تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

October 27, 2020
11:19 سه شنبه، 6ام آبانماه 1399
کد خبر: 117516

هدف «پی‌پل» از پذیرش بیت‌کوین چیست؟

 
 
هر چند پی‌پل اعلام کرده است که تا پایان سال سرویسی ارائه خواهد کرد که در آن به دارندگان حساب کاربری پی‌پل اجازه می‌دهد تا از رمزارزهای اصلی برای پرداخت‌های خود استفاده کنند اما به نظر می‌رسد این سرویس پی‌پل کارایی چندانی نداشته باشد و کسی از آن استفاده نکند.
 
 اکثریت قاطع تراکنش‌های رمزارزی با هدف دستکاری قیمت و سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد و کسانی تصور می‌کنند بیت‌کوین سرمایه گذاری مناسبی است هیچ‌گاه از آن برای پرداخت استفاده نخواهند کرد. اما وقتی پی‌پل اعلام کرد که کاربرانش به زودی می‌توانند برای انجام پرداخت‌های آنلاین خود از رمزارز استفاده کنند بسیاری اعلام کردند که پی‌پل با این اقدام خود را تبدیل به یک کیف‌پول تاثیر گذار دیجیتالی خواهد کرد و نتیجه آن می تواند موجب افزایش پذیرش ارزهای رمزنگاری شده در میان کاربران روزمره و بازرگانان آنلاین باشد. طبق گزارش‌های منتشر شده تا کنون ۳۴۶ میلیون حساب کاربری در پی‌پل فعال است که از این تعداد ۲۶ میلیون آن متعلق به تاجران است.
 
بیت‌کوین که در ابتدا به عنوان جایگزینی برای اسکناس و پول رایج معرفی شد در حال حاضر کاربرد چندانی برای خرید کالا یا خدمات ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که عمده بیت‌کوین‌ها برای کسب سود و سرمایه نگهداری می‌شوند و با اینکه برخی فروشگاه‌ها بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت می‌پذیرند اما به نظر می‌رسد که مردم تمایلی برای استفاده از بیت‌کوین برای خرید یا کار‌های اینچنین ندارند. شاید پی‌پل بتواند این وضعیت را بهبود بخشد اما تصور نمی‌کنم که تمرکز اصلی پی‌پل روی این موضوع باشد.
 
کمی بیشتر به این موضوع فکر کنید. اگر شما واقعا مطمئن هستید که ارزش بیت‌کوین سر به فلک خواهد کشید پس چرا باید مقداری از بیت‌کوین خود را صرف خرید پیتزا کنید؟ پس می‌توان گفت کسانی که خدمت پی‌پل را برای تبادل دلار با بیتکوین استفاده می‌کنند در واقع در حال سرمایه گذاری هستند.
 
پی‌پل همچنین به کاربران اجازه نمی‌دهد که رمزارز‌های خود را برای پرداخت از کیف پول خود خارج کرده و به کیف دیگری واریز کنند یا از جای دیگری بیتکوین به کیف پول پی‌پل خود وارد کنند؛ همچنین کنترل کلید‌های خصوصی نیز در این سیستم در اختیار کاربران نخواهد بود. ماجرا کمی بو دار است. توجه داشته باشید که مصرف کننده یا فروشنده در واقع مالک بیت‌کوین واقعی نخواهند بود. اگر مشتری بخواهد با استفاده از بیت‌کوینی که در کیف‌پول پی‌پل نمایش داده می‌شود هزینه خرید خود را پرداخت کند، پی‌پل به فروشنده دلار ارائه می‌دهد.
 
کسانی که واقعا قصد استفاده از بیت‌کوین برای خرید را دارند در جایی از آن استفاده خواهند کرد که روشی همچون پی‌پل پذیرفته شده نیست. براساس داده‌های Chainalysis و طبق گزارش نیویورک تایمز مقدار رمزا ارزصرف شده در «بازار‌های تاریک» در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ به اوج تازه‌ای رسید و دو سوم افزایش پیدا کرد. پس اگر یکی از کاربرد‌های مهم بیت‌کوین در حوزه بازار‌های تاریک و کاربرد‌های غیرقانونی باشد، احتمالا کاربران از سیستم پرداخت پی‌پل استفاده نخواهند کرد.
 
