اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 7, 2020
16:40 شنبه، 17ام آبانماه 1399
کد خبر: 117841

برای جلوگیری از تدوین طرح‌های متفرقه در حوزه فضای مجازی نیاز به کمیسیون تخصصی داریم

 
پنج ماه از شروع مجلس یازدهم می‌گذرد. نمایندگان این دوره برای ساماندهی و قانون‌گذاری در حوزه فضای مجازی به دنبال تهیه طرح‌‌های گوناگون هستند. تاکنون دو طرح «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» و «طرح حمایت از کاربران و خدمات فضای مجازی» تهیه و تدوین شده و طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که در مجلس دهم مسکوت ماند، دوباره به جریان افتاده است. تاکید نمایندگان و تهیه و تدوین طرح‌های گوناگون در حالی است که کارشناسان معتقد هستند این طرح‌ها از دقت کافی برخوردار نیستند و غیرکارشناسی هستند. حالا عضو کمیته ارتباطات مجلس معتقد است که تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی از تدوین طرح‌ها و مباحث متفرقه در این حوزه جلوگیری می‌کند. از منظر لطف‌الله سیاهکلی کمیسیون‌های موجود نمی‌توانند به صورت حرفه‌ای و تخصصی به فضای مجازی بپردازند.
 
 هرچند پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه« فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» مطرح شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس رای نیاورد اما برخی از نمایندگان مجلس راه برون رفت از شرایط کنونی را تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی می‌دانند تا از این طریق مانع مطرح شدن طرح‌های متفرقه در حوزه فضای مجازی شوند.
 
رضا تقی‌پور، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معدن خرداد ماه گذشته اعلام کرده بود که آنها به دنبال تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی هستند. حال لطف‌الله سیاهکلی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن نیز راه‌حل جلوگیری از تهیه طرح‌های متفرقه در حوزه فضای مجازی را تشکیل کمیسیون دائمی مجلس دانست.
 
او در این مورد به پیوست گفت: «فضای مجازی بسیار گسترده است و همه امور را دربرمی‌گیرد. چون همه‌گیر است هر نماینده یا هر کمیسیونی می‌تواند یک طرح در این زمینه مطرح کند. در حال حاضر کمیسیون فرهنگی کمیسیون تخصصی این حوزه است. این کمیسیون باید همه طرح‌ها را جمع‌آوری کند و یک طرح واحد را به صحن علنی ارسال کند.»
 
سیاهکلی ادامه داد: «اما راه‌حل این است که کمیسیون دائمی فضای مجازی تشکیل دهیم. فضای مجازی بسیار گسترده است و می‌توان یک کمیسیون برای آن تشکیل داد. به این ترتیب از طرح‌ها و مباحث متفرقه جلوگیری می‌شود. وقتی کمیسیون تخصصی تشکیل شود، به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای به فضای مجازی نگاه می‌شود.»
 
به اعتقاد عضو کمیته ارتباطات و فناوری مجلس کمیسیون‌های موجود نمی‌توانند در حوزه فضای مجازی کار تخصصی و حرفه‌ای انجام دهند. او همچنین تاکید کرد: «در کمیته فناوری اطلاعات در حال تهیه طرحی برای تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی هستیم. البته طرح تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس مطرح شد و رای نیاورد. من هم مخالف تشکیل کمیسیون ویژه بودم. چون باید در حوزه فضای مجازی کمیسیون دائمی تشکیل شود. این یک نقض در مجلس یازدهم است که چرا برای چنین موضوع مهمی کمیسیون تشکیل نمی‌شود.»
 
او همچنین افزود: «البته تشکیل کمیسیون جدید ساختار مجلس و تعداد اعضای کمیسیون‌ها را بهم می‌ریزد. به همین خاطر هیات رئیسه و نمایندگان نگران تشکیل چنین کمیسیونی هستند؛ اما ما تلاش خود را می‌کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.