بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 21, 2020
14:53 سه شنبه، 31ام تیرماه 1399
کد خبر: 114319

پروژه‌های اولویت‌دار دولت‌الکترونیکی وزارت اقتصاد انتخاب شدند

وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته در دوازدهمین جلسه شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت امور اقتصادی و دارایی از افتتاح ۳۳ پروژه اولویت‌دار این وزارتخانه برای توسعه دولت‌الکترونیکی و به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها تا پایان سال جاری خبر داد؛ حال رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند این وزارتخانه می‌گوید که این تعداد پروژه از میان ۵۵ پروژه مطرح وزارت اقتصاد وابسته به سند اقتصاد دیجیتال انتخاب شده است.
 
علی عبدالهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد اعلام کرد که هر چند شیوع ویروس همه‌گیر کرونا موجب شد تا پیاده‌سازی و اجرایی شدن تعداد زیادی از پروژه‌های فناوری اطلاعات و IT سرعت بیشتری به خود بگیرند؛ اما این پروژه‌ها که هم‌اکنون در شورای راهبری فناوری اطلاعات وزارتخانه نیز روی اجرایی شدن آنها تاکید شده، پروژه‌های جدیدی نیستند و بسیاری از آنها اجرایی شدنشان از بیش از یکسال قبل آغاز شده ‌است.
 
او تاکید کرد که با شیوع ویروس کرونا وزارت‌اقتصاد برنامه خود را روی سرویس‌دهی و ارائه خدمات به صورت غیر حضوری و الکترونیکی قرار داد تا از این طریق علاوه بر اینکه فرایند ارائه سرویس به مردم متوقف نشود، امکان توسعه دولت‌الکترونیکی نیز تقویت شود.
 
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد اعلام می‌کند که پروژه‌ها که هم‌اکنون در شورای راهبری فناوری اطلاعات وزارتخانه نیز روی اجرایی شدن آنها تاکید شده، پروژه‌های جدیدی نیستند و بسیاری از آنها اجرایی شدنشان از بیش از یکسال قبل آغاز شده ‌است
 
طبق گفته او هدف از راه اندازی  این پروژه ها عملیاتی شدن راهبردهای سند اقتصاد هوشمند و همچنین حذف یا کاهش مراجعات حضوری به دستگاه‌ها، حذف کاغذ و تسریع در ارائه خدمات است.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پروژه‌های متفاوتی که در دستور کاری این وزارتخانه قرار دارد به پیوست گفت: «۳۳ پروژه‌ای که در شورای راهبری فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد به تصویب رسیده، پروژه‌هایی است که پیش از این آغاز شده بود؛ اما حال نهایی شدن یا توسعه آنها در اولویت قرار گرفته است.»
 
خزانه‌داری الکترونیکی یکپارچه، مدیریت بدهی‌ها، هوشمندسازی نظارت‌های گمرک، حضور کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال در بورس، سامانه خدمات سرمایه‌گذاری مناطق آزاد، حراج الکترونیکی، درگاه سرمایه گذاری و کسب و کار استانی، راه اندازی مراکز توسعه و تعالی اقتصاد هوشمند، میز خدمت الکترونیکی بازار سرمایه، پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، سامانه صدور و پیگیری مجوزها در حوزه خصوصی سازی، امکان ارائه تسهیلات الکترونیکی در بانک‌ها است.
 
او در توضیح پروژه خزانه داری الکترونیکی گفت: «پروژه خزانه‌داری الکترونیکی به عنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی است که جزو ۳۳ پروژه اولویت دار وزارت اقتصاد بیش از ۲ سال است که اجرایی شده است اما توسعه این پروژه به استان‌های مختلف و همچنین تعمیق پروژه در اولویت قرار گرفته است.»
 
او اعلام کرد که اجرایی شدن تمامی این پروژه‌ها زمان‌بندی شده است و به تدریج تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و به صورت دوره‌ای هر کدام در زمان مشخص افتتاح می‌شوند. او تاکید کرد که ارائه خدمات الکترونیکی و به صورت غیرحضوری بیش از پیش از سوی این وزارتخانه و سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در اولویت کاری قرار گرفته است، از همین رو سرویس‌هایی که این وزارتخانه به مردم ارائه می‌دهد احصا شده و ارائه آنها به صورت غیرحضوری به مردم در اولویت قرار گرفته است.
 
کد یکتا برای بیمه‌ها
دبیر شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت اقتصاد با اشاره به این پروژه‌های اولویت‌دار به پروژه‌ای مانند کد یکتا برای بیمه‌ها اشاره می‌کند. عبدالهی در مورد این پروژه توضیح می‌دهد : «از جمله این خدمات می توان به ارائه خدمات غیرحضوری بیمه‌ها و ارائه کدیکتا به بیمه‌ها اشاره کرد که اجرایی شدن آنها در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود.» او اضافه کرد: «با اجرایی شدن این فرایند امکان صدور بیمه‌نامه‌های مختلف مانند بیمه شخص ثالث به‌صورت الکترونیکی فراهم می‌شود. البته باید توجه داشت که صدور کدیکتا برای تمامی بیمه‌نامه‌ها با سرعت یکسان انجام نمی‌شود چرا که صدور هر کدام از بیمه‌نامه‌ها پیچیدگی خاص خود را دارد. او پیش‌بینی کرد که صدور بیمه نامه آتش سوزی با کد یکتا پیش از سایرین امکان پذیر باشد.»
 
سندباکس بورس
دبیرشورای فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت امور اقتصاد یکی دیگر از پروژه‌هایی که تا پایان سال به نتیجه می‌رسد را پروژه سندباکس فین‌تک‌ها در بورس عنوان کرد. او با اشاره به اینکه امکان اجرای این پروژه در بورس بیش از سایر بخش‌‌ها مهیا است گفت: «بسیاری از دستورالعمل‌های مورد نیاز برای فعالیت در این باید به تصویب شورای عالی بورس یا هیات مدیره بورس برسد از همین روند اجرای کار بسیار سریع‌تر پیش خواهد رفت.:
 
او اضافه کرد:« طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این طرح فین‌تک‌ها و شرکت‌های نوآور می‌توانند برای برآرود طرح‌های خود در بازار بورس، ایده‌های خود را در این سندباکس مطرح و عرضه کنند. » عبدالهی اظهار امیدواری کرد که این طرح نیز تا پایان سال شکل اجرایی به خود گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.