اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

August 19, 2020
11:27 چهارشنبه، 29ام مردادماه 1399
کد خبر: 115359

ضرر سالیانه 25 میلیارد دلاری برای اپل در پی تحریم وی‌چت

تصمیم دونالد ترامپ برای تحریم وی‌چت و مسدود شدن این اپلیکیشن در آمریکا، می‌تواند ضرر سالیانه 25 میلیارد دلاری را برای اپل به دنبال داشته باشد.
 
طبق گزارشی که اخیرا توسط وب‌سایت Seeking Alpha منتشر شده، در صورت تحریم وی‌چت، فروش گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد اپل در چین با افتی 75 درصدی مواجه خواهد شد. در این گزارش آمده که علاوه بر افت فروش دستگاه‌ها، میزان خرید اشتراک توسط کاربران نیز به طور چشمگیری کاهش خواهش یافت.
 
گفته می‌شود که افت 75 درصدی فروش، حدود 21 میلیارد دلار در سال از درآمدهای اپل کم خواهد کرد و به دنبال آن، کاهش استفاده از خدمات نیاز به پرداخت اشتراک نیز افت 4 تا 5 میلیارد دلاری را برای این شرکت در پی خواهد داشت.
 
در حال حاضر، چین یکی از بزرگ‌ترین بازارها برای اپل و محصولات این شرکت به حساب می‌آید و طبق آخرین گزارش‌ها، 44 میلیارد دلار را در سال 2019 و 51 میلیارد دلار را در سال 2018 برای اپل به دنبال داشته است. تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز چندی پیش اعلام کرد که چین در آینده، بزرگ‌ترین بازار برای محصولات این شرکت خواهد بود.
 
وی‌چت، مهم‌ترین اپلیکیشن برای چینی‌ها
بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در صورت تحریم وی‌چت توسط آمریکا، چیزی حدود سه چهارم از کاربران فعلی گوشی‌های آیفون به استفاده از گوشی‌های اندرویدی روی خواهند آورد. اگرچه شاید این تلقی تا حدی بدبینانه باشد، اما هرگونه اختلال در دسترسی کاربران چینی به اپلیکیشن وی‌چت، می‌تواند تاثیر زیادی را بر محصولات اپل و بازار دستگاه‌های هوشمند داشته باشد.
 
هم‌اکنون وی‌چت چیزی فراتر از یک اپلیکیشن برای چینی‌هاست و از آن به عنوان یک پلتفرم یاد می‌کنند. دلیل این امر در قابلیت‌ها و امکانات متعددی است که این اپلیکیشن در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به استفاده به عنوان یک شبکه اجتماعی برای ارتباط با سایر افراد، پرداخت پول، دسترسی به حساب‌های بانکی، ارسال نامه‌های الکترونیکی و غیره اشاره کرد.
 
از آنجایی که محیط کاربری این اپلیکیشن در آی او اس و اندروید، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و بخش زیادی از مردم چین به استفاده از این اپلیکیشن عادت کرده‌اند، جابجایی از آی او اس به اندروید برای این کاربران بسیار محتمل خواهد بود.
 
پیش از این نیز گزارش‌هایی در خصوص تاثیر اقدام ترامپ در مسدود کردن وی‌چت منتشر شده به طوری که اخیرا مینگ-چی کو، تحلیلگر ارشد محصولات اپل اعلام کرد که حذف وی‌چت از اپ استور می‌تواند میزان فروش گوشی‌های آیفون را تا 30 درصد کاهش دهد.
 
ترامپ و تقابل وی با وی‌چت
ترامپ و رویارویی وی با وی‌چت و همچنین تیک تاک از زمانی آغاز شد که وی مسائلی را در خصوص نگرانی‌های امنیتی مرتبط با این دو اپلیکیشن مطرح کرد. از طرفی دیگر، تقابل ترامپ با چین همواره مطرح بوده و وی بخش زیادی از زمان ریاست جمهوری خود را صرف مبارزه با چین و جلوگیری از حضور شرکت‌های چینی در آمریکا کرده است.
 
در هر روی، تصمیم ترامپ تبعات مشخصی خواهد داشت و اگرچه کاربران آمریکایی اندکی از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، اما کنار گذاشتن آن از اپ استور و محصولات اپل، می‌تواند ضربه بزرگی به این شرکت آمریکایی وارد آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.