اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 20, 2020
11:12 سه شنبه، 29ام مهرماه 1399
کد خبر: 117314

کاهش هزینه تامین تلفن‌همراه توسط خانواده‌ها با هوشمندسازی مدارس

 مشاور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات گفت: «شبکه هوشمند مدارس دانا» رویکرد مدرسه محور دارد که با اجرایی شدن آن در آینده، نیاز به تامین ابزار آموزش مجازی مانند تلفن‌همراه برای تک‌تک دانش‌آموزان از بین می‌رود.
 
کمتر از یک ماه قبل اتفاق مهمی در حوزه آموزش مجازی در کشور رخ داد. اتفاق بی‌سابقه‌ای که پیش از این در کشور به مرحله اجرا در نیامده بود. دانش‌آموزان ایرانی، در آن زمان به طور رسمی صاحب یک شبکه ملی، هوشمند و با دسترسی خاص و ارزان‌قیمت شدند. شبکه‌ای تحت عنوان «شبکه هوشمند مدارس دانا» که قرار است بستر اصولی و درستی را برای تحصیل دانش‌آموزان، آموزش معلمان و حتی نظارت والدین مهیا کند. این شبکه گام بزرگی در مسیر عدالت آموزشی است. شکل نمادین این عدالت آموزشی نیز زمانی به تصویر کشیده شد که معاون وزیر ارتباطات (امیر ناظمی) برای افتتاح این طرح که با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات انجام شد، به دورافتاده‌ترین مدرسه روستایی در کنارک سیستان و بلوچستان رفت تا بگوید آموزش، حتی در دورترین فاصله از پایتخت حق همگانی بچه‌های ایرانی است.
 
عدالت آموزشی برقرار می‌شود
 
مشاور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، شبکه دانش‌آموزی دانا را تشریح کرد. وی درباره آغاز اتصال مدارس به «شبکه هوشمند مدارس دانا» گفت: علاوه بر اتصال ۷۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه شهری و روستایی به شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات از «شبکه هوشمند مدارس دانا» در لایه خدمات و محتوا نیز رونمایی کرده است.
 
«مشکات اسدی» افزود:طبق ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه، هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیکی (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوا) به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آموزش و مشاوره تحصیلی، بازی رایانه‌ای آموزشی، استعداد سنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های فنی و اجتماعی به‌صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ جزو وظایفی است که به وزارت ارتباطات محول شده تا با همکاری آموزش و پرورش اجرا شود.
 
باری که از روی دوش خانواده‌ها برداشته خواهد شد
 
مشاور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: تمرکز اصلی در این پروژه، آموزش مدرسه‌محور است. در طرح «شبکه هوشمند مدارس دانا» تلاش کردیم با اتصال مدارس به شبکه ملی و در اختیار قراردادن مودم به آن‌ها بستری را فراهم کنیم تا در آینده بتوانیم با در اختیار قرار دادن دیوایس (ابزار آموزش مجازی) و ایجاد مکانی به عنوان اتاق فناوری در مدارس، دیگر نیاز نباشد که نگران تامین تبلت و گوشی تلفن‌همراه برای تک تک دانش‌آموزان خصوصا در روستاها و شهرها باشیم. زمانی که مدرسه توانمند باشد، نیاز به تامین دیوایس برای هر دانش‌آموز رفع می‌شود.
 
او بابیان این‌که پروژه اتصال مدارس زیرمجموعه پروژه USO (خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات) است، افزود: اتصال سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات و بار اجرایی این پروژه روی دوش اپراتورها است. ما نیز از بودجه مربوط به پروژه USO، رویه هوشمند سازی مدارس را جلو بردیم.
 
مشاور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات تشریح کرد: اپراتورها غیر از اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات، در تهیه مودم نیز بسیار کمک کردند. دسترسی به مودم به‌عنوان یک ابزار ضروری در هوشمندسازی مدارس به دلیل تحریم‌ها علیه ایران محدود بود، به همین دلیل با همکاری اپراتورها به سمت تولید مودم‌های OUT DOOR داخلی رفتیم و به این واسطه اکنون تمام مدارسی که به «شبکه هوشمند مدارس دانا» متصل هستند، مودم در اختیار دارند.
 
اسدی خاطرنشان کرد: «شبکه هوشمند مدارس دانا» یکی از زیرساخت‌های جدی ایجاد عدالت آموزشی است که با پذیرش تنوع بازیگران در حوزه آموزش الکترونیک،  بستر ارائه خدمات به آنها فراهم شده است.
 
