اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 1, 2020
11:27 یکشنبه، 11ام آبانماه 1399
کد خبر: 117673

هوش مصنوعی MIT ابتلا به کرونا را با گوش دادن به سرفه‌ها تشخیص می‌دهد

 
 
محققان MIT هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند از روی سرفه افراد مبتلا به کووید-۱۹ را حتی بدون داشتن علایم دیگر شناسایی کند.
 
هوش مصنوعی مورد بحث به لطف چندین شبکه عصبی توانایی تشخیص سرفه‌های مربوط به کرونا را دارد. یکی از شبکه‌های عصبی به صداهای مربوط به قدرت حنجره گوش می‌دهد و شبکه عصبی دیگر وضعیت عاطفی که اختلالات عصبی مثل افزایش خستگی را نشان می‌دهند، شناسایی می‌کند. شبکه عصبی سوم تغییرات در عملکرد دستگاه تنفسی را اندازه گیری می‌کند. یک الگوریتم نیز مسئول بررسی سرفه‌های ضعیف‌تر بوده و در مجموع هوش مصنوعی را قادر به ارائه یک تصویر واضح‌تر از وضعیت سلامت بیمار می‌کند.
 
دقت این هوش مصنوعی در آزمایش‌های اولیه بسیار بالا توصیف شده است. این فناوری پس از آزمایش شدن با ده‌ها هزار سرفه و صحبت‌های بیماران توانست ۹۸.۵ درصد از سرفه‌های افراد مبتلا به کووید-۱۹ را به درستی تشخیص دهد. دقت این مدل در تشخیص افراد بدون علایم ظاهری نیز ۱۰۰ درصد اعلام شده است.
 
البته این هوش مصنوعی دارای محدودیت‌هایی است. این فناوری برای تشخیص افراد دارای علایم کووید-۱۹ طراحی نشده چرا که این افراد ممکن است به بیماری‌های دیگری مبتلا باشند که رفتاری مشابه با کرونا بروز دهند. همچنین علیرغم اینکه دقت آن بسیار بالا توصیف شده، نمی‌توان از آن برای تأیید حتمی ابتلای فرد به کرونا استفاده کرد.
 
آنطور که در گزارش نوشته شده این هوش مصنوعی فراتر از یک کار تحقیقاتی است. محققان در حال توسعه یک اپلیکیشن کاربردی هستند که می‌توان از آن به عنوان یک ابزار پیش‌غربالگری (Prescreening) برای ویروس کرونا استفاده کرد.
 
به گفته محققان فرد مشکوک به کرونا با استفاده از این اپ چند روز قبل از بیرون رفتن روی گوشی سرفه می‌کند و در صورت عدم تشخیص علایم بیماری می‌تواند از منزل خارج شود. محققان همچنین پا را فراتر گذاشته و می‌گویند می‌توان اپ را به گونه‌ای توسعه داد تا همیشه به سرفه‌های بیمار گوش دهد. البته چنین رویکردی ممکن است مشکلاتی برای حریم خصوصی به وجود آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.