سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 16, 2020
16:41 دوشنبه، 26ام آبانماه 1399
کد خبر: 118145

ارزش فروش محصولات نرم‌افزاری در ایران واقعی نیست

 
 
رئیس کمیسیون صادرات نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: ارزش فروش محصولات نرم‌افزاری در ایران، ارزش واقعی آن نیست.
 
حسین زارعان با بیان اینکه صادرات فناوری اطلاعات (فاوا) یکی از اساسی‌ترین فرآورده‌های غیرنفتی است، گفت: ما در حالی به منابع طبیعی پایان‌پذیر مانند نفت اتکا داریم که برای منابعی مانند فناوری اطلاعات که پایان‌پذیر نیستند و ارزش افزوده بالایی دارند، برنامه درستی نداریم و پتانسیل‌های این حوزه را از دست می‌دهیم.
 
وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های نرم‌افزاری در کشور افزود: چالش اصلی شرکت‌های نرم‌افزاری، فاصله ارزش واقعی با قیمت فروش محصول نرم‌افزاری است. همچنین مهاجرت نیروی انسانی، جابه‌جایی زیادی نیروی انسانی به عنوان منبع اولیه شرکت‌های نرم‌افزاری، موضوعاتی مانند مالیات و بیمه و نیز مطالبات شرکت‌ها از مشتریان دولتی از دیگر معضلات جدی این حوزه است.
 
زارعان با تاکید بر اینکه ارزش فروش محصولات نرم‌افزاری در ایران، ارزش واقعی آن نیست، گفت: محصول فناوری یک قیمت تمام‌شده دارد و یک حاشیه سود؛ مصداق واقعی چالش زمانی است که شرکت‌های نرم‌افزاری نمی‌توانند هزینه‌های اساسی خود را پوشش دهند. این هزینه‌های اساسی شامل هزینه نیروی انسانی، تحقیق و توسعه و به‌روز کردن تکنولوژی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تکنولوژی‌های نرم‌افزاری هر روز جدیدتر می‌شود اما شرکت‌هایی هستند که تکنولوژی‌شان در طول ۱۰ سال گذشته تغییری نکرده و این با عرف بین‌المللی و دوره عمر محصول فاصله زیادی دارد، گفت: اینکه محصول نرم‌افزاری به لحاظ رعایت تمام المان‌های استاندارد در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد، هزینه دارد. یک سری هزینه هم به شرکت‌های نرم‌افزاری سربار می‌شود که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های بالای بیمه و مالیات است.
 
رئیس کمیسیون صادرات نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: در صورت پرداخت ارزش واقعی برای محصولات نرم‌افزاری، بخشی از این هزینه‌ها پوشش داده می‌شد و کیفیت و نظام تولید نرم‌افزار مطلوب‌تر خواهد بود. به واسطه افزایش کیفیت، دسترسی ما به بازارهای بزرگ و فروش محصول در بازارهای بین‌المللی نیز مطلوب‌تر می‌شود.
 
وی با اشاره به موانع داخلی و بیرونی در مقابل صادرات نرم افزار ایرانی گفت: موانع داخلی شامل نقاط ضعفی در سطح شرکت‌ها و بخش خصوصی و نقاط ضعف دولتی می‌شود. به این معنی که زمانی که می‌خواهید به یک بازار دیگر با مختصات متفاوت وارد شوید، باید برنامه مشخص داشته باشید، تامین مالی کنید، نقشه راه مشخصی طراحی کنید که اینها به مساله مدیریت صادرات مربوط می‌شود. در این زمینه بزرگ‌ترین مساله بخش خصوصی این است که برنامه مشخصی برای صادراتی شدن و حضور در بازارهای بین‌المللی ندارد.
 
زارعان با بیان اینکه شرکت های نرم افزاری در مساله اجرای قانون‌های حمایتی مشکلات جدی دارند، گفت: متولی مشخصی در حوزه صادرات فاوا وجود ندارد. یک سری دستگاه اجرایی با یک سری صلاحیت‌ها و ماموریت‌هایی هستند که تداخل دارند و تصمیم‌گیر نهایی در آنها وجود ندارد، یا بودجه‌ای که در این دستگاه‌ها توزیع شده، هدفمند نیست و نمی‌تواند تبدیل به حمایت‌های دولتی شود.
 
وی با اشاره به موانع بیرونی صادرات نرم افزار و نقاط تهدید آن، افزود: ما یک سری تحریم اولیه داریم که توسط آمریکا وضع شده و ارتباط با تاجران آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما به واسه آمریکا و نظام پولی و بانکی بین‌المللی، این تحریم‌ها بعدا تاثیر خود را در همه ‌کسب‌وکارها در تمام دنیا می‌گذارد و همین تحریم‌های اولیه به تحریم‌های ثانویه تبدیل می‌شود، در چنین شرایطی شرکت‌های اروپایی هم از اینکه با تاجر ایرانی کار کنند یا از فرآورده‌های ایرانی خریداری کنند، پرهیز می‌کنند.
 
عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها ناچاریم برندمان را تغییر داده و یک برند غیرایرانی ایجاد کنیم، یا به کشور واسطه‌ای برویم و شرکتی تاسیس کنیم، ادامه داد:  تاسیس شرکت هم به دلیل تحریم‌ها در کشورهای اروپایی دشوار است و مشکلاتی از جمله ‌افتتاح حساب بانکی و برقراری تعاملات تجاری وجود دارد. حتی با گذار از این مشکلات هم، نقل و انتقال پول به ایران دردسرهای خودش را دارد.
 
زارعان گفت: دولت مکانیزم مشخصی برای تعاملات غیرنفتی و حل این معضل برای تاجر ایرانی و ‌کسب‌وکارهایی که صادرات می‌کنند، ندارد. در این راستا سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان یک تشکل صنفی می‌تواند بستری برای همگرایی، توانمندسازی و آماده‌سازی صادراتی ایجاد و تعامل خود را برای مطالبه‌گری از حاکمیت در جهت صادرات فاوا افزایش دهد. کمااینکه تاکنون نیز با وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خصوص، نشست‌های متعدد انجام شده و با سازمان‌های متناظر نظام صنفی رایانه ای در اروپا و اتاق بازرگانی در کشورهایی مانند اوکراین، رومانی، اسلواکی، اتریش، آلمان، بلژیک و فرانسه تعاملاتی برقرار کرده ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.