اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 5, 2020
11:47 چهارشنبه، 15ام مردادماه 1399
کد خبر: 114871

تمدید سه ساله مهلت ایران برای پرتاب ماهواره در مدار 43.5 درجه شرقی

ICTna.ir- سازمان فضایی ایران توانست مهلت تمدید امتیاز مدار فرکانسی 43.5 درجه شرقی را برای سه سال دیگر از ITU دریافت کند.
 
Madar.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مدارهای فرکانسی یکی از منابع محدود جهانی و میراث مشترک کشورها است که برای استقرار و بهره برداری ماهواره در آن موقعیت به کار می رود.
 
اپراتورهای ماهواره ای یا کشورها پیش از بهره برداری از هر ماهواره ای، باید فرکانس ها و موقعیت مداری مدنظر برای استفاده ماهواره خود را مطابق مقررات اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) ثبت کنند که براساس شرایط مقرراتی خاص برای مدت مشخص به آن کشور اختصاص پیدا می کند.
 
بر همین اساس موقعیت مداری 43.5 درجه شرقی یکی از نقاط ثبت شده ایران در ITU است که ایران تا مهر ماه 99 فرصت استفاده و بهره برداری از آن را داشت.
 
سازمان فضایی ایران با ارسال مستندات رسمی مقرراتی و حقوقی به ITU و بررسی آن در جلسه اخیر هیات مدیره مقررات رادیویی این اتحادیه (RRB-84) توانست نسبت به حفظ و تمدید مهلت زمانی امتیاز این مدار فرکانسی به مدت سه سال و تا مهر ماه 1402 اقدام کند.
 
براساس مقررات ITU، هر کشوری نقاط مداری محدودی برای تست ماهواره در اختیار دارد و بر همین اساس هم سه نقطه مداری در اختیار ایران بود. اگر این نقاط پر نشوند، از دسترس کشورها خارج خواهند شد.
 
از آن جایی که ایران تا مهر ماه فرصت داشت، ماهواره ای در مدار قرار بدهد تا این نقطه در دسترسش باقی بماند، سازمان فضایی توانست نقطه مداری 43.5 را تا سه سال دیگر در اختیار خود داشته باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.