تلفن همراه

گوشی

August 5, 2020
22:45 چهارشنبه، 15ام مردادماه 1399
کد خبر: 114900

مقایسه سامسونگ گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا با نسل قبل؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

جدیدترین پرچم‌داران سامسونگ درمقایسه‌با نسل قبل چه بهبودهایی به‌خود دیده‌اند؟ درادامه، گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا را با گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس مقایسه می‌شود. 
 
پس از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی، سامسونگ سرانجام با برگزاری مراسم گلکسی آنپکد گوشی‌های گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا (Samsung Galaxy Note 20 Ultra) را رونمایی کرد. پرچم‌داران جدید سامسونگ درمقایسه‌با نسل قبل بهبودهای محسوسی به‌خود دیده‌اند تا تجربه‌ی کاربریِ ارتقایافته ارائه دهند. سال گذشته، سامسونگ مدل رده‌بالاتر گلکسی نوت ۱۰ را با پسوند پلاس همراه کرد؛ اما امسال از گلکسی نوت ۲۰ پلاس خبری نیست و به‌جای آن مدلی با پسوند اولترا رونمایی شده است.
 
گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا ازلحاظ طراحی ظاهری شبیه به یکدیگر هستند. بحث‌برانگیزترین نکته درباره‌ی گلکسی نوت ۲۰ این است که پنل پشتی پلاستیکی دارد. سامسونگ می‌گوید گلکسی نوت ۲۰ اولترا نخستین گوشی دنیا است که از شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ویکتوس استفاده می‌کند. گوریلا گلس ویکتوس نسل جدید شیشه‌های محافظ شرکت کورنینگ است که دربرابر سقوط از ارتفاع و خراشیده‌شدن از رقبا و نسل‌های پیشین خود مقاوم‌تر است. در نوت ۲۰ عادی از فریم آلومینومی استفاده شده؛ اما مدل اولترا از فریم فولادی استفاده می‌کند. 
 
سال گذشته، سامسونگ در گوشی گلکسی نوت ۱۰ از صفحه‌نمایش داینامیک ۶٫۳ اینچی AMOLED استفاده کرد که می‌توانست محتوای بصری را با وضوح ۲،۲۸۰ در ۱،۰۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۹:۹ به‌نمایش بگذارد؛ بااین‌حال، سامسونگ در مدل عادی خانواده‌ی گلکسی نوت ۲۰ از صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر، یعنی ۶/۷ اینچی، با وضوح ۲،۴۰۰ در ۱،۰۸۰ و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده کرده است.
 
 
گلکسی نوت ۱۰ پلاس، ‌پرچم‌دار اصلی سال گذشته‌ی خانواده‌ی گلکسی نوت، صفحه‌نمایش ۶٫۸ اینچی داشت. ابعاد صفحه‌نمایش گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۰٫۱ افزایش پیدا کرده و به ۶٫۹ اینچ رسیده است. بارزترین تفاوت بین صفحه‌نمایش گلکسی نوت ۱۰ پلاس و گلکسی نوت ۲۰ اولترا را می‌توانیم نرخ نوسازی به‌حساب بیاوریم. پرچم‌دار جدید کره‌ای‌ها از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند که بسیار روان‌تر از ۶۰ هرتز است. 
 
گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ ۱۶۸ گرم وزن داشت؛ اما نوت ۲۰، ۱۹۴ گرم وزن دارد. وزن بیشتر دستگاه قطعا به استفاده از باتری حجیم‌تر مربوط می‌شود. گلکسی نوت ۱۰ پلاس ۱۹۶ گرم وزن داشت؛ درحالی‌که وزن گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۲۰۸ گرم اعلام شده است. همان‌طورکه اشاره کردیم، سامسونگ در تصمیمی عجیب، پنل پشتی گلکسی نوت ۲۰ را از پلاستیک ساخته است؛ درحالی‌که گلکسی نوت ۱۰ با پنل پشتی شیشه‌ای عرضه شده بود که حس بسیار خوشایندی به کاربر منتقل می‌کرد. نوت ۱۰ پلاس و نوت ۲۰ اولترا نیز پنل پشتی شیشه‌ای دارند.
 
