تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 11, 2020
16:24 سه شنبه، 21ام مردادماه 1399
کد خبر: 115082

۶ شایعه و واقعیت درمورد رمزارزها

کاربرد رمز ارزها و تکنولوژی بلاکچین از زمان پیدایش بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ دستخوش تحولات زیادی شده است. با این حال هنوز هم شایعه‌های عجیب و غریبی  درمورد رمز ارز‌ها و بلاکچین شنیده می شوند. شایعاتی که برخی از آنها در گذر زمان حتی به واقعیت‌های انکارناپذیر هم تبدیل شده‌اند. در ادامه این مطلب معروف‌ترین شایعه‌ها و حقایقی که در مورد رمز‌ارزها وجود دارد را مرور می‌کنیم.
 
شایعه: بیت‌کوین و بلاکچین یک چیز هستند
 
حقیقت: بیت‌کوین و بلاکچین دو  پدیده متفاوت هستند. بیت‌کوین یک رمزارز است. بلاکچین تکنولوژی‌ای است که بیت‌کوین برآن بنا نهاده شده است
 
بیت‌کوین یک رمز ارز یا دارایی دیجیتال است. بیت‌کوین قابل معامله و قابل استفاده برای خرید کالا و خدمات است. معاملات بیت‌کوین روی یک دفتر ثبت دیجیتال به نام شبکه بلاکچین ثبت می‌شوند. این شبکه تاریخچه کاملی از تمامی معاملات را در خود جای و آنرا در اختیار عموم قرار می‌دهد. بلاکچین با افزودن داده‌های معاملات به «بلوک ها»، آنها را به شکل ایمن به ثبت می‌رساند. بلوک‌های تازه تقریبا هر ۱۰ دقیقه یک بار پردازش می‌شوند. این فرایند تراکنش‌ها را تایید و بلوک دیگری را به «زنجیره» اضافه می‌کند.
 
شایعه: تنها یک بلاکچین وجود دارد
 
حقیقت: بلاکچین‌های متعددی وجود دارند
 
بیت‌کوین و دیگر رمزارز ها از جمله لایتکوین و XRP هرکدام بلاکچین مختص خود را دارند. هر کدام از بلاکچین‌ها جدای از یکدیگر هستند و برخورد مستقیم ندارند. برای مثال نمی‌توان از طریق بلاکچین XRP، بیت‌کوین را جا به جا کرد. هر کدام از این دارایی‌ها به شکل متفاوتی کد گذاری شده‌اند. درست مانند این می‌ماند که در استرالیا هزینه قهوه خود را با پوند انگلستان پرداخت کنید؛ قاعدتا صندوق‌دار این پول را از شما نمی‌پذیرد.
 
شایعه: تمامی رمزارزها یکسان هستند و تنها برای بلاکچین‌ها استفاده می شوند
 
حقیقت: رمزارزها و بلاکچین‌ها کاربردهای متعددی دارند
 
صنایع اقتصادی، درمانی، انرژی، مسکن و رای‌گیری می‌توانند از تکنولوژی بلاکچین استفاده کنند. رمزارزهایی همچون بیت‌کوین و لایتکوین پول دیجیتال هستند. می‌توان از این رمزارزها برای خرید کالا و خدماتی همچون غذا، بلیط هواپیما یا حتی سیستم‌های بازی ویدیویی استفاده کرد.
 
بازار سهام استرالیا (ASX) در آوریل ۲۰۲۲ از سیستم CHESS (یک سیستم کامپیوتری که برای تسهیل انتقال مالکیت سهام در استرالیا استفاده می‌شود) فعلی به بلاکچین تغییر کاربری خواهد داد. درنتیجه بلاکچین در آینده به زیرساخت اصلی برای معاملات ASX تبدیل خواهد شد. بلاکچین‌های درمانی مثال دیگری از کاربردهای این سیستم محسوب می شوند، بلاکچین درمانی داده‌های درمانی را روی یک شبکه مطمئن خصوصی ذخیره خواهد کرد. درنتیجه متخصصان درمانی می‌توانند در هرجایی که هستند به سادگی به سوابق بیماران دسترسی پیدا کنند.
 
