تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 26, 2020
14:36 دوشنبه، 5ام آبانماه 1399
کد خبر: 117488

لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های دورکاری با شیوع کرونا

 
 
معاون توسعه منابع انسانی اپراتور همراه اول درباره دورکاری این شرکت در زمان شیوع کرونا اظهار کرد: بخش زیادی از فرآیندهای مدیریت بحران وابسته به پایداری سیستم‌های اپراتورهاست اما با ایجاد زیرساخت‌های لازم، بخش قابل توجهی از همکاران ما، در حال حاضر از منزل برای شرکت کار می‌کنند.
 
به گزارش ایسنا، از زمانی که ورود کرونا به کشور اعلام شده، روش‌هایی از قرنطینه خانگی و فاصله‌گذاری اجتماعی و آموزش آنلاین و دورکاری مورد توجه قرار گرفت تا حضور افراد در مکان‌های اجتماعی را کاهش داده و البته فعالیت‌های روزمره افراد ادامه یابد. دورکاری یا انجام وظایف کاری در منزل، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند از حضور افراد مبتلا و احتمال انتقال این ویروس توسط آن‌ها بکاهد و همچنین کسانی که در معرض انتقال هستند را در برابر این ویروس حفظ کند.
 
با توجه به افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان که عمدتاً ناشی از رعایت‌ نشدن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است و به‌منظور کاستن ترددهای شهری و تماس شهروندان با یکدیگر، بخشنامه نحوه اجرای دورکاری از سوی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات حوزه مسئولیت خود با حضور ۵۰ درصد کارکنان، ترتیبی اتخاذ کنند که در ارائه خدمات به مردم و ارباب رجوع، به‌ویژه «خدمات ضروری»، وقفه‌ای ایجاد نشود.
 
در این راستا جعفر بلوک‌آذری -معاون توسعه منابع انسانی اپراتور همراه اول- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعلام شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته اظهار کرد: برای رسیدگی به این موضوع، جلسات متعددی تشکیل شد که یکی از اقدامات عاجل ما، بحث تعریف زیرساخت‌های دورکاری بود. بخش زیادی از فرآیندهای مدیریت بحران وابسته به پایداری سیستم‌های اپراتورهاست و موضوع کار ما ستادی، پژوهشی و مطالعاتی نیست که اگر مدتی تعطیل باشد، اتفاقی نیفتد، ادامه تداوم حیات فعالیت‌های اصلی ما برای مردم، سیستم، دولت، حاکمیت و مدیریت کشور بسیار حیاتی و مهم است.
 
وی ادامه داد: از این جهت نیازمند زیرساخت‌هایی بودیم که افراد بتوانند از منزل کار کنند و حضور فیزیکی نداشته باشند که بالافاصله این تصمیمات گرفته شد. ما از دورکاری ۳۰ درصد پرسنل شروع کردیم و به ۵۰ درصد بردیم، در مواردی هم تا ۸۰ درصد دورکاری را ایجاد کردیم و بخش قابل توجهی از همکاران ما با زیرساخت‌هایی که ایجاد کردیم، از راه دور در منزل برای شرکت کار می‌کنند.
 
معاون توسعه منابع انسانی همراه اول با بیان اینکه با افزایش شیوع کرونا در شهریور و مهر، تصمیمات را شدیدتر کردیم،‌ افزود: ما تا جای ممکن جلسه حضوری نمی‌گذاریم، افراد هم که به چند دسته تقسیم شدند؛ افرادی که پرخطر بودند،‌ مثل مادران فرزندان خردسال، خانم‌های باردار، افراد دارای نارسایی جسمی مانند معلولان و جانبازان، کسانی که بیماری زمینه‌ای داشتند و افراد بالای ۶۰ سال، اجبارا دورکار شدند و بقیه افراد را هم با مسوولیت مدیر مربوطه، به‌نحوی که فعالیت واحد متوقف نشود، اجبار کردیم که تا حد زیادی دورکار شوند.
 
بلوک‌آذری با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات در دورکاری شرکت‌ها بیان کرد: برای شرکت‌هایی که در این حوزه آی‌تی فعالیت می‌کنند،‌ دورکاری راحت‌تر از سایر شرکت‌هاست. اما دو ملاحظه وجود دارد؛ یک سری بسترهای سخت‌افزاری وجود دارد که نمی‌توان به منزل برد و به دلیل عملیات فیزیکی، باید در محل انجام شود. تعداد زیادی سایت آنتن‌های موبایل، BTS‌ها در کل کشور هست که نیاز به رسیدگی، توسعه و تعمیر دارد. افزایش کیفیت شبکه، ایجاد سرویس‌های جدید و بخشی از کار ما تحت هر شرایطی، میدانی و در صحنه است.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش دیگری از فعالیت همکاران ما، پایش این فعالیت‌ها و پایش شبکه است، که بعضا امکاناتش به‌نحوی است که بخش زیادی از آن باید حضوری انجام شود. اگر این موارد را مستثنی کنیم، باقی فعالیت‌ها را خیلی راحت‌تر از دستگاه‌هایی که هنوز عملیات سنتی انجام می‌دهند و فرآیندهایش به‌روز نشده، به‌صورت دورکاری انجام می‌دهیم.
 
معاون توسعه منابع انسانی همراه اول گفت: به جز بحث دورکاری و الزامات بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی، ما مرتبا پایش وضعیت سلامت و تست غربالگری داشتیم. یکی دیگر از اقداماتمان، بحث تله‌مدیسین و پزشکی از راه دور است. که در حال فراهم کردن بسترهایش هستیم. تلاش می‌کنیم این امکانات را در فاز اول برای همکارانی که مبتلا شدند یا مشکوک به ابتلا هستند، ایجاد کنیم تا در مدتی که در قرنطینه هستند، بتوانند مشاوره پزشکی بگیرند و یا اگر نیاز به بازدید حضوری دارند، دریافت کنند. در فاز بعدی این خدمات را برای کلیه همکاران،‌ حتی کسانی که مبتلا نیستند، توسعه می‌دهیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.