اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 1, 2020
11:25 شنبه، 11ام مردادماه 1399
کد خبر: 114679

آیا اینترنت می‌تواند به یک موجود هوشمند تبدیل شود؟

برخی از فیلسوفان و دانشمندان پیرو نظریه همه جان انگاری، اعتقاددارند هر موجودی در این جهان قادر به دستیابی به آگاهی است و طرفداران مدرن این نظریه، احتمال هوشمند شدن اینترنت به‌عنوان یک شبکه خودآگاه را مطرح می‌کنند.
یک باور فلسفی باستانی با نام همه جان انگاری یا پَن‌سایکیزم (Panpsychism) از دیرباز در بین جوامع مختلف رواج داشته است که بر اساس آن تمامی اشیا و هر چیزی که در دنیا وجود دارد، دارای ذهن، آگاهی و جان است. این باور فلسفی توسط فیلسوفان متعددی از جمله افلاطون، تالس، اسپینوزا و … مورد استفاده قرار گرفته و هر چند با شروع قرن بیستم مورد بی توجهی واقع شد اما به تازگی مجدداً از سوی متفکرین مختلفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
 
 در سال‌های اخیر پژوهشگرانی همچون کریستوف کخ‌ (Christof Koch) که در حوزه علوم اعصاب و روان فعالیت می‌کند، سعی در به روز رسانی این ایده‌ها داشته‌اند و می‌گویند در صورت وجود ارتباط کافی بین عناصر مختلف موجود در جهان مانند سیناپس‌های عصبی موجود در مغز انسان، ممکن است آگاهی به طور طبیعی شروع به شکل گیری کند.
 
مغز انسان به طور متوسط 86 میلیارد نورون دارد و حدود 100 تریلیون پیوند بین این رشته‌های عصبی وجود دارد. حال سؤالی که در ذهن مطرح می‌شود، این است که آیا موضوع فوق بدان معنی است که اگر هر چیز دیگری به همین تعداد اتصالات داشته باشد، قادر به کسب آگاهی خواهد شد؟ برخی از پژوهشگران معتقدند که پاسخ به این سؤال، مثبت است.
 
از سوی دیگر برخی محققان اعتقاددارند هوش مصنوعی و آگاهی نیاز به یک سیستم خود سازمانده، مانند ساختار فیزیکی مغز دارد. در این صورت، ماشین‌های فعلی هنوز در مرحله اولیه بوده و فاقد این ویژگی هستند.
 
 در حقیقت پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که آیا ماشین‌های سازنده خود سازگار را می‌توان به‌عنوان مغز انسان و با قابلیت‌های خاص و انعطاف پذیر طراحی کرد؟ هرچند در شرایط فعلی ما فاقد تئوری‌های ریاضی برای محاسبه سیستم‌هایی مانند آن هستیم.
 
شاید این باور درست باشد که تنها دستگاه‌های بیولوژیکی و دارای حیات می‌توانند به اندازه کافی خلاق و انعطاف پذیر باشند اما شواهد موجود نشان می‌دهد به زودی فعالیت‌های بشر برای ساخت مجموعه‌هایی مصنوعی با ساختار بیولوژیکی که دارای شرایط محاسباتی و انعطاف پذیر باشند، آغاز خواهد شد.
 
سؤالی که در این میان به وجود می‌آید این است که مرزهای هوش مصنوعی تا کجا خواهد بود و آینده بشریت با این پدیده به چه صورت رقم خواهد خورد.
 
اینترنت به‌عنوان یک شبکه گسترده و جامع اطلاعاتی دقیقاً مانند مغز انسان از سلول‌های عصبی دارای اطلاعات تشکیل شده است. در حقیقت دنیای اطلاعاتی اینترنت متشکل از رایانه‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه و اینترنت اشیاء است. هر یک از این اجزا به تنهایی هوشمند بوده و شبکه ای از جمله لوازم خانگی، اسباب‌بازی‌های پوشیدنی، وسایل نقلیه و حتی کل کارخانه‌ها را کنترل می‌کنند. طبق یک تخمین، تعداد دستگاه‌ها و سیستم‌های متصل به اینترنت تا سال 2030 به 125 میلیارد دستگاه در سراسر جهان خواهد رسید؛ بنابراین به نظر می‌رسد اتصالات موجود در شبکه اینترنت به سرعت به محدوده اتصالات موجود در مغز ما نزدیک می‌شود.
 
موضوع مبهم و نامشخص در این رابطه، عدم اطلاع از چگونگی هوشمند شدن احتمالی اینترنت است. اگر این اتفاق بیفتد، ما چگونه باید از آن آگاه شویم؟ اگرچه یک شبکه اینترنت که به همان اندازه مغز انسان دارای اتصالات هوشمند است، ممکن است اطلاعات را به همان سرعت پردازش کند، اما این بدان معنا نیست که قادر به رسیدن به مرزهای خود آگاهی باشد. تفاوت‌های بزرگی بین این دو سیستم یعنی مغز و شبکه اینترنت وجود دارد: احساس هوشیاری و آگاهی انسان به کمک مغز و سیستم اعصابی ایجاد شده است که طی میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند، در حالی که اینترنت یک شبکه طراحی شده توسط انسان است که در حدود چند دهه از عمر آن می گذرد.
 
همچنین باید دانست، تمام این موارد در حد حدس و گمان بوده و موضوع هوشمند شدن اینترنت و دسترسی آن به سطحی خاص از آگاهی می‌تواند مسئله‌ای مبهم و ترسناک باشد که در صورت وقوع، بشر را با چالشی جدی رو به رو خواهد کرد. هر چند تاکنون هیچ نشانه و شواهدی از بروز یا احتمال رخ دادن این تغییر، گزارش نشده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.