تلفن همراه

فناوری

August 1, 2020
16:46 شنبه، 11ام مردادماه 1399
کد خبر: 114707

ویژگی های فنی 5G را بشناسید!

فاطمه ملکی
 
ICTna.ir- نسل پنجم فناوری تلفن همراه برای اولین بار در ایران هفته گذشته با سرعت 1.5 گیگابیت بر ثانیه راه اندازی و تست شد.
 
5G Features.jpg
به گزارش آزانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، راه اندازی این فناوری که هنوز هم در مرحله تدوین و آزمایش استانداردها در دنیا است و تامین کنندگان تجهیزات روند فعالیت های خود را روی آن متمرکز کرده اند، ویژگی ها و مزایای مختلفی در لایه کاربران و صنایع دارد که منحصر به فرد و قابل توجه است.
 
پنج ویژگی مهم 5G را می توان سرعت بالا، تاخیر کم، ظرفیت بالا، افزایش پهنای باند و دسترس پذیری و پوشش وسیع آن عنوان کرد.
 
سرعت بالا: هر نسل از شبکه های بی سیم افزایش سرعت بالایی را نسبت به نسل قبلی خود ثبت کرده است و نسل پنجم تلفن همراه هم سرعت بسیار قابل ملاحظه ای در مقایسه با 4G/LTE خواهد شد. پیش بینی شده است 5G سرعتی بیش از 10 گیگابیت بر ثانیه را ارایه دهد که در مقایسه با 4G بیش از 100 برابر است. افزایش سرعت 5G به معنی ارایه امکانات هیجان انگیز برای کاربران است. انتقال فیلم با رزولوشن بالا در ساعت های افت سرعت دانلود روی شبکه پرسرعت ترین اپراتورها هم از هفت دقیقه به شش ثانیه کاهش می یابد. به همین دلیل هم شبکه های 5G گزینه بسیار قوی برای ارتباطات باندپهن سریع هستند. 
 
تاخیر پایین: تاخیر، مدت زمانی است که یک سیگنال از منبع خود به دست دریافت کننده برسد. بر همین اساس روی شبکه های 5G تاخیر به مراتب بسیار پایین تری در مقایسه با 4G/LTE وجود دارد و مدت زمان آن کمتر از پنج میلی ثانیه است. تاخیر 5G سریع تر از پردازش بصری انسان است و امکان کنترل دستگاه ها را از راه دور فراهم می کند. 
 
ظرفیت بالا: صحبت از بالا رفتن سرعت روی شبکه های 5G بسیار هیجان انگیز است اما یکی از سوال های ذهنی تحلیلگران و راهبران صنعت این است که آیا 5G به رشد کسب و کارها کمک خواهد کرد. 5G ظرفیتی 1000 برابر بیش از 5G ارایه می دهد و زمینه را برای توسعه IoT فراهم می کند. 5G و IoT با هم یک ترکیب عالی هستند و نحوه بهره برداری از شبکه های بی سیم و به طور کلی استفاده از اینترنت را بازتعریف خواهند کرد.
 
افزایش پهنای باند: ترکیب افزایش سرعت و افزایش ظرفیت شبکه روی شبکه های 5G امکان انتقال حجم بسیار بالایی از دیتا را در مقایسه با شبکه های 4G/LTE فراهم خواهد کرد. معماری این شبکه ها متقاوت از شبکه های 4G هستند و امکان بهینه سازی بهتری از ترافیک شبکه و کاربردهای آن را فراهم خواهند کرد. اگر در یک استادیوم بزرگ و پرجمعیت حضور داشته باشید، با استفاده از این ویژگی شبکه های 5G می توانید از روی هر صندلی که روی آن نشسته اید، به راحتی تجربه خود از تماشای مسابقات ورزشی را به صورت لایو برای مخاطبان تان روی هر شبکه اجتماعی پخش کنید.
 
دسترس پذیری و پوشش: درحالیکه کاربران و کسب و کارها مشتاق هستند تا مزایای 5G را خودشان تجربه کنند، دسترس پذیری پوشش 5G هنوز بسیار محدود است. حتی در ایالات متحده نیز تمامی اپراتورهای بزرگ تلفن همراه برای ارایه گسترده تر خدمات خود، مشغول راه اندازی شبکه های 5G در شهرهای بزرگ هستند تا میزان پوشش و در دسترس بودن شبکه های خود را برای کاربران افزایش دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.