تلفن همراه

فناوری

September 27, 2020
12:49 یکشنبه، 6ام مهرماه 1399
کد خبر: 116610

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا در تهران: 5G فقط افزایش پهنای باند نیست

ICTna.ir – رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: 5G فقط افزایش پهنای باند نیست بلکه سبک زندگی مان تغییر خواهد کرد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نیز تغییر خواهد داد.
 
1073687_947.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، علیرضا زالی صبح امروز در مراسم رونمایی از کاربردهای 5G در ایران که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود: کاربردهای حوزه انسانی 5G به ملاحظات اخلاقی و انسانی نیاز دارد.
 
او ضمن قدردانی از اقدامات محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارتخانه متبوعش در راستای مقابله با کرونا گفت: اولین گزارش ردیابی دیجیتالی و مانیتورینگ واقعی کرونا در قم و گیلان و نقشه ردیابی سیر و سفر ناقلین و مبتلایان توسط او و همکاران شان در وزارت ارتباطات انجام شد.
 
زالی با اشاره به اینکه در این میان تامین پهنای باند دانشگاه ها و بسط فضای دیجیتالی و استفاده از فضای دیجیتالی برای اساتید دانشگاه ها با وزیر ارتباطات صورت گرفت، افزود: همچنین توانستیم 50 هزار بیمار مبتلا در تهران را با ردیابی دیجیتال شناسایی کنیم و نقشه کسانی که در فاصله 100 متری مبتلا هستند نیز تهیه شده و موجود است.
 
به گفته او، در زمینه پزشکی از راه دور دنیا هنوز راه زیادی دارد و 10 درصد خدمات پزشکی تا سال 2017 از راه دور ارایه می شد و پیش بینی می شود این رقم در سال 2024 به 25 درصد برسد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جراحی از راه دور را جاه طلبانه ترین بخش پزشکی از راه دور عنوان کرد و گفت: این خدمت مزایای فوق العاده ای دارد و نباید فرصت سوزی کنیم.
 
او افزود: از سال 1980 که این حخث شکل گرفته، توانستند پروتز مثانه را از راه دور کنترل کنند و اخیرا هم در چین استفاده از ربات ها روی کبد یک حیوان جراحی انجام شد.
 
فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: جراجی از راه دور موجب می شود ضمن اینکه لرزش دست جراح کاهش یافته و دقت آن افزایش یابد، جراحان فرایندهای مکانیکی را نیز تشخیص دهند. ضمن اینکه علاوه بر بستر ارتباطی، ربات های جراحی هم مهم هستند و امیدواریم به سمت توسعه ربات های جراحی حرکت کنیم و بتوانیم ربات هایی شبیه ربات «داوینچی» را توسعه دهیم.
 
او، فقدان فیدبک لسمی توسط جراج در اعمال جراحی از راه دور را یکی از کمبودهای این فناوری عنوان و ابراز امیدواری کرد برای این مساله نیز به زودی راهکاری یافت شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.