اپراتورها

تلفن همراه

August 17, 2020
11:51 دوشنبه، 27ام مردادماه 1399
کد خبر: 115268

نگاهی به آخرین تغییرات بسته‌های اینترنت دو اپراتور بزرگ کشور

رئیس سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی شب گذشته خبر از بازگشت بسته‌های اینترنتی حذف شده دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به اپلیکیشن‌های این دو اپراتور (همراه من و ایرانسل من) داد. ماجرا در یک کلام این بود: وزارت ارتباطات می‌گفت اپراتورها بسته‌ها را حذف کرده‌اند اما اپراتورها می گفتند تغییرات فقط در اپلیکیشن آن‌ها بوده است. در هر صورت، به گفته معاون وزیر ارتباطات قرار بود شب گذشته بسته‌ها برگردند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز تفاوت‌هایی در سایت و اپلیکیشن اپراتورها دیده می‌شود.
 
تا لحظه انتشار این خبر (۱۱:۳۰ روز ۲۷ مرداد) بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد که اپراتور اول تغییر جدیدی در اپلیکیشن همراه من به وجود نیاورده است. از سوی دیگر تغییراتی در بسته‌های ایرانسل هم در حالا دوباره در اپلیکیشن موجود شده‌اند، به وجود آمده است. در نتیجه، همچنان پیشنهاد این است که برای خرید بسته‌های اینترنتی به سایت اپراتورها مراجعه کنید چراکه هم انتخاب‌های گسترده‌تری دارید.
 
همراه اول
 
 
همانطور که گفته شد بسته‌های اینترنتی حذف شده همراه اول کماکان در داخل اپلیکیشن همراه من وجود ندارند. به عنوان مثال در بخش بسته‌های ماهانه این اپراتور، همچنان یک سری بسته برای مشترکین جدید وجود دارد که توسط کاربران این اپراتور قابل خریداری نیستند.
 
البته احتمال اینکه همراه اول تغییرات را به زودی ایجاد کند، وجود دارد؛ چراکه توییت شب گذشته‌ی معاون وزیر ارتباطات اشاره به هر دو اپراتور داشت.
 
در حال حاضر بسته‌های طولانی مدت همراه اول تنها در وبسایت قابل خرید هستند. 
 
همراه اول اکنون دو بسته یک گیگابایت و دو گیگابایت در بین بسته‌های یک ماهه خود ارائه می‌‌دهد و دو بسته شبانت و صبحانت (اینترنت ساعات بامدادی و صبحگاهی) نیز در دسترس است. همانطور که گفته شد ممکن است همراه اول به زودی این تغییرات را ایجاد کند اما در هر صورت اکنون سایت این اپراتور بسته‌های بیشتری را ارائه می‌دهد و گزینه‌هایی مثل بسته‌های ۳ یا ۴ گیگابایت ماهانه را می‌توانید از سایت همراه اول خریداری کنید.
 
 
بسته‌های اینترنت ۶۰ ،۹۰، ۱۸۰ و ۳۶۵ روزه اینترنت فعلا فقط از سایت همراه اول قابل خرید هستند.
 
ایرانسل
در اپراتور ایرانسل اما ماجرا کمی متفاوت است. از همان ساعات بامدادی دیروز که «حسین فلاح جوشقانی» خبر از بازگشت بسته‌ها توسط اپراتورها داد، مشاهدات عینی کاربران نشان می‌داد که ایرانسل اقدام به بازگشت بسته‌های طولانی و پر مصرف نموده است.
 
 
با این حال به نظر می‌رسد که ایرانسل در چند بسته خود (نه همه بسته‌ها) افزایش قیمتی چند درصدی اعمال کرده است. برای مثال، دو نمونه، بسته‌های ۴ و ۵ گیگابایتی یک ماهه هستند که در تصویر فوق تغییر قیمت آن‌ها را می‌بینید.
 
 
 
در بازه زمانی ۶۰ روزه تنها یک پیشنهاد در اپلیکیشن وجود دارد اما در سایت سه پیشنهاد (بسته‌های قدیم) قابل خریداری است.
 
ناگفته نماند بسته‌هایی نظیر اینترنت ۱۲۰ روزه نیز که در داخل وبسایت قابل خریداری است همچنان در اپلیکیشن ایرانسل من حضور ندارند. یا در بسته‌های ۶۰ روزه (دوماهه) در اپلیکیشن تنها بسته ۱۰ گیگابایتی وجود دارد، در حالی که بسته‌های ۱۵ گیگابایتی ۶۰ روزه و ۲۰ گیگابایتی ۶۰ روزه کماکان از وبسایت ایرانسل قابل خریداری هستند. همچنین بسته ۱۵ روزه ۵ گیگابایت نیز تنها از وبسایت ایرانسل با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان قابل خریداری است و خبری از این بسته در اپلیکیشن آن نیست.
 
بسته ۵ گیگابایتی پانزده روزه تنها در وبسایت وجود دارد.
 
چند نکته مهم
۱. شاید منطقی‌تر باشد که فعلا از وب سایت همراه اول و ایرانسل بسته‌های اینترنت مورد نیاز خود را خریداری کنید چرا که تا لحظه انتشار این گزارش، انتخاب‌ها در وب سایت اپراتورها متنوع‌تر هستند.
 
۲. ممکن است در ساعات آینده تغییرات بیشتری هم در بسته‌های همراه اول و هم در بسته‌های ایرانسل در اپلیکیشن‌های این ۲ اپراتور به وجود بیاید. در این صورت تلاش می‌کنیم تغییرات جدید را هم منعکس کنیم.
 
۳. با وجود تمام گلایه‌ها از تغییرات اخیر، واقعیت این است که سقف قیمت برای هر گیگابایت اینترنت موبایل در سیم‌کارت‌های دائمی حدود ۴۰ هزار تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری حدود ۶۰ هزار تومان است و اپراتورها هم اعلام کرده بودند که هزینه‌های آن‌ها افزایش داشته است، اما بر اساس مصوبه رگولاتوری، اپراتورها برای تغییر قیمت و بسته‌ها نیاز به دریافت تایید از خود رگولاتوری دارند. در ماجرای اخیر هم اگرچه تغییرات قیمتی حتی به قیمت واقعی نزدیک هم نشده بود، اما وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که این تغییرات بدون هماهنگی‌اش انجام شده‌اند.
 
۴. حالا باید دید ماجراهای اخیر بین همراه اول و ایرانسل و وزارت ارتباطات نهایتا به کجا می‌رسد. بعید نیست تغییرات بیشتری طی ساعات و روزهای آینده در راه باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.