اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

August 28, 2020
12:45 جمعه، 7ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115664

رکورد سرعت انتقال داده به ۱۷۸ ترابایت در ثانیه رسید

محققان روش تازه‌ای پیدا کرده‌اند که از طریق آن می‌توانید تمام آرشیو نتفلیکس را در کمتر از یک ثانیه دانلود کنید. طبق گزارش وبسایت گیزمودو (Gizmodo) محققان دانشگاه لندن (UCL) ضمن انتشار مقاله‌ای در نسخه سپتامبر مجله IEEE (موسسه مهندسی الکتریکی و الکترونیکی) از ثبت رکورد تازه‌ای به عنوان سریع‌ترین اینترنت جهان خبر دادند. این پهن‌باند فیبر نوری سرعتی برابر با ۱۷۸ ترابایت بر ثانیه دارد. این رکورد پنج برابر رکورد قبلی که از سوی محققان ژاپن ثبت شده بود سرعت دارد و نشانگر آن است تا چه اندازه به اینترنت سریع و مقرون به صرفه نزدیک شده‌ایم.
 
این رکورد جدید با استفاده از طیف وسیع‌تری از طول موج ها، بهبود فرایند انتقال و کاهش نویز، ظرفیت را در مقایسه با فیبر نوری رایج در جهان به دو برابر افزایش داده ‌است. این فیبرها که از عناصر نادری ساخته شده‌اند داخل هسته شیشه‌ای یک کابل نوری جای داده می‌شوند تا توان انتقال نور در فواصل طولانی افزایش پیدا کند. بعلاوه تکنولوژی تقویت‌کننده رامان، قدرت سیگنال‌هایی که از طریق خطوط فیبر نوری ارسال می‌شوند را تقویت می‌کند. درنتیجه، داده‌ها به شکل بیهنه‌تری منتقل شده و نیاز به تکرارگر (Repeater) کاهش می‌یابد.
 
این اختراع چه تاثیری بر اینترنت شما خواهد داشت؟
تعویض زیرساخت فیبرنوری بسیار پرهزینه است و به هیچ وجه با به روز رسانی تقویت‌کننده کابل‌های فعلی قابل مقایسه نیست. براساس اطلاعاتی که گیزمودو درمورد این تحقیقات ارائه داده است، کابل‌‌های جدید چیزی در حدود ۵۹۴ هزار دلار در ازای هر ۰/۶۲ مایل هزینه خواهند داشت، در صورتی که ارتقای تقویت کننده برای هر ۲۵-۶۲ مایل تنها ۲۱ هزار و ۱۰۰ دلار هزینه می‌برد. کابل سریع گوگل که ژاپن را به ساحل غربی امریکا متصل می‌کند با وجود سه برابر سرعت کمتر چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است.
 
امکان به روزرسانی به شکلی مقرون به صرفه برای شبکه‌های سلولی و خانگی مفید خواهد بود و در بازه زمانی کوتاهی سرعت اینترنت را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد. با اینکه موعد مقرری برای استفاده از این تکنولوژی مشخص نشده اما بحران کرونا توجه جهانیان را به زیرساخت اینترنت جلب کرده است.
 
لیدیا گالادینو، مولف ارشد این مقاله، مدرس UCL و آکادمی تحقیقات مهندسی، می‌گوید: «جدای از بحرانی که کوید-۱۹ پدید آورد، ترافیک اینترنت در ده سال گذشته به طور کلی افزایش یافته و این تقاضایی که در زمینه داده با آن مواجه هستیم باعث کاهش قیمت هزینه در ازای بیت شده است. حتی اگر هنوز کاربرد مشخصی برای این تکنولوژی‌های جدید در زندگی مردم مشخص نشده‌ باشد، این تکنولوژی‌ها به کاهش هزینه و پاسخ به افزایش تقاضا در زمینه داده‌ها کمک می‌کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.