 
یکی از نکات مهم درباره‌ی گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی نوت، بهره‌مندی آن‌ها از قلم لمسی است. سامسونگ قلم لمسی خود را S Pen می‌نامد و هرسال بخشی از مراسم معرفی گلکسی نوت‌های جدید را به آن اختصاص می‌دهد. قلم S Pen بهبودهایی در نسل جدید به‌خود دیده است. به‌گفته‌ی سامسونگ، بهبودهای خود قلم و البته لایه‌ی وکوم روی نمایشگر باعث ارائه‌ی تأخیر ۹ میلی‌ثانیه‌ای S Pen می‌شوند که بسیار عالی است. سامسونگ می‌گوید میزان تأخیر به‌حدی کم است که حس می‌کنید مشغول نوشتن با قلم‌های عادی هستید. همچنین، می‌توانید ازطریق ترسیم شکل‌هایی خاص، بدون اینکه قلم را با صفحه‌نمایش ارتباط دهید، کارهای دیگری نیز انجام دهید.
 
 
سامسونگ گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی نوت ۱۰ را به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۹ پای دردسترس مخاطبان قرار داد؛ بااین‌حال گوشی‌های جدید با اندروید ۱۰ عرضه می‌شوند. در گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا، از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس بهره گرفته می‌شود که جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام است و نخستین پردازنده‌ی موبایلی دنیا با سرعت کلاک بیش از ۳ گیگاهرتز به‌حساب می‌آید.
 
در دو گوشی گلکسی نوت ۱۰، از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده شده است. تفاوت‌های بین دو تراشه‌ی یادشده روی کاغذ محسوس هستند؛ اما احتمالا کاربر هنگام انجام بسیاری از کارها، به‌‌ویژه کارهای سبک، تفاوت چندانی حس نخواهد کرد. درهرصورت حضور جدیدترین تراشه‌ی کوالکام در نسل جدید گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی نوت اتفاق بسیار مثبتی است.
 
گلکسی نوت ۱۰ هشت گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داشت، درمقابل، نوت ۲۰ هشت گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR5 و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد؛ البته مدل 4G نوت ۲۰ به ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی مجهز شده است. ناگفته نماند نوت ۱۰ پلاس به ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی مجهز شده بود؛ درحالی‌که تمامی مدل‌های 5G‌ گلکسی نوت ۲۰ اولترا رم ۱۲ گیگابایتی LPDDR5 و ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و مدل 4G نوت ۲۰ اولترا نیز هشت گیگابایت حافظه‌ی رم خواهند داشت.
 
گوشی‌های پرچم‌دار جدید سامسونگ ازلحاظ دوربین نیز بهبود پیدا کرده‌اند. طبق اعلام رسمی، گلکسی نوت ۱۰ در پنل پشتی دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی به‌همراه یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی داشت؛  درحالی‌که نوت ۱۰ پلاس درکنار دوربین‌های یادشده به حسگر سه‌بعدی مدت‌پرواز (3D ToF) هم مجهز شده بود. در گلکسی نوت ۲۰، دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی را شاهد هستیم. این در حالی است که گلکسی نوت ۲۰ اولترا دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارد. مقایسه‌ی عمیق دوربین دو نسل از گوشی‌های سامسونگ مقاله‌ای مجزا می‌طلبد و در این مقایسه‌ی کلی، صرفا به اعداد و ارقام بسنده می‌کنیم.
 
گلکسی نوت ۲۰ از باتری ۴،۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که ۸۰۰ میلی‌آمپرساعت پرظرفیت‌تر از باتری به‌کاررفته در گلکسی نوت ۱۰ است. در گلکسی نوت ۲۰ اولترا، از باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده شده است؛ درحالی‌که گلکسی نوت ۱۰ پلاس از باتری ۴،۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کرد. گلکسی نوت ۲۰ اولترا قرار است در رنگ‌های برنزی و مشکی و سفید و گلکسی نوت ۲۰ در رنگ‌های برنزی و سبز و خاکستری عرضه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.