بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 28, 2020
14:58 سه شنبه، 7ام مردادماه 1399
کد خبر: 114560

توسن تکنو قطعات مورد نیاز تجهیزات بانکی را تا ۵ سال آینده تامین کرده است

پشتیبانی از تجهیزات بانکی آن هم در شرایط ویژه اقتصادی این روزها از اهمیت خاصی برخوردار است. طبیعی است که حالا با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نحوه اختصاص ارز و همچنین مشکلاتی که بانکها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این نهادهای مالی ترجیح دهند به‌جای خرید تجهیزات جدید و ورود آن‌ها به شبکه بانکی تا جایی ممکن، از تجهیزات موجود خود استفاده کنند. در مقابل این اتفاق شرکت‌‌های پشتیبانی‌کننده از تجهیزات بانکی نیز در شرایط خاصی قرار دارند، چرا که احتمال آن وجود دارد که این شرکت‌ها در تأمین قطعات به دلیل مشکلات تحریمی و عدم تخصیص ارز با مشکل مواجه شوند. در این شرایط  مدیر امور مشتریان سرویس توسن‌تکنو می‌گوید در سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی چنین وضعیتی را کرده و قطعات مورد نیازشان را خریداری کرده بودند.
 
کامران دارابی، مدیر امور مشتریان سرویس توسن‌تکنو، با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور در مورد وضعیت واردات تجهیزات این شرکت به پیوست اعلام می‌کنند که آنها تا‌ امروز به مشکل تامین تجهیزات و قطعات برخورد نکرده‌اند. او در این مورد به پیوست گفت: «در سال ۹۸ با پیش‌بینی وضعیت اقتصادی سال آینده، میزان زیادی از قطعات را پیشاپیش سفارش‌گذاری و بخشی از آنها را وارد کرده‌ایم تا برای پشتیبانی از دستگاه‌های در حال استفاده به مشکلی برنخوریم. از این رو، با توجه به پیش‌بینی صورت‌گرفته تا ۵ سال آینده، قادر به پشتیبانی برندهای تحت سرویس شرکت هستیم.»
 
او ادامه داد: «همچنین با توجه به این‌که شرکت توسن‌تکنو از جمله شرکت‌های تولیدی رو به رشد است، از مدتی پیش با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، چرخه تولید داخلی تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز را نیز راه‌اندازی کرده و توانستیم به عمق تولید داخلی ۵۸ درصدی این تجهیزات بانکی دست یابیم.»
 
به گفته دارابی، شرکت توسن‌تکنو علاوه بر پشتیبانی محصولات شرکت GRG Banking که ‌نماینده انحصاری آن در ایران به شمار می‌آید برندهای ATEC AP» ،«HYOSUNG» «KINGTELLER و «NCR» را نیز در سطح کشور پشتیبانی می‌کند.
 
 
کامران دارابی، مدیر امور مشتریان سرویس توسن‌تکنو
 
مدیر امور مشتریان سرویس توسن‌تکنو در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگی انحصاری یک برند، پاشنه آشیلی برای پشتیبانی از برند‌های دیگر و تامین قطعات نیست، گفت: «ما آمادگی پشتیبانی از تجهیزات برند‌های اشاره ‌شده را تا ۵ سال آینده داریم و همان‌طور که تا امروز با واردات محصولات مورد نیاز با مشکلی مواجه نشدیم، با تامین قطعات یدکی نیز مشکلی نخواهیم داشت.» او ادامه داد: «در حال حاضر دستگاه‌های GRG موجود در بازار حدود ۱۶ درصد از دستگاه‌های خودپرداز کشور را تشکیل می‌دهند که امیدواریم درآینده‌ای نه‌چندان دور، مابقی این ۱۶ درصد باقیمانده را نیز تحت پشتیبانی خود قرار دهیم.»
 
به گفته دارابی، شرکت توسن‎تکنو در حال حاضر با حدود ۱۹ بانک همکاری دارد که از این تعداد، پشتیبانی از ماشین‌های بانکی ۱۵ بانک بر عهده این شرکت است.
 
