تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 23, 2020
12:36 پنجشنبه، 2ام مردادماه 1399
کد خبر: 114372

طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفت

طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی که بررسی و تصویب  آن به عمر مجلس دهم نرسید، حالا به گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در دستور کار کمیسیون فرهنگی تازه نفس قرار گرفته و از اولویت‌های این کمیسیون است.
 
مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد وضعیت این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس جدید به پیوست گفت: «طرح‌های بسیاری در کمیسیون فرهنگی مجلس پیشین در دستور کار قرار داشت؛ اما بررسی نشد. حال این طرح‌ها در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است.»
 
او ادامه داد: «برای برخی از طرح‌ها در مجلس پیشین مقدماتی فراهم شده بود؛ اما به نتیجه نهایی نرسیده بود. طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی هم از جمله این طرح‌ها است که در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد. چون این طرح در بحث ساماندهی فضای مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است، در کمیسیون فرهنگی در روزهای آینده به این طرح خواهیم پرداخت.»
 
 
به گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کمیته مجازی بحث ساماندهی فضای مجازی است. تصمیم براین است تا نقشه راهی را بر اساس اولویت‌ها در حوزه تقنین و نظارت برای مدیریت فضای مجازی تدوین کنند
 
طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی مهرماه سال ۹۷ در مجلس مطرح شد و کمیته فضای مجازی ذیل کمیسیون فرهنگی مجلس ماموریت پیدا کرد تا این طرح را بررسی کند؛ اما در همان زمان این طرح با واکنش‌های بسیاری روبرو شد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این طرح بیشتر از آنکه نگاه فنی به طرح ساماندهی در این حوزه داشته باشد، نگاه امنیتی و سیاسی به فعالیت در فضای مجازی دارد. این طرح پس از تصویب در کمیته فضای مجازی در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و به دنبال اعتراض به بند‌های مختلف این طرح، در دی ماه ۹۷ با رای اعضا کمیسیون برای رفع ایرادات به مرکز پژوهش‌ها سپرده شد و پس از یکسال در آذرماه ۹۸ به کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بازگشت؛ اما پرونده بررسی آن در این مجلس بسته نشد.
 
نقشه راه فضای مجازی
به نظر می‌رسد تمرکز کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم بیشتر از همه چیز روی قانونمند کردن فضای مجازی باشد؛ چرا که به جز بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی این کمیسیون برنامه‌های دیگری هم برای این فضا در نظر گرفته است. نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس  در مورد برنامه‌های دیگر کمیسیون فرهنگی در حوزه فضای مجازی بیان کرد: «کمیته فضای مجازی که ذیل کمیسیون فرهنگی شکل گرفته، اولویت‌ها و ماموریت‌هایی را به عهده دارد. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این کمیته بحث ساماندهی فضای مجازی است. تصمیم براین است تا نقشه راهی را بر اساس اولویت‌ها در حوزه تقنین و نظارت برای مدیریت فضای مجازی تدوین کنیم. در همین راستا در کمیته فضای مجازی در روزهای آینده از دستگاه‌هایی که در حوزه فضای مجازی ماموریت دارند، دعوت می‌‌شود تا گزارش‌های خود را پیرامون فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان ارائه دهند.»
 
او ادامه داد: « از نمایندگان دوره‌های پیش هم دعوت خواهیم کرد تا دریابیم در حوزه فضای مجازی مجلس پیشین چه فعالیت‌هایی انجام شده است.در این زمینه همچنین از مجموعه‌های دانشجویی و جهادی که بیرون از تشکیلات رسمی در حوزه فضای مجازی طرح‌هایی را آماده کردند و پیشنهادهایی داشتند، دعوت خواهیم کرد. سپس تمام این گزارش‌ها و طرح‌ها و نظرها و پیشنهادها را بررسی می‌کنیم و در نهایت به یک جمع‌بندی می‌رسیم و یک نقشه راه تدوین می‌کنیم تا در کوتاه مدت شاهد ساماندهی در حوزه فضای مجازی باشیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.