اپراتورها

تلفن همراه

September 6, 2020
1:14 یکشنبه، 16ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115907

خلاصه صحبت‌های دبیرشورایعالی فضای مجازی در برنامه نگاه یک امشب سیما

ICTna.ir – دبیر شورایعالی فضای مجازی امشب با حضور در برنامه زنده "نگاه یک" شبکه اول سیما، طی گفتگویی نسبتا طولانی، نظرات بعضیا صریحی در خصوص فضای مجازی و حوزه ICT بیان کرد که در ادامه خلاصه این صحبت ها می آید.
گزارش تفضیلی بعدا منتشر میشود.

برنامه «نگاه یک» کاری از گروه سیاسی شبکه یک سیماست که با تهیه کنندگی حسن نهضت و مجری گری مهدی مهدیقلی، شنبه ها حدود ساعت 15 : 23 دقیقه پخش می شود.

firozabadi2.jpg

– کار اصلی مرکز ملی فضای مجازی در دولت آقای روحانی شروع شده است. تلاش‌هایی شد و به تعریف شبکه ملی و اینترنت پاک رسیدیم. شبکه ملی شبکه ایست که ارتباطات و نیازهای ارتباطی اطلاعاتی ایرانیان را در مسیری داخل کشور بسته و فراهم کند.

– فضای مجازی از شبکه اینترنت آمریکا به همه جای دنیا سرایت کرد. حکمرانی این شبکه اینترنت در اختیار آمریکا بود.ایران جزو کشورهایی بود که در ابتدا فهمید این روند اشکال دارد و کم کم بقیه کشورها هم فهمیدند‌. چینی‌ها خدمات بانکی،موتور جستجو، پیام‌رسان و.. رامشابه‌سازی کردند.

– در سال‌های اخیر اینترنت اروپایی هم در کنار اینترنت چینی در حال شکل‌گیری است. اینترنت ایرانی نیز دنبال فیلترینگ نیست البته اگر قواعد ایران در حوزه فرهنگی اجتماعی و امنیتی رعایت نشود تدابیری برای پالایش پلتفرم‌های خارجی در نظر می‌گیریم.

– هر ماه به طور متوسط یک جلسه شورایعالی فضای مجازی برگزار میشود. در سال ۹۷، ۱۱ جلسه برگزار کردیم و در این سال‌ها حداقل ماهی یک جلسه را برگزار کردیم. سال 98 آخرش به کرونا خورد، 9 جلسه برگزار کردیم. سال 99 مرداد مصادف بود با تعطیلی شورایعالی فضای مجازی به خاطر تعطیلی دانشگاهها، جلسات شورای عالی فضای مجازی هم تعطیل شد.رهبر انقلاب تاکید داشتند این تعداد کم است و حتی اگر لازم است هر روز جلسه برگزار شود تا به نتیجه برسیم. من امروز در حاشیه جلسه ستاد ملی کرونا با رئیس جمهور صحبت کردم و قول برگزاری جلسه در هفته آینده را از ایشان گرفتم.

– از رئیس جمهور قول گرفتم که هفته آینده جلسه شورای‌عالی فضای مجازی تشکیل شود. ما کمترین غایبان را در جلسات داریم و بعضاً یکی دو عضو با اجازه قبلی غیبت دارند.

– ما ناظر شبکه ملی اطلاعات هستیم و حتی خود بنده اطلاعی از قراردادها و جزئیات ندارم، بهمین دلیل است که شبکه ملی انقدر کند پیش می‌رود.

– اصرار شدید بر استقلال، برداشت ما از شبکه ملی ارتباطات است اما دوستان وزارت ارتباطات بعنوان مجری شبکه، خود را موظف به این استقلال نمی‌دانست.

– وزارت ارتباطات ما متولی ارتباطات کشور بوده و کمتر وزارت اطلاعاتی بوده است. اجرای شبکه ملی اطلاعات از یک وزارتخانه سنتی با ساختارهای ارتباطی، انتظار زیادی است.

– توییتر در سال ۸۸ مداخله مستقیم با هدایت امریکایی داشت. تلگرام هم بستر عملیات‌ها و فعالیت‌های تروریستی شده بود که هیچ همکاری‌ای هم با ما نداشت.

– فعالیت پوسته‌های تلگرام با مجوز و نظارت قوه قضاییه و بمدت سه ماهه صادر شده بود تا مردم از خرابی فیلترشکن‌ها در امان باشند و از تلگرامی استفاده کنند که بلحاظ فرهنگی پالایش شده باشد. پوسته‌های تلگرامی با عاملیت آمریکایی‌ها از گوشی ایرانیان پاک شد.

– لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ربطی به پوسته‌های تلگرام نداشت و مربوط به باگ خود تلگرام بود. یک شرکت کوچک ایرانی، با استفاده از یک باگ خود تلگرام و خزش (کراولینگ) اطلاعات کاربران را جمع  آوری کرده بود که عملش هم خلاف قانون نبوده، این اطلاعات در شرایط ایمنی نگهداری نمیشدند و از آنجا لو رفتند و نه از تلگرام یا پوستها.

– دو اپراتور همراه اول و ایرانسل بزودی یک پیام‌رسان فراگیر ملی را با هم ایجاد و معرفی می‌کنند.

– آمریکا امکان اشراف مبسوط الید دولت‌ها بر اینترنت را بسته است. پلتفرم‌های آمریکایی با دولت‌ها برای مبارزه با جرایم همکاری ندارند.

– ایران، چین و روسیه دنبال تصویب کنوانسیونی برای مبارزه با جرایم بستر فضای مجازی در دنیا هستند. در این ماجرا کشورهای غیرمتعهد نیز همصدا شده‌اند و ایران لیدر این حرکت عملا هست.

– توصیه من به مسئولین و مقامات کشور این است که حتما در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی حضور داشته باشند و اول پیام و یا پست خود را در نرم افزارهای ایرانی منتشر کنند بعد نرم افزارهای خارجی، آنهم خارجی های فیلتر نشده؛ در هر حال حضور در پلتففرم های فیلتر شده و فعالیت در آنها خلاف است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.