اپلیکیشن

تلفن همراه

October 28, 2020
13:17 چهارشنبه، 7ام آبانماه 1399
کد خبر: 117560

سوالات نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس از جهرمی درباره تلگرام!

 
 
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از زمان استقرار CDN های تلگرام در کشور، می بایست ترافیک استفاده از این پیام رسان با نرخ داخلی برای کاربران محاسبه می شده درحالیکه با نرخ بین الملل و چندبرابری نسبت به ترافیک داخلی مورد محاسبه قرار گرفته و از حساب کاربران کسر شده است وزیر باید در این خصوص در کمیسیون شفاف سازی کنند.
 
 عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اوایل شروع به کار مجلس شورای اسلامی، ویدیو و کلیپ های گرافیکی در سطح فضای مجازی منتشر شد که بیانگر یک تخلف در خصوص پیام رسان تلگرام بود. در همین راستا فعالان فضای مجازی و برخی کاربران نیز این مباحث و مطالبات را به نمایندگان منتقل کردند و در این خصوص شفافیت این موضوع دغدغه جدی داشتند.
 
وی ادامه داد: بر اساس خواسته کاربران و فعالان فضای مجازی، مصاحبه های مختلفی با رسانه ها انجام دادم و خواستار ورود کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان بازرسی به موضوع شدم و همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستم که درخصوص این دغدغه پاسخ لازم را بدهد.
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد: پس از اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخ لازم را نداد، از طریق تذکری کتبی در مردادماه خواستار تشریح و شفاف سازی مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین الملل برای کاربران تلگرام با وجود استقرار CDN  های تلگرام در کشور شدم.
 
وی افزود: تاکنون این وزارتخانه اقدامی در این خصوص انجام نداده و پاسخی به بنده واصل نگردیده. مکاتبه ای نیز مجددا با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام دادم و خواستار پاسخ به تذکر شدم که متاسفانه اقدام لازم صورت نگرفت.
 
مقتدایی مطرح کرد: در همین راستا ، از ابزار قانونی سوال از وزیر بهره گرفتیم و امروز سوالی را به همراه سایر نمایندگان محترم در همین خصوص از آقای آذری جهرمی مطرح کردیم که به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد و ایشان باید در کمیسیون جهت پاسخ به این سوال حضور یابند.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سال ۱۳۹۰ خطاب به دولت مستقر مطرح کردند: « به سؤالات و ابهامات پاسخ دهید تا این مسائل در رسانه‌ها نیز پخش و مسائل روشن شود که در این صورت غرض‌ورزی غرض‌ورزان به جایی نمی‌رسد». توقع شخصی ما این بود که آقای وزیر خودشان به این دغدغه فعالان و کاربران پاسخ بدهند و در همین خصوص تذکر هم دادیم، ولی عدم پاسخگویی وزارتخانه باعث استفاده از حق قانونی سوال شد. البته سکوت وزارتخانه در این قضیه برای همه کاربران و فعالان فضای مجازی قابل توجه بود.
 
وی تصریح کرد: «قرار داد با تلگرام بر اساس چه تضامینی منعقد شده است؟» ، « سود حاصله از افزایش ترافیک بین الملل با ورود تلگرام برای دولت و آن وزارتخانه به چه میزان بوده و در چه بخشی هزینه شده است؟ » ، « مابه التفاوت هزینه ترافیک بین الملل و داخلی چه میزان بوده و در چه بخشی هزینه شده است؟ » ، « اطلاعات کاربران در CDN ها در چه وضعیتی قرار دارد؟ » ،« تجهیز  CDN ها و هزینه آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است یا تلگرام؟ » و « چرا در ابتدای استقرار CDN های تلگرام در کشورمان، استقرار آن تکذیب شد؟» بخشی از سوالاتی که کاربران و فعالان فضای مجازی خواستار پاسخگویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودند.
 
مقتدایی تصریح کرد: در خصوص بیت المال همه حساسند و اینکه از زمان استقرار CDN های تلگرام در کشور، می بایست ترافیک استفاده از این پیام رسان با نرخ داخلی برای کاربران محاسبه می شده درحالیکه با نرخ بین الملل و چندبرابری نسبت به ترافیک داخلی مورد محاسبه قرار گرفته و از حساب کاربران کسر شده است، مسئله اصلی ماست و آقای وزیر باید در این خصوص در کمیسیون شفاف سازی کنند.
 
وی عنوان کرد: بررسی های تیم تحقیقاتی دفتر اینجانب نشان می دهد که بعد از استقرار CDN  تلگرام، ترافیک بین الملل حساب شده است و در این صورت رقم بسیار بزرگی از کاربران تلگرام قبل از فیلترینگ این پیام رسان کسر شده است که منتظر پاسخ وزیر ارتباطات می مانیم تا علت و ابعاد این مسئله بیشتر روشن شود.
 
مقتدایی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص قانون تسهیل ازدواج، پرداخت دومیلیون یورو از سوی شستا به سرمربی سابق تیم ملی فوتبال نیز سوالاتی را مطرح کرده ام که در انتظار حضور وزرا در کمیسیونهاست و پس از برگزاری جلسات، نتیجه آن را به مردم منعکس خواهم کرد. یکی از ابزارهای مهم نمایندگان سوال است که می توانیم با بهره گیری از آن در راستای احقاق حقوق مردم و پیگیری مشکلات گام برداریم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.