شایعه: رمزارزها قماری هستند و برخلاف پول هیچ پشتوانه‌ای ندارند
 
حقیقت: پشتوانه رمزارزها تکنولوژی و کاربران آن هستند
 
اسکناس رایج (Fiat money) و بیت‌کوین هیچکدام با ذخیره ارزشمند پشتیبانی نمی‌شوند. اسکناس بدون پشتوانه نوعی ارز است که از سوی دولت صادر می‌شود و پشتوانه‌ای همچون طلا یا دیگر کالا‌ها ندارد. کلمه «Fiat» در لاترین به معنای «امری» است. ارزش بیت‌کوین از تکنولوژی آن گرفته می‌شود و به کاربرانش بستگی دارد و این رمز ارز محدودیت تعدادی دارد. برخلاف اسکناس رایج در کشورها، بیت‌کوین تعداد محدودی دارد و تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین می‌تواند وجود داشته باشد. درنتیجه با افزایش تقاضا، ارزش این دارایی هم افزایش پیدا می کند. بنابراین بیت‌کوین یک دارایی «ضد تورمی» محسوب می‌شود.
 
پول‌های رایج همچون دلار از سوی بانک مرکزی صادر می‌شوند. ارزش این ارز از به دولت صادر کننده و کسانی که از آن استفاده می‌کنند بستگی دارد. هیچ محدودیتی برای میزان اسکناس وجود ندارد. بانک‌های مرکزی این قدرت را دارند که پول تازه را به بازار تزریق کنند. این موضوع می‌تواند باعث تورم شود که درنتیجه قدرت خرید آن ارز را کاهش خواهد داد.
 
در گذشته دولت‌ها نوعی کالای با ارزش همچون طلا را به عنوان پشتوانه پولی خود مشخص می‌کردند. به گونه‌ای که امکان تبدیل اسکناس کاغذی به آن کالا وجود داشت؛اما پس از آن دولت‌ها به اسکناس‌های بدون پشتوانه روی آوردند. برای مثال دولت آمریکا در سال ۱۹۷۱ قابلیت تبدیل مستقیم دلار امریکا به طلا را لغو کرد.
 
شایعه: ارزهای دیجیتال برای فعالیت‌های تبهکارانه استفاده می شوند
 
حقیقت: تنها ۰.۵ درصد از معاملات بیت‌کوین در سال ۲۰۱۹ در «وب تاریک» انجام گرفته اند
 
این حجم بیت‌کوین با حدود ۸۲۹ میلیون دلار برابری می‌کند، حالا این مبلغ را با پول رایج مقایسه کنید. اداره مواد جرایم و مواد مخدر دولت آمریکا برآورد کرده است که تنها در سال ۲۰۰۹، فعالیت‌های مجرمانه چیزی در حدود ۲.۱ تریلیون دلار درآمد داشته‌اند. این مبلغ برابر با ۳.۶ درصد از تولید ناخالص جهانی در آن سال یا چیزی حدود ۲۵۳۳ برابر مبلغی است که از طریق بیت‌کوین در وب تاریک جابجا شده است.
 
معاملات دارایی‌های دیجیتال از جمله در بازارهای بیت‌کوین دائما سوءاستفاده از بیت‌کوین را شناسایی و مسدود می‌کنند. آدرس‌های مورد استفاده برای اهداف قانونی در لیست تراکنش‌های دیجیتال ثبت می‌شوند و پس از ثبت از ارسال دارایی به این آدرس ها جلوگیری می‌شود.
 
شایعه: رمزارزها قانونمند نیستند
 
واقعیت: رمزارزها قانونمند هستند
 
رمزارزها و تکنولوژی بلاکچین به نسبت سیستم‌های مالی مرسوم تازه و جدید محسوب می‌شوند. در نتیجه دولت‌ها هنوز به نتیجه نهایی برای قانون‌گذاری در این زمینه دست نیافته‌اند. اما در سال ۲۰۲۰ پیشرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. سازمان سهام و بازار های اروپا (ESMA) قانون‌گذاری روی رمزارزها را در بطن برنامه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ خود قرار داده است. کنگره آمریکا بیش از ۳۰ لایحه مربوط به رمزارزها و بلاکچین را به تصویب رسانده است.
 
رمزارزها در استرالیا قانونی هستند و به عنوان دارایی شناخته می‌شوند و بنابراین شامل مالیات هم خواهند شد. کارگذاری‌های مستقل اجازه سرمایه‌گذاری در رمزارزها را دارند و معاملات دارایی‌های دیجیتال در مرکز تحلیل و گزارش معاملات استرالیا ثبت می شوند و به طور کامل با پیش نیاز‌های ضد پول‌شویی و شناخت مشتری (AML/KYC) همخوانی دارند.
 
بلومبرگ در مقاله چشم‌اندازه رمزارز‌ها در آگوست ۲۰۲۰ اعلام کرد که: «باید اتفاق عجیبی رخ دهد تا بیت‌کوین مورد اقبال عمومی قرار نگیرد.» به باور کارشناسان این وب‌سایت آینده رمزارزها و بلاکچین روشن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.