تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 2, 2020
11:39 دوشنبه، 12ام آبانماه 1399
کد خبر: 117712

اولین مرکز نوآوری رسانه کشور معرفی شد

 
 
«مرکز نوآوری رسانه همشهری» به عنوان اولین مرکز نوآوری رسانه کشور با هدف جذب ایده‌ها و توسعه کسب‌وکار‌های نوین در حوزه رسانه و تحول دیجیتال معرفی شد. این مرکز چند ماهی است که به صورت آزمایشی با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت خودش را شروع کرده و قرار است در آذر ماه نیز به صورت رسمی افتتاح شود. مرکز نوآوری رسانه همشهری، قسمتی از یک برنامه بزرگ‌تر با عنوان «شهر دانش» است که توسط دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است.
 
 «۱۱ آبان» در مراسمی آنلاین، مدیران موسسه همشهری و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با معرفی مرکز نوآوری رسانه، درباره ضرورت ایجاد این مرکز در فضای رسانه‌ای کشور، امکانات مرکز و توانمندی‌های آن صحبت کردند.
 
عباس زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ابتدا به معرفی این پارک و فعالیت‌های آن پرداخت و گفت: «صنعت، دانشگاه و دولت سه ضلع اصلی توسعه در دنیای امروز است که در کنار آنها رسانه و جامعه، حلقه‌های تکمیل‌کننده این اضلاع هستند. بر اساس این اضلاع و حلقه‌ها، مرکز نوآوری رسانه همشهری قرار است بستری برای حمایت از ایده‌ها و کسب‌وکار‌های حوزه رسانه باشد.»
 
به گفته زارعی، دانشگاه تهران با هدف پیشبرد برنامه‌های استراتژیک خود، در اطراف دانشگاه یک ناحیه جدیدی با عنوان «شهر دانش» را در نظر گرفته که این منطقه جمع‌کننده تمام عناصری است که برای توسعه لازم است.
 
عباس زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران: صنعت، دانشگاه و دولت سه ضلع اصلی توسعه در دنیای امروز است که در کنار آن‌ها رسانه و جامعه، حلقه‌های تکمیل‌کننده این اضلاع هستند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در توضیح بیشتر در مورد این ناحیه جدید اعلام کرد: «دانشگاه در مرکزیت این ناحیه قرار دارد، دولت و حکومت در نقش پشتیبان این ناحیه خواهند بود، بخش صنعت نیز به این مجموعه ورود خواهد کرد. موسسه همشهری به عنوان بخشی از صنعت رسانه در شهردانش شروع به کار خواهد کرد.»
 
آنطور که زارعی اعلام کرد، مرکز نوآوری همشهری از تمام مزایا، منابع و امکاناتی که در دانشگاه تهران است استفاده خواهد کرد. همچنین علاوه بر این مرکز، تمام مراکز نوآوری که در شبکه فناوری دانشگاه تهران قرار گیرد از این شرایط یکسان بهره خواهد برد. به گفته زارعی، در مرکز نوآوری همشهری، به فناوری‌هایی نظیر بزرگ داده یا بیگ‌دیتا، مجازی‌سازی، سیستم‌های ابری، امنیت شبکه و تکنولوژی‌های جدید حوزه چاپ توجه ویژه‌ای خواهد شد.
 
اهمیت تحول دیجیتال در بقای رسانه‌های چاپی
در ادامه مراسم ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل موسسه همشهری اعلام کرد که روزنامه همشهری در حال‌حاضر بزرگ‌ترین موسسه رسانه مکتوب کشور است. براساس اظهارت او این موسسه رسانه‌ای نزدیک به ۲ ه‍زار میلیارد تومان دارایی دارد و سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان گردش مالی فعلی آن است.
 
ریاضی معتقد است در سال‌های اخیر روزنامه‌هایی از بین رفته‌اند که پیشینه‌ای نزدیک به یک قرن داشته‌اند. او در این باره توضیح داد: «هر مجموعه‌ای که نتواند خود را با شرایط فعلی جامعه سازگار کند محکوم به حذف است. روزنامه همشهری نیز برای بقا باید خود را با این تکنولوژی‌ها و شرایط جدید همراه و همگام کند. ما با یک جبر تاریخی و الزام تصمیم‌گیری روبه‌رو هستیم. ما ناچار به انتخابیم و مرکز نوآوری همشهری با همین فرض شروع به کار می‌‌کند.»
 
به گفته ریاضی در حال حاضر، حوزه‌هایی که بخش درآمدی همشهری را تامین می‌کنند، مورد علاقه همشهری خواهند بود. او معتقد است که  به هیچ وجه از ظرفیت‌های حوزه‌های درآمدزا به‌صورت کامل استفاده نمی‌شود و به همین دلیل فرآیند‌ها مستلزم تغییرو تحول است.
 
ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل موسسه همشهری معتقد است هر مجموعه‌ای که نتواند خود را با شرایط فعلی جامعه سازگار کند محکوم به حذف است.
مدیرعامل موسسه همشهری بخش تولید و فروش محتوا را بخش قدیمی و مورد علاقه مجموعه عنوان کرد که درحال حاضر امکان بهره‌گیری از آن را ندارند. او به‌عنوان نمونه به آژانس عکس مجموعه همشهری اشاره کرد که بیش از ۲/۵ میلیون عکس طبقه‌بندی شده دارد اما امکان استفاده تجاری مناسب از آن وجود ندارد.
 
