لبه تکنولوژی

August 3, 2020
10:56 دوشنبه، 13ام مردادماه 1399
کد خبر: 114757

فضانوردان ناسا با کپسول اسپیس‌ایکس به زمین بازگشتند

با فرود کپسول حامل دو فضانورد ناسا در فلوریدا، اولین ماموریت سرنشین‌دار به فضا با تکیه بر تجهیزات یک شرکت خصوصی کامل می شود.
 
داگ هرلی و باب بنکن فضانوردان ناسا بعد از دو ماه اقامت در ایستگاه فضایی به زمین بازگشتند. کپسول دراگون شرکت اسپیس اکس در خلیج مکزیک در جنوب پنساکولا در ساحل غربی فلوریدا فرود آمد.
 
کپسول سپس به یک کشتی منتقل شد و فضانوردان از آن خارج شده اند.
 
p08mkqvp.jpg
 
این اولین بار از زمان ماموریت ۴۵ سال پیش آپولو است که خدمه ناسا با یک کپسول در آب فرود می آیند. بعد از بازنشستگی ناوگان شاتل های ناسا که قادر به فرود بود، فضانوردان آمریکایی با موشک و کپسول های روسی به فضا می رفتند و برمی گشتند.
 
جاناتان آموس خبرنگار علمی بی‌بی‌سی می گوید با کامل شدن این ماموریت عصر تازه ای برای آژانس فضایی آمریکا شروع می شود.
 
از این پس کلیه ماموریت های سرنشین دار ناسا به مدار زمین با خریداری خدمات از شرکت های خصوصی مانند اسپیس اکس انجام خواهد شد.
 
image_1596397552_45592943.jpg
 
آژانس فضایی آمریکا می گوید که این روش میلیاردها دلار از هزینه ها کم می کند؛ پولی که می توان از آن برای اعزام فضانوردان به ماه و مریخ استفاده کرد.
 
کپسول حامل هرلی و بنکن در ساعت ۱۴:۴۸ روز یکشنبه به وقت شرق آمریکا با چتر بر آب فرود آمد.
 
اتاق فرمان ماموریت اسپیس اکس بعد از فرود گفت: "از طرف اسپیس اکس و ناسا، بازگشت شما به سیاره زمین را خوشامد می گوییم."
 
ظاهر شدن چهار چتر اصلی بر فراز خلیج مکزیک موید این نکته بود که عبور آتشین کپسول از اتمسفر به سلامت انجام شده است.
 
با گشوده شدن چترها سرعت کپسول از ۵۶۳ کیلومتر در ساعت به ۲۴ کیلومتر در ساعت کاهش یافت.
 
کپسول بعد از فرود با کمک بالابرهایی به داخل کشتی منتقل شد. تکنسین ها پیش از باز کردن در کپسول برای خروج فضانوردان بدنه آن را برای هرگونه "بخار باقی مانده" در سطح – که استنشاق آن برای فضانوردان خطرناک است – بررسی کردند.
 
فضانوردان پیش از انتقال با هلی کوپتر به ساحل مورد معاینه قرار خواهند گرفت.
 
کپسول دراگون در پایان ماه مه با موشک فالکون ۹ اسپیس اکس به فضا پرتاب شده بود.
 
علاوه بر اسپیس اکس که با پایان موفقیت آمیز این ماموریت از این پس خدمات مشابهی به ناسا ارائه خواهد کرد، شرکت بوئینگ هم درحال توسعه کپسولی برای انتقال فضانوردان به فضاست، هرچند این برنامه به دلیل مشکلات نرم افزاری در کپسول استارلاینر فعلا به تعویق افتاده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.