برنامه‌ریزی برای رایگان شدن آموزش الکترونیکی
 
وی گفت: تولیدکنندگان محتوا می‌توانند خدمات مورد نیازی که از سوی سازمان فناوری در ۲۴ حوزه شناسایی شده را تهیه کرده و با استفاده از بستری که دانا آن را مهیا کرده، خدمات‌شان را ارائه بدهند. ‌ در روز افتتاحیه این طرح، پنج بازیگر اصلی و بزرگ به ما پیوستند تا خدمات درسی و فرادرسی خود برای مناطق محروم روستایی را به‌صورت رایگان ارائه کنند. طاقچه، لایو بوک، دانا پلاس، هفتین، کوشا، فیدیبو از جمله استارتاپ‌هایی هستند که در این پروژه ما را همراهی می‌کنند.
 
مشکات اسدی اضافه کرد: در سراسر دنیا بسترهایی از جنس دانا وجود دارند؛ بسترهایی که وقتی دانش‌آموز در آن قرار می‌گیرد از مزیت جدی آموزش الکترونیکی برخوردار می‌شود. البته این طرح کاملاً به شکل رایگان نیست، چون برخی از خدماتی که توسط استارتاپ‌ها ارائه می‌شود متنوع است و با پرداخت مبلغی از سوی دانش‌آموز و مدرسه در دسترس قرار می‌گیرد، اما «دانا» بستری را ایجاد کرده تا سیاست‌گذار برای دسترسی رایگان یا حداقل پرداخت توسط دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند. این گام مهمی در جهت دستیابی به عدالت آموزشی است.
 
وی اضافه کرد: شرکت‌هایی که در لایه خدمات شبکه هوشمند مدارس دانا معرفی شده‌اند نیز دارای رویکرد مدرسه محور هستند. در این بستر، برخی خدمات به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که نیاز آموزشی‌شان است، یکسری خدمات، دغدغه مدرسه و والدین هستند که آن‌ها نیز در این بستر تامین شده است. این سه گروه به محض ورود به «شبکه هوشمند مدارس دانا» با طیفی از ابزار و خدمات مواجه می‌شوند که می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
امنیت دانش‌آموزان در بستر دانا تضمین شده است
 
مشاور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات درباره امنیت دانش‌آموزان در فضای شبکه دانا و استارتاپ‌هایی که در این حوزه خدمات ارائه می‌دهند، گفت: استارتاپ‌های ارائه دهنده محتوا بر بستر شبکه دانا، از پروتکل‌های امنیتی عبور کرده و کاملاً برای استفاده دانش‌آموزان امن هستند. دسترسی مدارس به ابزارهای آموزشی، ارائه خدمات آموزشی برای دانش‌آموزان و والدین و داشتن یک شبکه رسمی برای آموزش مدارس از جمله مزیت‌هایی به شمار می‌رود که «شبکه هوشمند مدارس دانا» ایجاد کرده است.
 
وی با بیان اینکه میزان دیتای تولید شده در این شبکه زیاد است و حفاظت از آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: به دلیل در نظر گرفتن ابر اختصاصی برای شبکه دانا، امنیت سرورهای شرکت‌های همکار ما تضمین می‌شود.
 
مشکات اسدی اضافه کرد: دانا بستری است برای این‌که بازیگران متنوعی در آموزش الکترونیک به وجود بیایند، حمایت شوند و رشد کنند. به‌زودی سامانه‌ای را معرفی می‌کنیم که شرکت‌های دیگر نیز بتوانند همکاری خود با شبکه هوشمند مدارس دانا را در آن آغاز کنند.
 
سیم کارت دانش‌آموزی
 
مشاور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات گفت: سیم‌کارت دانش‌آموزی سال‌ها قبل در کشور ما تولید شد، اما آن‌طور که انتظار می‌رفت از آن استقبال نشد. شاید آن زمان احساس نیازی در خانواده‌ها و مدارس وجود نداشت تا آن‌ها را برای خرید ترغیب کند، اما اکنون با شیوع کرونا و الکترونیکی شدن آموزش، سیم‌کارت دانش‌آموزی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
 
اسدی گفت: ابتکار دیگری که انجام شده، تولید سیم‌کارت کوشا است. دانش‌آموزان پس از تهیه این سیم‌کارت می‌توانند با قیمت پایین به محتواهایی که مناسب سن‌شان است دسترسی پیدا کنند که بقیه اپراتورها نیز می‌توانند به این پروژه بپیوندند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.