باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

رگولاتوری

November 1, 2020
14:50 یکشنبه، 11ام آبانماه 1399
کد خبر: 117686

از ضریب نفوذ ۹۱ درصدی پهن‌باند سیار تا ضریب نفوذ ۱۱ درصدی پهن‌باند ثابت

سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در جدید‌ترین گزارش خود آماری از وضعیت توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور را منتشر کرده است.  این گزارش که مربوط به آمارهای سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ است نشان می‌دهد که ضریب‌نفوذ تلفن‌ثابت شرکت مخابرات به ۳۴ درصد رسیده و ضریب نفود تلفن‌همراه نیز حالا به ۱۵۰ درصد نزدیک شده است. این گزارش ضعف‌های موجود در بخش توسعه پهن‌باند ثابت را نیز به خوبی نشان می‌دهد. براساس این گزارش ضریب‌نفوذ پهن‌باند ثابت تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ برابر ۱۱ درصد بوده و این درحالی است که ضریب نفوذ پهن‌باند سیار با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۹۱ درصد رسیده است.
 
 گزارش آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مربوط به سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ شامل سه بخش خدمات ارتباطی (تلفن ثابت،‌همراه و پهن‌باند) خدمات پهن باند ( پهن‌باند ثابت وسیار) و خدمات پستی می‌شود.
 
در فصل اول این گزارش که جزییات توسعه بخش تلفن‌ثابت را به نمایش می‌گذارد نشان می‌دهد که در سه ماه دوم سال ۱۳۹۹، تعداد روستاهای دارای ارتباط به جمع ۵۲هزار و ۱۶۶ روستا رسیده است. برای ایجاد این ارتباط هم تنها دو شرکت مخابرات و های‌وب به عنوان شرکت حاضر در طرح توسعه ارتباطات روستایی (USO) نقش داشته‌اند که در این میان سهم مخابرات ۵۱ هزار ۴۲۶ روستا و سهم های‌وب تنها ۷۴۰ روستا است.
 
تعداد روستاهای دارای تلفن‌خانگی در مجموع به ۴۷ هزار و ۹۳۴ روستا می‌رسد که در این زمینه هم تنها دو شرکت مخابرات و های‌وب نقش داشته‌اند که سهم مخابرات ۴۷ هزار ۳۴۲ روستا است و سهم های‌وب ۵۹۲ روستا. همچنین تعداد مشترکان روستایی هم در سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ به ۳ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۰۰ مشترک رسیده که باز هم در این زمینه مخابرات سهم بیشتری دارد.
 
از سوی دیگر این گزارش میزان تعداد تلفن‌های همگانی در سطح کشور را هم مشخص کرده که بر این اساس ۹۲ هزار ۶۲۰ تلفن همگانی در کشور فعال است. 
 
 
این گزارش وضعیت توسعه تلفن‌ثابت در شرکت مخابرات ایران به تفکیک استان تا پایان سه ماه دوم ۱۳۹۹ را هم بررسی کرده که براین اساس ضریب نفوذ توسعه تلفن‌ثابت بر بستر شرکت مخابرات به ۳۴.۲۲ درصد می‌رسد. این میزان ضریب نفوذ نسبت به سه ماه اول سال جاری تفاوت زیادی نداشته است.
 
براساس گزارش سه ماه اول سال ۱۳۹۹ ضریب نفوذ تعداد مشترک تلفن‌ثابت شرکت مخابرات برابر با ۳۴.۲۰ درصد بوده است. حتی مقایسه این آمار با میزان تعداد اشتراک‌های تلفن ثابت در سال گذشته نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن‌ثابت شرکت مخابرات کاهش اندکی هم داشته است. براساس گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضریب نفوذ تلفن‌ثابت شرکت مخابرات تا پایان سه ماه سوم ۱۳۹۸ برابر با ۳۴.۴۵ درصد بوده است.
 
ضریب نفوذ ۱۴۹ درصدی تلفن‌همراه
در فصل دوم این گزارش وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ بررسی شده است. براساس آمارهای درج شده در گزارش رگولاتوری ضریب نفوذ تلفن‌همراه در کشور با بیش از ۱۲۵ میلیون سیم‌کارت فعال به ۱۴۹.۰۵ درصد می‌رسد. ضریب نفود تلفن همراه تا پایان سه ماه سوم سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۴۲.۱۱ درصد بوده است.
 
به تفکیک اپراتورها، همراه اول ۲۰ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۲۹ خط واگذار شده دائمی دارد و خطوط واگذر شده اعتباری آن هم به ۷۴ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۱۰ خط می‌رسد. جمع این خطوط واگذار شده دائمی و اعتباری هم به ۹۴ میلیون ۷۹۱هزار و ۵۳۹ خط می‌رسد. البته از این میان تنها ۶۷ میلیون و ۵۱۷ هزار ۱۳۵ خط در همراه اول فعال هستند و همین امر باعث شده که ضریب نفود همراه اول در کشور تا پایان سه ماهه دوم سال برابر با ۸۰ درصد باشد. ضریب نفوذ همراه اول تا پایان سه ماه سوم سال ۱۳۹۸ ۷۵.۵۸ درصد گزارش شده بود.
 
