بازی

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 11, 2020
14:43 یکشنبه، 20ام مهرماه 1399
کد خبر: 117045

اینتل Core i3-10100F برای گیمرهای کم‌بودجه معرفی شد

 
 
 Core i3-10100F تراشه‌ی جدید سری کامت لیک است که چهار هسته و هشت ترد دارد و گیمرهایی با بودجه‌ی محدود را هدف قرار می‌دهد. این تراشه در پی رقابت با AMD Ryzen 3 3300X است.
   
اینتل  در سکوت خبری تراشه‌ی نسل دهمی جدیدی تحت عنوان Intel Core i3-10100F را به فهرست تراشه‌های وب‌سایت ARK خود اضافه کرد. تیم آبی در جریان رونمایی اولیه‌ی تراشه‌های نسل دهمی سری کامت لیک اس (Comet Lake-S) چیزی از این تراشه نگفته بود و به‌تازگی مشخصات فنی آن را فهمیده‌ایم.
 
تراشه‌ی جدید اینتل در دسته‌ی تراشه‌های بسیار قدرتمند و گران‌قیمت قرار نمی‌گیرد؛ اما تیم آبی از عرضه‌ی آن هدف مشخصی دنبال می‌کند. نگاهی به مشخصات فنی تراشه و جایگاهی که اینتل در بازار برای آن تعریف کرده است، به ما نشان می‌دهد Intel Core i3-10100F به ‌منظور رقابت مستقیم با AMD Ryzen 3 3300X معرفی شده است. AMD Ryzen 3 3300X حدودا پنج ماه پیش عرضه شد؛ اما به‌دلیل استقبال مناسب،‌ با کمبود موجودی مواجه شده است و در اکثر اوقات، خرده‌فروشی‌های سخت‌افزار AMD Ryzen 3 3300X را برای فروش نداشتند. 
 
اینتل Core i3-10100F همچون Ryzen 3 3300X چهار هسته و هشت ترد و سرعت کلاک بوست ۴٫۳ گیگاهرتز دارد
ظاهرا Core i3-10100F اینتل قرار است در نقش تراشه‌‌ای گیمینگ برای گیمرهایی که بودجه‌ی کمی دارند ظاهر شود. این تراشه‌ی سری کامت لیک که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده، مجهز به چهار هسته‌ی پردازشی با سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۶ گیگاهرتز و هشت ترد است.
 
بر اساس اطلاعات رسمی،‌ تراشه‌ی مورد بحث اینتل می‌تواند به سرعت کلاک تقویت‌شده‌ی (بوست) ۴٫۳ گیگاهرتز دست پیدا کند. توان طراحی حرارتی (TDP) اینتل Core i3-10100F برابربا ۶۵ وات است و این تراشه‌ی چهار هسته‌ای به سیستم خنک‌کننده‌ی نسبتا ضعیفی نیاز دارد که خبر خوبی برای گیمرهایی با بودجه‌ی محدود محسوب می‌شود.
 
پسوند F در نام تراشه اعلام می‌کند Core i3-10100F از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع بهره نمی‌برد. همان‌طور که اشاره کردیم، تراشه‌ی موردبحث برای گیمرها عرضه می‌شود و این یعنی نمی‌توان نبود پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع را لزوما نکته‌ی بدی به‌حساب آورد. گیمرهایی که به ‌دنبال تهیه‌ی Core i3-10100F باشند قطعا در سیستم خود کارت گرافیک مجزا دارند و نیازی به پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع پیدا نمی‌کنند. بر اساس گفته‌های اینتل، Core i3-10100F قرار است با قیمت بین ۷۹ تا ۹۷ دلار به بازار عرضه شود. بااین‌حال فعلا به‌طور دقیق نمی‌دانیم  تراشه‌ی موردبحث در چه تاریخی به بازار عرضه خواهد شد.
 
 
 
به‌وضوح می‌توان دید که اینتل با معرفی Core i3-10100F در تلاش است تراشه‌ی محبوب Ryzen 3 3300X را در بازار به ‌چالش بکشد. تراشه‌ی مورد بحث AMD  که مبتنی ‌بر ریزمعماری ذن ۲ (Zen 2) با لیتوگرافی هفت نانومتری است، همچون تراشه‌ی اینتل چهار هسته و هشت ترد دارد. تراشه‌ی Ryzen 3 3300X در مقایسه‌ با Core i3-10100F دارای سرعت کلاک پایه‌ی ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر و ۱۰ مگابایت حافظه‌ی کش سطح سوم (L3 Cache) بیشتر است. تراشه‌ی مورد بحث AMD همچون Core i3-10100F پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع ندارد.
 
تراشه‌ی Ryzen 3 3300X همچون تراشه‌ی اینتل دارای توان طراحی حرارتی ۶۵ وات است و حریف مناسبی برای Core i3-10100F محسوب می‌شود. AMD در تراشه‌ی Ryzen 3 3300X از خنک‌کننده‌ی CPU ویژه‌ای با نام Wraith Stealth استفاده کرده است. ازطرفی انتظار داریم اینتل تراشه‌ی Core i3-10100F را با همان هیت‌سینک قدیمی که نام دقیقش را هیچ‌کس نمی‌داند، به بازار عرضه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.