سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 11, 2020
11:17 یکشنبه، 20ام مهرماه 1399
کد خبر: 117032

گیت لب هم ایرانیان را تحریم کرد

بدون اطلاع قبلی اکانت‌های برنامه‌نویسان ایرانی در این سرویس مسدود شده است
 
 
شرکت گیت‌لب با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دسترسی کاربران ایرانی به سایت خود را مسدود کرد.
 
روز گذشته پلتفرم گیت‌‌لب در اقدامی ناگهانی و بدون هیچ اطلاع‌‌رسانی قبلی، دسترسی برنامه‌نویسان و شرکت‌های ایرانی را به این سرویس قطع کرد. این شرکت در پاسخ به ایمیل‌های اعتراضی کاربران ایرانی، «محدودیت‌های قانون کنترل تجارت آمریکا» را دلیل این اقدام عنوان کرده است. گیت‌لب پس از اعلام این خبر در اکانت رسمی خود در توییتر، دیگر ‌ایمیل‌های کاربران ایرانی را هم پاسخ نمی‌دهد. گیت‌لب پلتفرمی است که به برنامه‌نویسان امکان ذخیره کدهای پروژه‌های مشارکتی و خصوصی را می‌دهد. این سرویس در بین برنامه‌نویسان دنیا از اهمیت و شهرت زیادی برخوردار است و به‌عنوان پلتفرمی وسیع برای ذخیره کدهای برنامه‌نویسان شناخته می‌شود.
 
جایگزینی مدل ایرانی کار آسانی نیست
در همین رابطه میلاد نوری در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران با اشاره به اینکه گیت‌لب علاوه‌بر مدیریت سورس‌ کدها، ابزارهای دیگری چون اتوماسیون‌سازی هم به برنامه‌نویسان ارائه می‌دهد، توضیح می‌دهد: «جایگزین کردن مدل ایرانی این سرویس کار آسانی نیست، اما این سرویس، نسخه منبع‌باز خود را در اختیار عموم قرار داده که هر فردی می‌تواند آن را روی سرویس خود راه‌اندازی کند. با این حال برای شرکت‌ها و افرادی که دسترسی به سرویس‌های اختصاصی ندارند، مقرون‌به صرفه نیست.»
 
این برنامه‌نویس در ادامه افزود: «در حال حاضر 13 سورس‌کد پروژه ما روی این سرویس قرار دارد که به آن دسترسی نداریم و با مسدود کردن ناگهانی اکانت‌ها توسط گیت‌لب، نسخه پشتیبانی هم از آن‌ها تهیه نکردیم. از آن‌جایی که قادر به وارد شدن به اکانت خود نیستیم حتی نمی‌دانیم که کدام پروژه‌ها در این سرویس ذخیره شده‌اند. همچنین پیگیری‌های ما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. برنامه‌نویسان و شرکت‌های بسیاری در ایران در حال حاضر دچار همین وضعیت شده‌اند.»
 
به گفته این برنامه‌نویس، تحریم ارائه خدمات به کاربران ایرانی برای بسیاری از شرکت‌های خارجی وجود دارد اما در حال حاضر نحوه اجرای آن قابل بحث است. او توضیح می‌دهد که سرویس مشابه یعنی گیت‌هاب هم به دلیل تحریم‌ها مجبور به محدود کردن اکانت‌های ایرانی شد، با این تفاوت که زمانی را برای انتقال پروژه‌ها برای کاربران در نظر گرفت و همچنین به اکانت‌ها ایرانی اجازه دسترسی به مخازن عمومی آن را به صورت محدود داد.
 
 
پیام گیت‌لب به کاربران ایرانی: «به علت اتک‌های متعدد اکانت شما مسدود شده است.»
شرکت‌های زیرساختی ایرانی، بهترین راه حل موجود
نوری اعتقاد دارد ابزارهای مشابه این سرویس‌ها به آسانی یافت می‌شوند اما اعتمادی برای ارائه خدمات مداومشان با توجه به تحریم‌های علیه ایران وجود ندارد و ممکن است هر ساعتی اکانت‌ها را مسدود کنند. او بهترین راه‌حل این مشکل را ارائه این خدمات توسط شرکت‌های زیرساختی ایرانی می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «شرکت‌های ارائه دهنده زیرساختی مانند ابرآروان، آسیاتک و هاست ایران که به سرورهای متعددی دسترسی دارند، می‌توانند با استفاده از نسخه‌های کد‌باز این خدمات را در ازای مبلغ پایین‌تری به صورت اشتراکی در اختیار کاربران قرار دهند.»
 
البته او تاکید دارد که این موضوع با راه‌اندازی گیت یا گیت ملی متفاوت است.
 
نوری همچنین ایجاد یک هشتگ اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی را پیشنهاد کرد و گفت: «در حال حاضر همه کاربران ایرانی به خصوص وزیر ارتباطات، آذری جهرمی، با توجه به تاثیری که دارند، باید به زبان انگلیسی و با یک هشتگ واحد در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را اعلام کرده تا بلکه این شرکت به آن‌ها یک فرصت حداقل 72 ساعته را برای انتقال پروژه‌ها بدهد.»
 
او در پایان می‌گوید که یکی از بزرگترین مشکلات حوزه نرم‌افزار این است که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اساسی که برای آن‌ها به وجود می‌آید،‌ کسی صدایشان را نمی‌‌شنود.
 
گیت‌لب اولین شرکتی نیست که پس از اعمال تحریم‌های تکنولوژی آمریکا علیه ایران از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کند. از چند سال پیش بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله اپل، گوگل و مایکروسافت دسترسی کاربران ایرانی به برخی از سرویس‌هایشان را غیرممکن کرده‌اند. سرویس موزیک ساندکلاد (Soundcloud) هم جدیدترین شرکتی است که از چند روز پیش دسترسی کاربران ایرانی را قطع کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.