در حال حاضر بانک‌های دولتی و خصوصی مختلفی از جمله بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک رفاه کارگران، بانک سپه (انصار و حکمت ایرانیان سابق)، بانک آینده، بانک شهر، بانک سرمایه، بانک اقتصاد نوین، بانک ایران‌زمین، بانک گردشگری، بانک سامان، بانک پارسیان، بانک دی، بانک سینا، پست بانک ایران و … با این شرکت همکاری دارند. دارابی در این خصوص گفت: « با جلب اعتماد بانک صادرات، پشتیبانی از ۷۷۴ خودپرداز این بانک که شامل ۶۱۵ دستگاه برند GRG نیز هست را به عهده گرفته‌ایم.»
 
دارابی در خصوص وضعیت تعمیر یا تعویض قطعات در صورت بروز مشکلات فنی اینگونه توضیح داد: «تعمیر یا تعویض قطعات بستگی به میزان خسارت وارده دارد؛ اما به‌طورکلی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد خرابی‌ها، موارد قابل تعمیر بوده و نیازی به تعویض کامل قطعه ندارند که در این بین می‌توان به آسیب‌پذیرترین بخش این دستگاه‌ها که ماژول دریافت و پرداخت (Dispenser) است، اشاره کرد که به راحتی بخش‌های مختلف این قطعه مهم از دستگاه‌ها قابل تعمیر است.»
 
او همچنین در مورد آسیب‌پذیری برند‌های مختلف تجهیزات بانکی اعلام کرد: «میزان خرابی برخی دستگاه‌های خودپرداز به جهت قدمت بالایی که دارند بیشتر از سایر دستگاه‌ها است. برای مثال خودپرداز‌های «NCR» که نسل اول خودپرداز‌های بازار هستند، بیش از سایر برند‌ها خرابی دارند. علی‌الخصوص که تولید بسیاری از قطعات این محصول متوقف شده و در داخل کشور موجود نمی‌باشند.»
 
به گفته دارابی در حال حاضر شرکت GRG Banking در بین سه شرکت برتر دنیا در ارائه محصولات بانکی قرار دارد و محصولات شرکت GRG Banking از جمله محصولات معتبر و تثبیت‌شده در بازار ایران نیز به شمار می‌آید.
 
مدیر امور مشتریان سرویس توسن‌تکنو در مورد مدت زمان تعمیر دستگاه‌ها این‌گونه توضیح داد: «این شرکت با رعایت استانداردهای بین‌المللی و بر اساس توافقات مندرج در قراردادهای پشتیبانی به‌طور معمول بین ۲ تا ۳ ساعت به دستگاه‌ها مراجعه و خرابی را رفع می‌کنند؛ به جز حدود ۳ تا ۵ درصد موارد که به‌دلیل مشکلات فراتر از دستگاه، شامل  مشکلات شبکه، نوسانات برق و مواردی مشابه، دستگاه‌ها با صرف اندک زمان بیشتری تعمیر و به شعب تحویل داده می‌شوند.»
 
او ادامه داد: «به‌طورکلی میانگین زمان تعمیرات بین ۲ تا ۳ ساعت است و به‌طور معمول دیسپنسر‌ها در محل تعمیر شده و قطعات دیگر به ‌دلیل تسریع در رفع خرابی، با قطعه اصلی و سالم دیگری جایگزین می‌شوند و قطعات تعویضی در داخل شرکت تعمیر و به‌مرور به چرخه سرویس‌دهی باز می‌گردند.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا پشتیبانی از دستگاه‌های حوزه بانکی با پایانه‌های پرداخت تفاوت دارد، گفت: «پشتیبانی از دستگاه‌های بانکی نیازمند مراجعه به شعبه و صرف زمان بیشتر برای تعمیر دستگاه است. درحالی‌که در حوزه پشتیبانی از پایانه‌های پرداخت، به‌طور معمول دستگاه‌ها به دفاتر شرکت تحویل داده می‌شود و مشتری با حضور در محل، دستگاه‌های تعمیرشده را تحویل می‌گیرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.