پس داستان چیست؟
خب از آنجایی که مالکان پی‌پل بسیار ثروتمند و باهوش هستند باید فرض را بر این گذاشت که برنامه‌ای وجود دارد. به عقیده من این برنامه از خرید و فروش رمزارز برای سرمایه‌گذاری فراتر خواهد رفت. مطمئن نیستم که پی‌پل دقیقا چرا و چطور برنامه خود را دنبال می‌کند اما با تجربه محدودی که در استراتژی‌های مالی موسسات در مواجهه با تکنولوژی‌های جدید دارم حدسی در این رابطه به ذهنم می‌رسد.
 
مدیرعامل پی‌پل هنگام اعلام خبر ورود این شرکت به موضوع رمزارزها گفت: « تغییرشکل ارز به اشکال دیجیتالی آن اجتناب ناپذیر است و مزایای واضحی از این تغییر شکل پیش‌رو خواهد بود.»
 
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد اول از همه این اقدام پی‌پل تماما با هدف بازاریابی انجام گرفته است. اعلام این برنامه قیمت سهام پی‌پل را افزایش داد و صدها هزار مقاله اینچنینی درمورد آن نوشته شد. حتی اگر این طرح باعث سود دهی نشود بازهم سرمایه‌گذاری در زمینه نرم‌افزار و مجوز‌ها به تنهایی سود دهی لازم را خواهد داشت. چند سال پیش من روی پروژه‌ای برای سازمان خدمات مالی در بخش خدمات مالی بین‌المللی کار می‌کردم و محاسبات مربوط به برند سازی را به خاطر دارم:‌ در آنجا حتی اگر سود حاصل از اداره بیت‌کوین برابر با صفر بود، بازهم تبلیغ یک قابلیت و ظرفیت نگهداری بیت‌کوین ارزش داشت.
 
دوم اینکه تکنولوژی رمزارزها پایه و اساس یک تحول طولانی مدت خواهد بود در نتیجه ساختن همچین شبکه‌هایی ارزشمند است و هر موسسه‌ای باید در این زمینه تخصص پیدا کند. در آینده حتی اگر رمزارزها نیز دیگر سوددهی و کارایی نداشته باشند بازهم می‌تواند از این زیرساخت برای توکنیزه کردن و معاملات توکنی استفاده کرد.
 
سوم و مهم تر از همه اینکه به نظر من پی‌پل دو طرح طولانی مدت و استراتژی را برای کیف‌پول و محتویات آن در سر دارد. شرکت‌های همچون پی‌پل با نگاه به همتایان چینی خود که قدرت بالایی دارند می‌خواهند قدرت خود را در رقابت با آنها افزایش دهند و پی‌پل احتمالا قصد دارد از مرحله پرداختی‌ها عبور کرده و چندین دارایی مختلف را برای مشتریان اداره و نگهداری کند. به این ترتیب پی‌پل احتمالا به دنبال معامله و مدیریت دارایی‌های دیجیتال در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.
 
پی‌پل خیلی هوشمندانه تلاش می‌کند تا تخصص خود را در بانکداری تجاری و گزینه‌های نامتمرکزی همچون بیتکوین افزایش دهد.
 
با دنبال کردن این خط فکری به نوع خاصی از دارایی‌های دیجیتال خواهیم رسید؛ ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC). جک ما مالک علی‌بابا که یکی از بزرگترین عرضه‌های عمومی سهام را برای انت گروپ را پیش رو دارد گفته است که ارز‌های دیجیتال نقش مهمی در ساخت سیستم مالی نسل آینده ایفا خواهند کرد و «ما باید به دنبال تثبیت سیستم مالی از طریق ارز دیجیتال باشیم». بنابراین نباید از کنار مسئله رمزارز‌ها و ارز دیجیتال به سادگی رد شد.
 
از آنجایی که دولت چین به تازگی شروع به توزیع ارز دیجیتال از طریق بانک‌های تجاری و اپلیکیشن‌ها کرده است پی‌پل هم می‌خواهد تخصص خود را در این حوزه افزایش داده تا زمانی که دولت آمریکا نیز تصمیم گرفت وارد این عرصه شود یکی از گزینه‌های اصلی برای همکاری با دولت باشد. اگر پی‌پل بتواند از زیرساخت‌های سنتی و پرداخت‌های کارتی فاصله بگیرد و به بازیگر اصلی در این حوزه تبدیل شود و از رقبا پیش افتد، تحولی مهم را در حوزه پرداخت شاهد خواهیم بود.
 
به نظر من آزمایش پی‌پل با بیتکوین آنچنان مربوط به این رمز ارز نخواهد بود. به نظر من این اقدام بخشی از یک تحول بزرگ‌تر است که در آینده امور مالی را متحول خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.