این بازار یعنی نوکیا و اریکسون را حفاظت کنیم سپس از تامین کنندگانی از جمله سامسونگ و NEC کمک بگیریم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.