او در این مورد توضیح داد: «انطباق بین محتوای موجود و پردازش آن با هدف جذب مخاطبان جدید، موضوعی است که از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مرکز نوآوری رسانه انتظار داریم.» ریاضی ادامه داد: «در حال حاضر یک رسانه کلاسیک به اسم روزنامه وجود دارد که ظرفیت‌های جدیدی بر اساس ارزیابی‌های ما در این بخش وجود دارد که فقط در بستر‌های جدید دیجیتال امکان فعال‌سازی آن وجود دارد.»
 
مرکز نوآوری یا کافه نادری رسانه
درادامه این مراسم ابوالفصل غلام‌رضایی، معاون دیجیتال موسسه همشهری، از مرکز نوآوری فناوری رسانه همشهری به عنوان شعبه تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یاد کرد. غلام‌رضایی هدف نهایی موسسه همشهری از ایجاد این مرکز را تداوم، پایداری و سودآوری مجموعه از طریق همکاری راهبردی با هسته‌ها و شرکت‌های نوآور عنوان کرد. به گفته غلام‌رضایی مرکز نوآوری فناوری رسانه همشهری قرار است جایی شبیه به کافه نادری مدرن رسانه‌ای باشد که مملو از حضور نخبگان حوزه رسانه است.
 
معاون دیجیتال موسسه همشهری، اعلام کرد که این مجموعه هیچ محدودیتی برای فعالیت تیم‌ها قائل نیست؛ اما از منظر اجرایی کسب‌وکار و همچنین منابع مصوب همشهری، به برخی از حوزه‌ها علاقه بیشتری دارد که عبارت‌اند از: «فناوری‌های شناختی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، پردازش زبان و تصویر، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، فناوری‌های چاپ، توزیع داده‌ها و بزرگ داده‌ها.»
 
غلام‌رضایی، معاون دیجیتال موسسه همشهری می‌گوید که مرکز نوآوری فناوری رسانه همشهری جایی شبیه به کافه نادری مدرن رسانه‌ای و مملو از حضور نخبگان حوزه رسانه است.
غلام‌رضایی گفت: «از نظر حوزه کسب‌وکار‌ی نیز، حوزه تبلیغات و بازاریابی به خصوص بازاریابی دیجیتال، حوزه خبر، آگهی‌ها، پخش آنلاین، پادکست‌ها، پیام‌رسان‌ها، محتوای چند رسانه‌ای و توزیع فیزیکی، جذابیت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های آینده موسسه همشهری خواهد داشت‌.»
 
همچنین میثم یوسفی، معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در مورد روند پذیرش و نحوه ورود تیم‌ها و شرکت‌ها به مرکز نوآوری رسانه توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته یوسفی، پذیرش فعلی مرکز نوآوری رسانه، از شرکت‌های نوپا یا به اصطلاح در حال رشد و شرکت‌های ساختاریافته یا در مرحله پسارشد است. همچنین تیم‌ها و شرکت‌های علاقه‌مند می‌توانند از فردا «۱۲ آبان» با مراجعه به قسمت فراخوان‌ها در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اقدام به ثبت‌نام کنند.
 
حمایت مرکز نوآوری پارک از مرکز نوآوری رسانه
در پایان این رویداد آنلاین، فاطمه صداقت‌فر، معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در مورد برنامه‌های حمایتی که مرکز نوآوری پارک برای حمایت از مرکز نوآوری رسانه همشهری در نظر دارد توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته صداقت‌فر، با کمک مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم‌ و فناوری دانشگاه تهران، ایده‌‌ها قرار است در ۴ مرحله پیش از رشد، رشد، پسا رشد و در نهایت مرحله توسعه به کسب و کار تبدیل شوند.
 
فاطمه صداقت‌فر، معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معتقد است مرکز نوآوری رسانه، آزمایشگاهی نوظهور برای تحقیق، یادگیری، طراحی انسانی، نمونه‌سازی و کارآفرینی به منظور اتصال رسانه‌های نوظهور و فناوری‌های نوین است.
این مرکز با ۴ برنامه حمایتی با نام‌های برنامه بذر، بستری برای مطرح کردن چالش‌های موجود، برنامه جوانه، بستری برای ترویج کارآفرینی و نوآوری در افراد مستعد، برنامه رویش، بستری برای تیم‌های دارای ایده بازارپسند و برنامه شکوفایی، بستری برای حمایت از تیم‌های کاری دارای ایده تثبیت شده طراحی کرده که در آن‌ها به حمایت‌ از تیم‌ها و شرکت‌های مرکز نوآوری رسانه خواهند پرداخت.
 
به گفته او برنامه حمایتی جامعی با نام جهش نیز وجود دارد که برای حمایت از تیم‌های دارای ایده که سطح فناوری بین ۱ تا ۶ دارند طراحی شده و در این برنامه قرار است از تیم‌هایی با ایده‌های زودبازده و دارای امکان رشد سریع حمایت شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.