اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 4, 2020
14:46 سه شنبه، 14ام مردادماه 1399
کد خبر: 114836

کمیته مشترک مجلس و وزارت ارتباطات برای پیگیری پروژه شبکه ملی اطلاعات تشکیل می‌شود

نمایندگان مجلس در جلسه امروز (۱۴ مردادماه) کمیسیون صنایع و معادن با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین این کمیسیون صنایع و وزارت ارتباطات را برای پیگیری موضوعاتی چون شبکه ملی اطلاعات و توسعه دولت الکترونیکی را ارائه دادند. به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در جلسات آتی کمیسیون صنایع در مورد نحوه تشکیل این کمیته بحث و گفت‌وگو می‌شود.
 
حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد جلسه امروز نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «امروز وزیر ارتباطات همراه با معاونان خود در جلسه کمیسیون صنایع و معادن شرکت کردند تا در مورد اقدامات و فعالیت‌های وزارت‌خانه در سال‌های اخیر گزارش‌هایی ارائه کنند. در خصوص راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات رهبری دستور ۵ بندی به وزارت‌خانه ابلاغ کردند. آقای وزیر گزارشی در مورد توسعه حوزه‌های زیرساختی شبکه ملی اطلاعات ارائه دادند. اقدامات بسیار خوبی در این مورد در وزارت‌خانه انجام شده است. در حقیقت وزارت ارتباطات به راه‌اندازی این پروژه ملی اعتقاد دارند و با جدیت این پروژه را دنبال می‌کنند و در برنامه‌های خود دستورهای مقام معظم رهبری را هم لحاظ کردند.»
 
او ادامه داد: «در این جلسه آقای جهرمی همچنین مدل مفهومی برای فضای مجازی و معماری فنی شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد. در خصوص مباحث پوشش اینترنتی و دسترسی به شبکه تلفن ثابت و همراه در شهرها و روستاها هم گزارش‌هایی ارائه شد. اقتصاد دیجیتال از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. چون اقتصاد دیجیتال می‌تواند جایگزین درآمدها نفتی شود و به همین خاطر یکی از موضوعات حیاتی در کشور است و وزارت‌خانه هم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.»
 
فیروزی همچنین بیان کرد: «در خصوص تحول اقتصاد دیجیتال و تاثیر آن روی اجتماع و سیاست و محیط زیست هم مطالبی در این جلسه مطرح شد. نمایندگان هم در ادامه نظرات خود را در مورد پیام‌رسان‌های داخلی و مرورگرهای داخلی و خط قرمزهایی که در فضای مجازی وجود دارد و بحث دولت الکترونیکی ارائه دادند.»
 
به گفته فیروزی نمایندگان در این جلسه در مورد توسعه دولت الکترونیکی و اجرای شبکه ملی اطلاعات نکاتی را بیان کردند و بر تسریع اجرا شدن این پروژه‌ها تاکید داشتند. او همچنین بیان کرد: «نماینده‌ها همچنین تاکید داشتند تا در موضوعاتی که حاکمیتی نیستند، از توان و ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.»
 
فیروزی همچنین در صحبت‌های خود به لزوم توجه به نیروهای شرکتی و قراردادی شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: «نمایندگان در این جلسه درمورد کارگزاران مخابراتی نکاتی را بیان کردند که در این خصوص وزیر معتقد بود که چون مخابرات خصوصی شده و عمده سهام آن در اختیار بخش خصوصی است، وزارت‌خانه نمی‌تواند تاثیر روی این موضوع داشته باشد. البته آقای جهرمی اعلام کرد که هرگونه ساز وکاری که مجلس برای شرکت مخابرات تعیین کند، وزارت‌خانه هم آمادگی همکاری دارد.»
 
به گفته فیروزی نمایندگان در این جلسه اعلام کردند که پیام‌رسان‌های داخلی جذابیت لازم برای جذب مخاطب ندارند و پیشنهاد دادند تا این پیام‌رسان‌ها به سمت زیباسازی پیش بروند و با روش‌های فرهنگی مخاطبان را به خود جذب کنند. او همچنین تاکید کرد: «وزارت‌خانه دراین سال‌ها اقدامات خوبی انجام دادند و البته در برخی مسائل نیاز به حمایت و همکاری بیشتر مجلس دارند. در مجموع نمایندگان در این جلسه می‌خواستند بدانند که وزارت‌خانه در حوزه‌هایی که تحت اختیار اوست مانند شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال تا به کجا پیش رفته است.»
 
او در ادامه افزود: «با ارائه گزارش‌های وزیر، در کمیسیون صنایع می‌خواهیم به جمع‌بندی برسیم تا از این به بعد با وزارت‌خانه به چه صورت همکاری کنیم و اگر نواقصی در حوزه قانون‌گذاری وجود دارد، کمک کنیم تا وزارت‌خانه به اهداف خود دست پیدا کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.