اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

August 12, 2020
14:23 چهارشنبه، 22ام مردادماه 1399
کد خبر: 115114

علت رشد ۷۰ درصدی ارزش سهام شرکت مخابرات ایران ظرف ۲ روز چه بود؟

 
 
اخابر، نماد شرکت مخابرات ایران که در بازار اول بورس قرار دارد، ظرف ۴۸ ساعت (۲۰ و ۲۱ مرداد ۹۹)، بیش از ۷۰ درصد رشد قیمتی را به نسبت روز معاملاتی قبلش (زمان پیش از تعلیق) تجربه کرد. اما علت این موضوع چه بوده است؟
 
طبق پیام ناظر نماد اخابر، ۴ تیر ماه ۹۹ ساعت ۸:۵۰ دقیقه صبح با اطلاعیه بسته شد. در اطلاعیه تعلیق نماد معاملاتی اخابر در تیر ماه آمده بود که با توجه به گزارش منتشر شده اخابر در کدال، جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی شرکت مخابرات ایران، نماد معاملاتی شرکت مخابرات تا ۱۷ تیر ۹۹ تعلیق می‌شود.
 
اما یک ماه پس از این تاریخ، شاهد بازگشایی اخابر بودیم. ساعت ۱۱:۱۶ دقیقه روز ۲۰ مرداد ۹۹، ناظر نماد اعلام کرد که نماد اخابر پس از رفع تعلیق و برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تصویب صورت‌های مالی عمومی عادی به‌طور فوق العاده، بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. همین اطلاعیه کافی بود تا نماد اخابر، با دامنه نوسان ۱۰۰ درصدی به نسبت قیمت پایانی روز قبل، بازگشایی شود.
 
 
تابلو معاملاتی نماد اخابر در ۲۰ مرداد ۹۹ در روز بازگشایی پس از تعلیق.
 
 
تابلو معاملاتی اخابر از ۲۳ اردیبهشت ۹۹ تا ۲۰ مرداد ۹۹ را مشاهده می‌کنید.
 
همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، نماد اخابر، ۲۰ مرداد ۹۹ بازگشایی شد. قیمت پایانی روز معاملاتی قبل، ۱۷۶۳ تومان بود. دامنه نوسان به ۳۱۵۰۰ ریال افزایش یافت و سهم با ۲۳۹ میلیون حجم، مواجه شد که رقم قابل توجهی بود. قیمت پایانی اخابر در ۲۰ مرداد، به ۲۹۴۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی قبل در تیر ماه، با بیش از ۶۵ درصد رشد همراه شده بود. دامنه نوسان عادی روزانه اخابر، ۵ درصد است.
 
عکس زیر، تابلو معاملاتی اخابر در ۲۱ مرداد را نشان می دهد که سهم اخابر در صف خرید میلیونی، قفل شده است.
 
 
تابلو معاملاتی اخابر یک روز پس از رفع تعلیق در بورس
 
در روز ۲۱ مرداد که شاهد روزی خونین برای اکثر سهام بورس ایران بودیم و شاخص کل بیش از ۶۲۰۰۰ واحد افت کرد سر جنجال عرضه یا عدم عرضه صندوق دارا دوم، اخابر با ۵ درصد رشد به نسبت روز معاملاتی قبل، به ۳۰۸۷ تومان رسید تا بالای کانال ۳۰۰۰ تومانی، همچنان خریدار داشته باشد.
 
در روز خونین بورس ایران، اخابر با فروش ۱۵۲ میلیون سهم از سوی حقوقی و خرید ۵۸ میلیون سهم از سوی حقوقی، صف خرید ۶۵ میلیونی داشت. اخابر توانست ۲ روز پس از رفع تعلیق، بیش از ۷۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کند که در چند سال اخیر، کم سابقه بود.
 
 
 
 
تصویر نامه شفاف سازی بورس و مصوبه مجمع اخابر
 
اطلاعیه شفاف سازی شرکت مخابرات ایران در ۱۵ مرداد ۹۹ روی کدال رفت. سازمان بورس اوراق بهادار با انتشار گزارشی در ۲ صفحه، درباره برگزاری مجمع فوق العاده شرکت مخابرات ایران در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹، مطالبی را به اطلاع سهامداران اخابر رساند.
 
در این گزارش آمده بود که موضوع افزایش نرخ حق الاشتراک ماهانه خطوط تلفن ثابت شرکت مخابرات که عکس مصوبه مجمع مخابرات را نیز در بالا مشاهده می‌کنید، مجوز از نهادهای قانونی مثل کمیسیون تنظیم مقررات را ندارد. شرکت مخابرات تصویب کرده بود که حق اشتراک هر خط تلفن ثابت در روستاها، شهرها، شهرستان‌ه، مراکز استان ها و تهران بزرگ، در سال ۹۹، افزایش یابد.
 
مثلا حق اشتراک هر خط تلفن ثابت مشغول به کار در تهران بزرگ، ماهانه ۸۰ هزار ریال است. حال با این شفاف سازی و مصوبه مجمع اخابر، استقبال از سهم به دلیل فاکتور سود آتی و شناسایی سود اخابر در آینده نزدیک که در گزارشات صورت های مالی بعدی منعکس می شود، افزایش یافت و شاهد رشد ۷۰ درصدی قیمت اخابر در ۴۸ ساعت بودیم. موضوعی که با تایید ناظر تابلو معاملاتی اخابر نیز همراه شد.
 
توجه داشته باشید که طبق قوانین بورس، هر زمان یک سهم گزارش افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب بدهد، می تواند بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود. به صورت کلی اطلاعات با اهمیت گروه الف شامل موارد زیر است:
 
تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت شرکت
شروع مجدد فعالیت متوقف یا تعلیق شده
بهره برداری از طرح ها و پروژه های جدید
اعلام اعسار یا ورشکستگی شرکت
نتایج برگزاری مناقصه یا مزایده
نتایج شرکت در مناقصه یا مزایده
انعقاد، فسخ و یا تغییرات اساسی در قراردادهای مهم
کشف منابع و یا ذخایر قابل توجه
هر نوع ترکیب، تجزیه، ادغام و اکتساب
نقل و انتقال دارایی‌های ثابت شرکت
اخابر یکی از ۴۶ سهم مشمول پرتفو سهام عدالت است و سهامداری بلند مدتی آن توصیه می شود. سهامداران قدیمی و فعلی و آینده اخابر، همواره باید به اطلاعیه های منتشر شده در کدال توجه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.