بعد از همراه اول و به سنت همیشگی ایرانسل قرار دارد که ضریب نفوذ آن در کل کشور به ۶۳ درصد در سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ رسیده، این درحالی است که ضریب نفوذ اپراتور دوم تلفن همراه تا پایان سال ۱۳۹۸ برابر با ۶۱.۵۶ درصد بوده است.
 
ایرانسل ۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۵۴۰ خط واگذار شده دائمی تا پایان سه ماهه دوم  سال جاری دارد و تعداد خطوط واگذار شده اعتباری آن هم به عدد خیره‌کننده ۸۵ میلیون و ۱۴۴ هزارو ۳۷۰ خط می‌رسد. درست است که جمع خطوط واگذار شده ایرانسل به بیش از ۹۰ میلیون خط می‌رسد؛ اما جمع خطوط فعال در این اپراتور برابر با ۵۳ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۲۴۲ خط است.
 
 
اما رایتل اپراتور بی‌سروصدایی که مقایسه آمار سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ با سال گذشته‌اش نشان می‌دهد که در تعداد خطوط واگذار شده و ضریب نفوذ افزایشی نداشته است. ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های رایتل در سه ماه دوم امسال به ۴.۹۶ درصد رسیده است. ضریب نفوذ رایتل تا پایان سال گذشته ۴.۹۵ درصد گزارش شده بود. در جدید‌ترین آمار رایتل تنها ۲۰۰ هزار و ۸۶۹ خط واگذار شده دائمی دارد و خطوط واگذار شده اعتباری آن هم ۸ میلیون ۳۸۲ هزار ۶۹۸ خط است. در حالی که جمع خطوط اعتباری و دائمی رایتل به ۸ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۶۷ خط می‌رسد اما تنها ۴ میلیون ۱۶۵ هزار و ۱۴ خط این اپراتور در کشور فعال است.
 
در این فصل به تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن‌همراه به تفکیک اپراتورها و فناوری آن تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ نیز اشاره شده است. تعداد سایت‌های همراه اول در فناوری ۲G به ۲۵ هزار و ۹۷۷ سایت می‌رسد و در بخش فناوری ۳G و ۴G به ترتیب این اپراتور ۲۳ هزار و ۸۷۵ سایت و ۲۵ هزار و ۱۸۰ سایت نصب شده در کل کشور دارد.
 
ایرانسل نیز در رقابتی نزدیک با همراه اول ۲۵ هزار و ۷۵۱ سایت ۲G دارد؛ اما تعداد سایت‌های ۳G و ۴G آن بیشتر از همراه اول است. براساس اعلام رگولاتوری تعداد سایت‌های ۳G ایرانسل به ۲۳ هزار ۹۲۹ سایت می‌رسد و تعداد سایت‌های ۴G آن هم ۲۹ هزار و ۹۹ سایت است یعنی نزدیک به ۴ هزار سایت ۴G بیشتر از همراه اول.
 
اما رایتل در این زمینه هم حضور کمرنگی دارد. این اپراتور که بعد از سال‌های جنگ و ایجاد انحصار توانست فناوری ۳G را وارد کشور کند، تنها ۳ هزار و ۸۷۷ سایت بر پایه فناوری نسل سوم دارد و تعداد سایت‌های آن که از فناوری ۴G پشتیبانی می‌کند به هزارو ۴۱۴ سایت می‌رسد.
 
توسعه کند پهن باند ثابت
آمارهای منتشر شده در گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که کشور در زمینه توسعه پهن‌باند ثابت با کندی باورنکردنی پیش می‌رود. در حالی که کرونا و نیاز کسب‌وکارها و خانواده‌ها به اینترنت پرسرعت افزایش یافته و همین امر نیز باعث شده تا وزارت ارتباطات شرکت‌های اینترنتی را بیش از گذشته برای توسعه این بخش تحت فشار بگذارد و برنامه‌های مشخصی برای راه‌اندازی سرویس‌های اینترنتی برای مبنای تکنولوژی فیبرنوری و VDSL در نظر بگیرد اما همچنان آهنگ توسعه در این بخش به کندی گذشته پیش می‌رود.
 
 
جدید‌ترین آمار رگولاتوری نشان می‌دهد که ضریب نفوذ در بخش پهن باند ثابت با حضور شرکت مخابرات، ۱۷ دارنده FCP و چند ده دارنده پروانه  servco و FWA تنها برابر با ۱۱.۲۸ درصد است. ضریب نفوذ در این زمینه نسبت به سال گذشته که برابر با ۱۰.۵۶ درصد بوده تنها ۱ درصد رشد داشته است.
 
اما در حالی که در بخش ضریب نفوذ پهن باند ثابت کشور حرفی برای گفتن ندارد، رشد در زمینه پهن‌باند سیار ادامه دارد. حالا ضریب نفوذ در بخش پهن‌باند ثابت از ۸۰ درصد در پایان سال گذشته تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ به ۹۱.۰۷ درصد رسیده است. در حال‌حاضر مشترکان فناوری ۳G و ۴G سه اپراتور همراه اول ، ایرانسل و رایتل به ۷۶ میلیون و۵۳۱ هزار و ۱۷۹ مشترک می‌رسد و این درحالی است که جمع مشترکان پهن‌باند ثابت کشور هم ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۹ مشترک است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.